De mediadag in Austin begon meteen met spanning: McLaren-couleurs moesten zich verdedigen over wat er in Singapore hóórde te gebeuren — of juist níét.
De gesprekken gingen vooral over verdeeldheid in het team, voorkeuren, besluiten achter gesloten deuren en hoe openheid of juist vaagheid richting speculatie voedt.
Bij aankomst werd duidelijk: elke journalist wilde weten over Singapore, over de verwisselde posities, over mogelijke favoritisme. Oscar Piastri kreeg de vraag herhaaldelijk: “Trekken jullie Lando voor?” Hij reageerde kordaat: na diepgaande gesprekken is hij ervan overtuigd dat er geen favoritisme is.
“Na die goede gesprekken ben ik ervan overtuigd dat er geen favorietenpositie is.”
Piastri zei dat het team duidelijk had gemaakt dat Lando schuld had in de eerste bocht van Singapore, dat de boordradio en video-analyse hem de fout gaven. Dat erkent hij — hoewel het hem natuurlijk weinig zekerheid biedt.
Lando Norris erkende erop zijn beurt dat McLaren na de race wel van mening veranderde. Officieel sprak het team in de race over een ‘racing incident’, maar achteraf werd de verantwoordelijkheid bij Lando gelegd. Hij zei:
“Er zullen gevolgen zijn.”
Maar wat voor consequenties? Hij onthield zich van verdere toelichting — en precies daar ligt de ruimte voor speculatie en onrust.
Zijn opmerkingen gingen verder richting de complexiteit van de regels binnen McLaren:
“Er zijn veel minder regels dan dat mensen denken.”
In zijn optiek is het niet zo ingewikkeld als buitenstaanders het maken. Piastri gaf toe dat hij in de auto soms ook denkt: “Waar zijn we mee bezig?” Maar altijd wordt het achteraf uitgepraat en dan wordt het helder, zei hij — ook wat betreft Singapore.
Papaya rules in de spotlights
Toen Verstappen aan de beurt was, kreeg hij uiteraard vragen over McLaren. Hij reageerde — zoals vaker — eerst ontwijkend, maar liet zich uiteindelijk ontvallen:
“Absoluut.”
Dat was vooral een grap, zei hij later, bedoeld als ‘een Gentje’. Hij nuanceerde dat hij denkt dat het onmogelijk is om een kampioenschap te managen op basis van kunstmatige eerlijkheid:
“Ik denk dat het gewoon niet mogelijk is om überhaupt een Formule 1 titelstrijd te managen.”
Volgens Verstappen maakt McLaren het door de nadruk op eerlijkheid juist te complex. Hij stelde dat coureurs voortdurend zullen vragen of iets binnen de regels valt. Hij zei ook dat als hij in de McLaren had gezeten, de kloof groter was geweest:
“Als Max in die McLaren reed … dan had er veel groter puntenverschil tussen beide coureurs gezeten.”
Over zijn vader Jos had hij ook een rake opmerking:
“Ik denk dat Jos … goed zou zijn als te baas op ieder niveau … maar dat is juist goed. Toen hij grapte dat onder Jos er misschien geen regels zouden zijn, voegde hij toe: Er zijn geen regels. Alleen maar gewoon gas geven.”
Verstappen zei verder dat Red Bull na drie sterke raceweekenden nog geen garantie heeft dat het overal dominant kan zijn — het blijft dus spannend wat in Austin mogelijk is.
Red Bull: verwachting versus realiteit
Voor Red Bull is Austin een testcase. McLaren heeft in medium-speed bochten vaak sterk gepresteerd, en COTA bevat een aantal van die bochten. McLaren zelf zei van:
“McLaren heeft ons vermorzelt in Zandvoort. De middelhoge bochten komen hier terug.”
Red Bull vertrouwt erop dat ze het beter zullen doen dan op Zandvoort, maar Max blijft realistisch: hij houdt een slag om de arm.
Ook rondom de coureurswissel was het spannend: Isaac Hadjar is nog steeds favoriet voor het zitje naast Max. In zijn sessie zei hij dat hij vooral heeft gewerkt aan snelheid en leerproces qua technische kennis:
“Hoe de sport werkt technisch … dat zijn allemaal dingen die ik echt nog dingen moet leren.”
Hij gaf ook toe dat het idee van instappen bij Red Bull tijdens de laatste drie races aantrekkelijk is, ter voorbereiding op 2026 — hoewel hij aangaf dat het geen voor de hand liggend scenario is.
Yuki Sonoda zei dat hij aanzienlijke stappen heeft gezet qua racepace, maar twijfelt of dat voldoende is voor de verwachtingen van Helmut Marko. Liam Lawson zei dat hij weinig weet over het contract-landschap bij Red Bull — “we gaan het zien.”
Bij Mercedes is het contractnieuws inmiddels afgerond: beide coureurs blijven, al draait het nog om de lengte van de overeenkomst. George Russell zei:
“Ik moet vooral de noise buiten houden, niet teveel laten afleiden.”
Antonelli erkende dat hij fouten dit jaar kan maken, maar volgend jaar geen ruimte meer heeft voor fouten, gezien de dreiging van Verstappen richting 2027.
De hitte in Texas is significant, en de FIA gaf opnieuw een heat hazard-signaal. Coureurs mogen gebruikmaken van koelvesten, en wie dat niet doet krijgt ballast — nauwelijks een verrassing.
In Singapore was Verstappen tegen verplichting van koelvesten. Of dat volgend jaar verplicht wordt, is nog onduidelijk — en dat debat is nog niet beslecht.
Dit weekend belooft intens te worden: sprintweekend, kwalificatie én uitvoering bepalen snel het verloop. Morgen duiken we weer in de vrije training en sprintkwalificatie.