De kloof tussen visies
Toto Wolff heeft nog steeds vertrouwen in de W15, maar Lewis Hamilton lijkt daar anders over te denken. Ted Kravitz, een bekende figuur in de Formule 1-wereld, merkt op dat er een duidelijke discrepantie is tussen de visies van Hamilton en Wolff met betrekking tot de W15. Hamilton, die de auto als “vervloekt” beschouwt, heeft tijdens het Australische Grand Prix-weekend te maken gehad met een reeks teleurstellingen. Ondanks dat hij een tweevoudig winnaar is van de Australische Grand Prix, haalde hij de finish niet na een motorstoring in zijn W15 tijdens de 17e ronde. Dit incident benadrukt een inconsistent weekend voor de zevenvoudig wereldkampioen, die al vanaf de vrijdagse oefensessie, waar hij als 18e eindigde, niet tevreden was met de auto.
De strijd met de W15
Hamiltons frustratie werd duidelijk na wat hij beschreef als “een van de slechtste sessies” die hij in lange tijd had meegemaakt. Zijn vertrouwen in de auto was op een dieptepunt, iets wat hij nog nooit eerder had gevoeld. Ondanks significante aanpassingen aan de setup, waardoor hij de auto in FP3 als “geweldig” bestempelde, werd hij uitgeschakeld in Q2. Hamilton sprak over de inconsistentie van de auto en hoe dit mentaal een uitdaging vormt. Zijn teamgenoot George Russell leek echter niet dezelfde problemen te ervaren, wat de situatie nog complexer maakt.
Wolffs optimisme versus Hamiltons realisme
Toto Wolff blijft optimistisch en gelooft dat er meer in de W15 zit dan tot nu toe is getoond. Hij beschouwt de auto niet als slecht en denkt dat Mercedes de problemen kan oplossen. Kravitz twijfelt echter aan deze visie en gelooft niet dat Hamilton op dezelfde lijn zit als zijn teambaas. Volgens Kravitz ziet Hamilton de auto als vervloekt, met dezelfde slechte rijeigenschappen, vooral aan de achterkant, die ook de auto’s van de voorgaande jaren kenmerkten. Dit pessimisme wordt versterkt door Hamiltons opmerkingen dat hij dit jaar de wereldtitel al heeft afgeschreven, ondanks dat er nog 21 races te gaan zijn.
Na drie races staat Hamilton 43 punten achter op Max Verstappen, die ook uitviel in Melbourne. Dit onderstreept de uitdagingen waar Hamilton en Mercedes dit seizoen voor staan. Hoewel Wolffs optimisme bewonderenswaardig is, lijkt Hamiltons realistische kijk op de situatie te suggereren dat er nog veel werk aan de winkel is. De vraag blijft of Mercedes de problemen kan oplossen en of Hamilton nog podiumplaatsen en overwinningen kan behalen in wat mogelijk zijn laatste jaar bij Mercedes is voordat hij naar Ferrari vertrekt.