Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
F1 nieuws Toto Wolff pleit voor unieke regels: ‘je mag niet zomaar een treintje ophouden’

Toto Wolff pleit voor unieke regels: ‘je mag niet zomaar een treintje ophouden’

887
Toto Wolff pleit voor unieke regels: ‘je mag niet zomaar een treintje ophouden’

“Wat we kunnen bekijken is het invoeren van Monaco-specifieke regels: je mag niet zomaar een treintje ophouden.”
Toto Wolff was na de Grand Prix van Monaco opvallend openhartig.

De verplichte tweestopstrategie heeft volgens hem geen echte impact gehad, en de race bleef net zo gesloten als altijd. Toch ziet hij kansen – niet in meer stops, maar in aangepaste regels die specifiek gelden voor het stratencircuit in Monte Carlo.

De FIA hoopte met de nieuwe verplichting tot twee pitstops de sleur te doorbreken die de race in Monaco al jaren kenmerkt. Overtaking is vrijwel onmogelijk, dus werd ingezet op strategie.

Maar buiten een paar korte Virtual Safety Cars veranderde er nauwelijks iets aan de rangorde. De voorste groep had vrij baan, terwijl de rest gevangen zat in kunstmatige gaten.

“Je had die groep vooraan met vrije lucht, en dan het middenveld dat massaal werd opgehouden.” – Toto Wolff, Mercedes

Meerdere teams benutten het systeem slim. Williams en Racing Bulls lieten coureurs opzettelijk traag rijden om voor hun teamgenoten ruimte te creëren voor een ‘gratis’ pitstop.

Die tactieken waren legaal, maar volgens Wolff onwenselijk. Hij stelde voor om een grens in te stellen voor hoeveel tijd een coureur mag verliezen ten opzichte van de leider, om zo treintjes te voorkomen.

Mercedes zakt door het ijs

Voor Mercedes werd het weekend in Monaco een deceptie. Geen van beide auto’s haalde Q3 op zaterdag en dat betekende dat de basis voor zondag al wankel was.

George Russell verloor vermogen uit het niets, Andrea Kimi Antonelli raakte de muur. Daardoor startten ze te ver naar achter om nog strategisch verschil te maken.

“We hadden een auto voor de eerste twee rijen, of beter. Maar onze zaterdag was gewoon slecht.” – Toto Wolff

Door het gebrek aan inhaalmogelijkheden, en de nieuwe regel die net zo goed genegeerd kon worden met slim teamwerk, reed Mercedes in niemandsland.

Lees ook:  Russell doet opvallende uitspraak over favoriete teamgenoot: 'Verstappen altijd boven Hamilton'

Geen punten, geen plan, en vooral frustratie. Wolff erkende dat zijn team slachtoffer was van anderen die het slimmer speelden.

Volgens Wolff ligt de oplossing niet in nóg meer verplichtingen of ingewikkelde regels. Hij stelde iets eenvoudigs voor: stel een maximum in voor hoeveel seconden een auto per ronde mag afwijken van de snelste tijd.

Zo voorkom je dat coureurs opzettelijk langzaam rijden om anderen op te houden.

“Je kunt zeggen: je mag niet meer dan x seconden langzamer zijn dan de leider.”

Of dit het racen verbetert, betwijfelt hij zelf. Maar het zou wel het veld dichter bij elkaar kunnen houden. En dat is in Monaco al een vooruitgang.

Want nu bleven posities muurvast zitten, ook als de snelheid er wel was, zoals bij Fernando Alonso, die ondanks een ERS-probleem snelle tijden liet noteren – maar nergens heen kon.

De lay-out blijft een beperking

Wolff wees ook op een andere factor: het circuit zelf. Monte Carlo biedt nauwelijks ruimte voor verandering. Het ligt ingeklemd tussen zee en berg, wat grote aanpassingen praktisch onmogelijk maakt.

Toch pleitte hij voor overleg met de lokale organisatie om te onderzoeken of er kleine aanpassingen aan het layout mogelijk zijn.

“We moeten ook praten met de ACM om te kijken of er iets aan de layout kan worden veranderd.”

Hij noemde het evenement zelf ‘spectaculair’, met volle tribunes, luxe boten en een ongeëvenaarde sfeer. Alleen de race zelf voldoet al jaren niet meer aan de verwachtingen. Daar wil Wolff wat aan doen – al weet hij dat de oplossing niet eenvoudig zal zijn.

Lees ook:  FIA stelt schokkende aanpassing voor: 'Monaco is visueel iconisch, maar tactisch gebroken'

Wolff gaf toe dat hij het experiment met twee pitstops waardeerde, puur omdat er in elk geval iets werd geprobeerd. In zijn woorden:

“We hebben iets geprobeerd. Maar het heeft niets veranderd aan de uitkomst.” Teams bleven op hun plek, strategie werd misbruikt en de spanning ontbrak grotendeels.

“We zijn motorsportmensen. We proberen het maximale eruit te halen. Maar dit heeft niets opgeleverd.”

Het publiek kreeg op zaterdag nog een mooie show, maar de zondag bleef achter. Volgens Wolff is dat al jaren het patroon. Maar zolang er niets verandert, blijven coureurs zich aanpassen aan het systeem – ook als dat inhoudt dat ze expres langzaam rijden. En dat, zo vindt Wolff, is niet wat Formule 1 hoort te zijn.

Gerelateerd nieuws

Max Verstappen Christian Horner

Verstappen rijdt op het randje, maar blijft onverschrokken: ‘de laatste van zijn soort’

Max Verstappen blijft indruk maken met zijn compromisloze rijstijl, maar staat inmiddels...

George Russell Mercedes

Oud-coureur twijfelt aan transferplan Mercedes: ‘Verstappen? Russell laat zien dat het niet hoeft’

George Russell won in Canada, Max Verstappen werd geklopt — en ineens...

Mclaren Lando Norris

McLaren kiest openlijk partij na crash tussen Norris en Piastri: ‘dit mag nooit meer gebeuren’

Een moment van onoplettendheid, een foute inschatting en een dure klap in...

Mario Isola pirelli

Waarom niemand Pirelli’s regenband gebruikt – en wat daar in 2026 aan moet veranderen

Het is het soort band waar je Formule 1-auto liever omheen rijdt...