De vrijdagtrainingen in Spanje brachten weinig verrassingen, maar des te meer uitgesproken meningen. Max Verstappen was scherp, George Russell sarcastisch, en Flavio Briatore veranderde de persconferentie in een halve comedyshow.
En ondanks de FIA-ingreep aan de voorvleugels, die bedoeld was om het veld dichter bij elkaar te brengen, bleef de status quo in Barcelona pijnlijk zichtbaar: McLaren blijft de te kloppen ploeg, en Red Bull probeert aan te haken.
“Ja, dat gevecht met McLaren voelt voor mij niet eens als een gevecht omdat zij gewoon een veel betere auto hebben.” – Max Verstappen
Er werd vooraf veel gespeculeerd over de zogenaamde “flexy wings” en wat de nieuwe richtlijnen van de FIA daaraan zouden veranderen. Maar zoals Verstappen al voorspelde, lijkt de impact op de rangorde verwaarloosbaar.
McLaren blijft dominant, met Oscar Piastri snel over één ronde en Lando Norris als snelste in de longruns.
“Het effect was vandaag niet te zien, zei verslaggever Ronald na afloop van de sessies. Eigenlijk precies zoals verwacht.”
Zelfs Helmut Marko gaf toe dat de wijzigingen aan de vleugels geen direct effect hadden. De teams hadden hun conclusies blijkbaar al getrokken, mede dankzij testdata van eerdere races zoals Imola.
Toch hoopte Marko op een minieme stap voorwaarts.
“Ik heb het idee dat we allemaal iets dichter bij McLaren komen. Misschien niet veel, maar we boeken wel wat vooruitgang.”
Verstappen voorzichtig positief, maar mist vertrouwen
Voor Max Verstappen was de vrijdag in Spanje beter dan veel andere vrijdagen dit jaar. Toch is hij nog niet tevreden met het gevoel in de auto.
“Het is nog altijd niet per se het gevoel dat ik wil hebben. Maar we hebben ook slechtere vrijdagen gehad dan dit.”
Hij positioneerde zijn dag ergens “in het midden”, verwijzend naar races waarin het compleet mis ging en races zoals Imola waar hij juist triomfeerde. Een derde plek op vrijdag was in dat opzicht acceptabel.
Marko hoopt dat Verstappen in de kwalificatie tussen beide McLarens kan komen. Maar zoals Verstappen zelf zei: het voelt momenteel niet eens als een strijd — de achterstand is gewoonweg te groot.
Bij Ferrari was het wederom geen gemakkelijke dag. Lewis Hamilton eindigde op de elfde plaats en was hoorbaar gefrustreerd over de boordradio:
“Deze auto is onbestuurbaar, mate.”
Teambaas Frédéric Vasseur probeerde het te relativeren door de emotie van het moment aan te halen, maar gaf ook toe dat Ferrari worstelt met de bandentemperatuur tijdens kwalificatiesimulaties.
“We krijgen de banden niet in het juiste window aan het begin van een snelle ronde.”
Charles Leclerc deelde die analyse. Hoewel Ferrari zich op sommige circuits, zoals Imola, sterk toonde qua racepace, blijft kwalificatie een groot struikelblok.
Leclerc, die in Monaco zijn kans op de winst verspeelde, was ook in Barcelona niet in zijn element. Ferrari zoekt, maar vindt nog geen stabiele oplossing.
Persconferentie ontaardt in Briatore-show
Het echte spektakel vond plaats buiten de baan, tijdens de officiële FIA-persconferentie voor teambazen. Flavio Briatore, terug bij Alpine als topadviseur, maakte zijn rentree en dat ging niet onopgemerkt voorbij.
Vanaf de eerste vraag werd duidelijk dat Flavio zijn theatrale stijl nog niet verloren is.
“Correctie: het zijn geen twaalf maanden, het zijn er tien. Mijn loonstrookje zegt dat ook.”
Hij schuwde geen enkel grapje, kapte vragen af, week uit waar hij kon en deelde zelfs steken uit aan Christian Horner, die naast hem zat. De sfeer was licht, maar ook chaotisch.
Briatore weigerde vragen over Mick Schumacher serieus te beantwoorden en riep uiteindelijk zelf de volgende vraag op, tot grote hilariteit van de zaal.
“Ik ga daar niks over zeggen. Volgende vraag.”
Horner maakte van de gelegenheid gebruik om ook zijn loyaliteit aan Red Bull te benadrukken, na geruchten over interesse van Ferrari.
“Mijn Italiaans is slechter dan het Engels van Flavio Briatore, dus hoe zou dat werken?” – Christian Horner
De conclusie na vrijdag in Spanje is helder: McLaren is nog altijd het team met de beste auto. De FIA-ingreep heeft vooralsnog geen noemenswaardige impact. Red Bull klimt langzaam, maar voelt nog steeds de achterstand.
Ferrari blijft struikelen over kwalificatieproblemen, en Mercedes zoekt nog naar constante vorm. De show kwam dit keer niet van de auto’s, maar van de mensen eromheen. Zoals Briatore opnieuw bewees: Formule 1 is óók een theater.