Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
F1 nieuws Verstappen erkent pijnpunt Red Bull-auto: ‘titel of podium momenteel niet reëel’

Verstappen erkent pijnpunt Red Bull-auto: ‘titel of podium momenteel niet reëel’

660
Verstappen erkent pijnpunt Red Bull-auto: ‘titel of podium momenteel niet reëel’

Max Verstappen keek niet blij na de finish in Monaco, maar hij klonk vooral realistisch. Vierde worden op een circuit waar Red Bull al jaren moeite heeft, was volgens hem het hoogst haalbare. Kampioenschap? Geen prioriteit. Niet na een weekend waarin hij ruim twintig seconden moest toegeven op winnaar Lando Norris.

Red Bull had in Monaco wederom moeite met de vele langzame bochten. De auto mist grip op lage snelheid en is lastig te besturen op de hobbelige straten van Monte Carlo.

“Eerlijk gezegd denk ik niet aan het kampioenschap. Ik wil gewoon race voor race bekijken.”

Toch ging het team voor een alternatieve strategie. Verstappen bleef zo lang mogelijk buiten in de hoop op een late Safety Car of rode vlag. Die kwam er niet.

“We wisten dat dit weer zo’n weekend zou worden. We hebben hier altijd geworsteld met deze generatie auto’s. Alleen in 2023 hadden we een enorm snelheidsvoordeel en wonnen we.”

Hij eindigde als vierde, net naast het podium. Een plek waar hij normaal niet tevreden mee is, maar dit keer klonk er acceptatie.

Red Bull weet waar het pijn doet

Verstappen bevestigde dat het team precies weet waar het tekortschiet. Het probleem is niet nieuw, en ook niet opgelost.

“Ik denk dat we, gezien onze snelheid dit weekend, het maximale eruit hebben gehaald. Natuurlijk zijn we als team nooit blij met P4, maar we moeten het accepteren als we weten waar de beperkingen van de auto liggen.”

De Red Bull RB20 presteert prima op circuits met veel snelle bochten. In Japan en Imola werd dat al duidelijk met overwinningen. Maar zodra er veel traag, technisch bochtenwerk aan te pas komt — zoals in Monaco — valt het verschil met McLaren en Ferrari op.

Lees ook:  'Niet naar Ferrari, niet naar Alpine': Horner duidelijk over speculatie Red Bull-exit

Ondanks dat hij maar 25 punten achterstand heeft op leider Oscar Piastri, wil Verstappen het niet over de titel hebben. Hij benadrukt dat er te veel variabelen zijn dit seizoen. Geen enkele auto is dominant op elk type circuit.

“Sommige circuits liggen ons beter, op andere hebben we het lastig. Monaco was opnieuw duidelijk. We hadden het zwaar.”

Door zich te focussen op elk weekend afzonderlijk, houdt hij de druk weg van zichzelf én het team. Geen grote uitspraken, geen verwachtingen. Alleen het maximale halen uit wat de auto op dat moment aankan.

McLaren en Ferrari zetten Red Bull onder druk

Lando Norris domineerde het weekend en won de race met overtuiging. Ook Ferrari deed een stap naar voren en zette Red Bull flink onder druk in de kwalificatie.

De rollen lijken verschoven. Verstappen is niet meer de man die met overmacht de races naar zich toe trekt. In plaats daarvan moet hij vechten voor elke punt.

Dat doet hij met discipline. Hij klaagt niet, maar wijst op feiten. De Red Bull is nog steeds snel — vooral in sectoren waar snelheid belangrijker is dan balans. Maar op stratencircuits en in langzame secties zijn de tekortkomingen pijnlijk zichtbaar.

De hoop ligt nu op het Circuit de Barcelona-Catalunya. Daar zijn de meeste bochten van medium tot hoge snelheid. Een terrein waar Red Bull zich de afgelopen jaren comfortabel voelt.

Verstappen: “We gaan het gewoon race voor race bekijken.”

Dat is het mantra. Geen voorspellingen. Geen kampioenspraat. Gewoon gas geven, zien waar ze staan, en dan pas de balans opmaken.

Gerelateerd nieuws

Max Verstappen Christian Horner

Verstappen rijdt op het randje, maar blijft onverschrokken: ‘de laatste van zijn soort’

Max Verstappen blijft indruk maken met zijn compromisloze rijstijl, maar staat inmiddels...

George Russell Mercedes

Oud-coureur twijfelt aan transferplan Mercedes: ‘Verstappen? Russell laat zien dat het niet hoeft’

George Russell won in Canada, Max Verstappen werd geklopt — en ineens...

Mclaren Lando Norris

McLaren kiest openlijk partij na crash tussen Norris en Piastri: ‘dit mag nooit meer gebeuren’

Een moment van onoplettendheid, een foute inschatting en een dure klap in...

Mario Isola pirelli

Waarom niemand Pirelli’s regenband gebruikt – en wat daar in 2026 aan moet veranderen

Het is het soort band waar je Formule 1-auto liever omheen rijdt...