Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
F1 nieuws Verstappen mist mediadag: ‘baby op komst, alles is goed’

Verstappen mist mediadag: ‘baby op komst, alles is goed’

774
Verstappen mist mediadag: ‘baby op komst, alles is goed’
Foto: Formula 1 Live

Max Verstappen verscheen niet op de traditionele mediadag in Miami. Volgens Red Bull ging het om heugelijk nieuws: de komst van zijn eerste kind.

Hoewel Verstappen op het moment van opname nog niets zelf op sociale media heeft gedeeld, bevestigde het team zijn afwezigheid met de woorden:

“Heugelijk babynieuws. Alles is goed.”

De timing van de aankondiging, gecombineerd met zijn privévlucht naar Miami, suggereert dat de geboorte inmiddels heeft plaatsgevonden.

Terwijl Verstappen onderweg was naar het circuit, ging in andere persmomenten de aandacht volop naar hem uit. Lewis Hamilton, George Russell en Nico Hülkenberg feliciteerden hem publiekelijk. Hülkenberg grapte:

“Ik hoop vooral dat Max een goede slaper is.”

Zijn afwezigheid werd met begrip ontvangen, maar zette wel een ander thema op scherp: de mentale druk die nu bij teamgenoot Lando Norris ligt, vooral nu Oscar Piastri de leiding in het kampioenschap heeft.

Norris voelt de druk nu Piastri bovenaan staat

Oscar Piastri leidt het kampioenschap en blijft kalm onder de nieuwe aandacht. Tijdens de mediadag gaf hij nuchtere antwoorden, zoals men van hem gewend is. Voor Lando Norris is de situatie anders.

Zijn zege in Miami vorig jaar ligt vers in het geheugen, maar de omstandigheden zijn nu totaal anders. Toen was hij de underdog, nu móét hij leveren.

“Vorig jaar mocht ik nog fouten maken. Nu moet het gewoon goed gaan,” verklaarde Norris.

Die verandering in rol legt extra druk op zijn schouders. Hij gaf zelf aan dat hij het hoogste niveau van zijn carrière vorig jaar aantikte, maar nu moeite heeft om dat niveau opnieuw te bereiken.

Lees ook:  Verstappen bevestigt contact McLaren: 'hij kreeg het antwoord dat hij zocht'

De oorzaak ligt deels bij de auto, waarvan de eigenschappen niet perfect aansluiten op zijn rijstijl.

McLaren werkt aan een update die de auto beter bij Norris moet laten passen, maar die komt pas later. Tot die tijd moet hij zichzelf aanpassen. Norris erkent:

“Oscar doet dat momenteel beter dan ik.”

Zijn ontkenning van het bestaan van ‘momentum’ ten spijt, is de trend duidelijk: drie overwinningen voor Piastri tegenover één voor Norris. De mentale belasting neemt toe, en de buitenwereld kijkt mee.

Miami is dit jaar opnieuw een sprintweekend. Dat betekent: één vrije training, twee kwalificaties, twee races, en weinig tijd om de juiste afstelling te vinden.

Teams zoals Red Bull – waarvan bekend is dat hun simulatorwerk niet altijd perfect aansluit op de praktijk – lopen daardoor meer risico.

Verstappen gaf eerder aan dat het soms pas vlak voor de kwalificatie lukt om de auto naar wens te krijgen. Die luxe is er dit weekend niet.

Wel kunnen teams na de sprintrace nog set-upwijzigingen doen voor de hoofdrace. Het beperkte tijdsvenster maakt elk foutje kostbaar.

Ook de omstandigheden maken het lastig. De baan in Miami wordt door coureurs als ‘tricky’ omschreven en is niet populair. De verfstroken langs het asfalt vielen meer op dan de lay-out zelf.

Pirelli levert dit weekend zachtere banden, wat mogelijk leidt tot meer pitstops. Die keuze moet het raceverloop onvoorspelbaarder maken.

Zichtbare verschuiving bij Red Bull en Racing Bulls

Yuki Tsunoda sprak tijdens de persconferentie open over zijn prestaties. Hij bevestigde dat hij in Q3 nog tekortkomt onder druk.

Hoewel hij de laatste twee races wel Q3 haalde, lukt het hem nog niet om in die sessie echt te pieken. Hij zoekt naar balans tussen comfort en snelheid:

“Als ik de auto comfortabeler maak, ben ik langzamer.”

De testdag in Silverstone, bedoeld om hem te helpen, viel grotendeels in het water. Tsunoda gaf ook aan zich niet thuis te voelen in Engeland en blijft liever in Italië wonen, waar hij meer rust ervaart.

Lees ook:  Andy Cowell reageert op Verstappen-geruchten: 'focussen op snelle auto voor Alonso en Stroll'

Ondertussen maakte Racing Bulls indruk met hun roze livery voor Miami, gepresenteerd tijdens een event tussen Miami Beach en Downtown.

Gratis drankjes en beachclubdecor maakten het een opvallende presentatie. Liam Lawson grapte dat het roze perfect bij zijn helm past. Inhoudelijk reflecteerde hij op zijn recente races en zei:

“Die triple header kwam zo snel na mijn terugkeer dat ik nauwelijks tijd had om na te denken.”

Een interessante technische ontwikkeling betreft de pitlimiter. Op de meeste circuits is de snelheid in de pitstraat 80 km/u, maar op Monaco, Zandvoort en Singapore is dat 60.

De FIA onderzoekt of Zandvoort en Singapore aangepast kunnen worden om ook daar 80 km/u toe te staan. Dit zou strategisch meer opties bieden en de race levendiger maken.

Daarnaast sprak Lance Stroll zich – onbewust – uit over de nieuwe regel die Monaco dit jaar verplicht tot twee pitstops. Opmerkelijk genoeg wist hij niet dat deze regel al een maand geleden was ingevoerd:

“Oh ja, wist ik niet. Is dat nieuw?”

De verbazing leidde tot opgetrokken wenkbrauwen, maar tekent ook hoe snel veranderingen in regels en strategie elkaar opvolgen dit seizoen.

Gerelateerd nieuws

Williams Alexander Albon

Sainz laaiend na raceblunder Williams: ‘ik dacht serieus aan ongehoorzaamheid’

De woorden van Carlos Sainz na de Grand Prix van Imola waren...

Oscar Piastri Mclaren

Red Bull’s vragen leiden tot FIA-actie: ‘McLaren’s bandenkoeling onder de loep’

De FIA heeft vlak voor het raceweekend in Imola stilletjes een technische...

Fia Vlag

Na jaren verlies boekt FIA eindelijk winst: ‘geen schulden meer, alleen groei’

Na vijf jaar rode cijfers heeft de FIA eindelijk weer zwarte inkt...

Liam Lawson

Red Bull verliest geduld met Lawson: ‘Lindblad staat klaar per 8 augustus’

Liam Lawson lijkt zijn laatste kans bij Red Bull Racing – of...