Frederic Vasseur heeft na afloop van de Grote Prijs van Miami uitleg gegeven over de controversiële teamorders bij Ferrari.
Beide coureurs, Charles Leclerc en Lewis Hamilton, lieten tijdens en na de race weten dat de communicatie en timing van het team voor verwarring en frustratie zorgden.
och benadrukte Vasseur dat Ferrari handelde volgens vaste richtlijnen, met het teambelang voorop.
“We hebben een algemeen beleid en dat volgen we. Het gaat er niet om om zomaar van positie te wisselen en dan weer terug te draaien als de achterliggende coureur het niet redt.”
Ferrari besloot tijdens de race om Leclerc en Hamilton van positie te laten wisselen, omdat Hamilton op mediumbanden zat en daardoor mogelijk Kimi Antonelli kon aanvallen.
Toen bleek dat dit niet lukte, werd de volgorde weer hersteld. Hoewel de uitvoering niet vlekkeloos verliep, blijft Vasseur achter de keuze staan.
Timing en DRS-effect maken inschatting lastig
Een belangrijk punt van discussie was het moment waarop de beslissing werd genomen. Volgens Hamilton kwam het commando om voorbij Leclerc te gaan te laat, waardoor hij cruciale tijd verloor en zijn banden versleten raakten.
Vasseur erkende dat de timing beter had gekund, maar nuanceerde dat beeld ook direct.
“Je kunt altijd zeggen dat het een halve ronde eerder of later beter was geweest. Maar op de pitmuur moet je inschatten of de achterliggende auto écht sneller is of alleen profiteert van DRS,” verklaarde hij.
De Franse teambaas wees erop dat de racebeslissingen realtime moeten worden genomen op basis van een groot aantal variabelen.
Hij benadrukte dat het eenvoudiger is om achteraf te oordelen dan op het moment zelf, terwijl het team meerdere gegevens tegelijk moet verwerken.
Een ander punt dat Vasseur aanhaalde, was de manier waarop radioberichten bij de kijkers terechtkomen. Die lopen volgens hem soms achter op wat er in werkelijkheid gebeurt.
Hierdoor ontstaat er volgens hem een vertekend beeld van hoe laat of rommelig de beslissingen zijn.
“De radio wordt vertraagd uitgezonden door FOM. We kunnen een bericht sturen, en kijkers horen dat pas een halve ronde of een hele ronde later. Dat maakt het lastig om het complete plaatje te zien.”
Bovendien vindt er tegelijkertijd veel communicatie plaats over andere zaken, zoals de afstelling van de auto. Hierdoor is het niet altijd haalbaar om de instructie exact vóór een specifieke bocht te geven.
Volgens Vasseur heeft het team binnen die omstandigheden goed gehandeld.
Vasseur erkent frustratie bij de coureurs, maar ziet geen fout
Hoewel Vasseur achter de strategie blijft staan, toont hij wel begrip voor de emotionele reacties van zijn coureurs.
Hamilton en Leclerc lieten allebei doorschemeren dat ze niet blij waren met hoe het team de situatie aanpakte, maar de Fransman vindt dat geen reden om terug te krabbelen.
“Ik heb met Lewis gesproken na de race en ik begrijp zijn frustratie volledig. Ze zijn kampioenen. Ze willen winnen. En dan vragen wij hen om hun teamgenoot te laten passeren. Dat is nooit makkelijk.”
Volgens hem had geen enkel ander team op die dag een vergelijkbare beslissing genomen. Juist daarom wilde Ferrari verantwoordelijkheid nemen. Het beleid staat vast: als één auto duidelijk sneller is, krijgt die de kans om aan te vallen.
Uiteindelijk was de impact van de teamorders op het eindresultaat beperkt. Hamilton slaagde er niet in om Antonelli te verslaan en Leclerc kreeg zijn plek terug.
Toch draaide het in de ogen van Vasseur niet alleen om positie op papier, maar om het bewaken van teamstructuur en discipline.
“We vroegen het aan hen en ze hebben het uitgevoerd. Ik snap de frustratie in de auto, maar de discussie daarna was veel rustiger,” sloot hij af.
Ferrari laat met deze aanpak zien dat het niet bang is om intern impopulaire beslissingen te nemen als het collectief daarmee gediend is.
Voor Leclerc en Hamilton zal het wennen zijn aan de balans tussen individuele ambitie en teambelang, maar Vasseur maakt duidelijk dat het Ferrari eerst is — altijd.