Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
F1 nieuws Overig Van Formule 1 naar jouw oprit: hoe F1-techniek in gewone auto’s terechtkomt

Van Formule 1 naar jouw oprit: hoe F1-techniek in gewone auto’s terechtkomt

428
Van Formule 1 naar jouw oprit: hoe F1-techniek in gewone auto’s terechtkomt

De BMW i3 dankt zijn grotere actieradius aan Formule 1-technologie. Door gebruik te maken van koolstofvezel, een materiaal dat eerst exclusief was voor F1-auto’s, werd de elektrische stadsauto niet alleen lichter, maar ook zuiniger.

Dit is geen uitzondering: de technologische innovaties uit de Formule 1 die in gewone auto’s zijn terechtgekomen zijn talrijker dan je denkt. Veel consumentenauto’s bevatten vandaag systemen of materialen die hun oorsprong vinden op het circuit.

Denk aan hybride aandrijving, aerodynamische snufjes en zelfs het stuurwiel waarmee je belt of schakelt. In dit artikel ontdek je welke F1-techniek ongemerkt deel is gaan uitmaken van je dagelijkse rit.

Een van de grootste bijdragen van de Formule 1 aan de consumentenmarkt is het hybride systeem. Sinds 2014 gebruiken F1-teams krachtbronnen met elektrische ondersteuning, waarbij vooral het KERS-systeem (Kinetic Energy Recovery System) opvalt. Hierbij wordt remenergie opgeslagen en later opnieuw gebruikt voor extra acceleratie.

Tegenwoordig zie je KERS-techniek terug in hybride en elektrische auto’s van onder meer Toyota, Mercedes en BMW. Deze techniek maakt auto’s krachtiger én zuiniger, vooral bij stadsverkeer waar veel wordt geremd en opgetrokken.

De Formule 1 blijft intussen doorontwikkelen: in 2026 zal een F1-auto voor 50% elektrisch rijden, met een elektrische boost van 350 kW – bijna drie keer zo krachtig als nu.

“Met de hybride-energie is de aandacht nu sterk gericht op sterkere en lichtere batterijen. Dat is een stuk relevanter voor straatauto’s.” — Ernest Knoors, ingenieur bij BMW

Schakelen met je vingers: van F1-stuur naar jouw dashboard

Paddle shifters zijn tegenwoordig standaard op veel sportieve modellen – en dat begon allemaal in de Formule 1. Deze schakelflippers achter het stuur maken het mogelijk om razendsnel van versnelling te wisselen zonder de handen van het stuur te halen.

Lees ook:  Nieuwe FIA-uitdager noemt Ben Sulayem 'gevaarlijk voor de sport', reactie laat niets aan duidelijkheid over

Ook de multifunctionele stuurknoppen, waarmee je tegenwoordig je muziek, navigatie of cruise control bedient, zijn afgeleid van F1-sturen.

In de Formule 1 zijn stuurwielen letterlijk computers vol knoppen, waarmee een coureur de motor, rembalans en aerodynamica regelt. De vertaling naar de consumentenmarkt heeft geleid tot meer veiligheid én comfort tijdens het rijden.

Mclaren Lando Norris

De vorm van moderne auto’s is geen toeval. Elementen zoals spoilers, luchtinlaten en diffusers vinden hun oorsprong in de windtunnels van Formule 1-teams. Ze helpen luchtweerstand verminderen en zorgen voor meer grip en stabiliteit, vooral bij hogere snelheden.

De volgende grote stap komt in 2026, als F1 de zogeheten actieve aerodynamica introduceert. Denk aan vleugels en onderdelen die zichzelf aanpassen tijdens het rijden – een technologie die binnenkort ook in high-end straatauto’s wordt verwacht voor een betere efficiëntie en controle.

Koolstofvezel: licht, sterk en rechtstreeks uit de F1

In de jaren ‘80 begon de Formule 1 met koolstofvezel – een ultralicht, maar supersterk materiaal dat perfect is voor hoge prestaties. Inmiddels wordt koolstofvezel ook gebruikt in consumentenauto’s, vooral in sportieve en elektrische modellen waar gewichtsbesparing cruciaal is.

“Een goed voorbeeld van het gebruik van techniek en materialen van de Formule 1 in de ‘normale’ auto is de BMW i3. Door de BMW i3 te voorzien van een carrosserie van koolstofvezel, hebben ze de actieradius met tot wel 25 procent kunnen vergroten.”

Koolstofvezel verlaagt het verbruik, verhoogt de actieradius van elektrische auto’s en verbetert de handling. In de toekomst zal de productie ervan goedkoper worden, waardoor ook betaalbare modellen kunnen profiteren van deze technologie.

Lees ook:  Protest van Red Bull in Canada zorgt voor dreigende reglementswijziging

Veel veiligheidsinnovaties begonnen in de Formule 1. Denk aan crashtests, nekbescherming (zoals het HANS-systeem), rolkooien en remsystemen die onder extreme omstandigheden getest worden. Deze technieken zijn later verplicht of aanbevolen geworden in consumentenauto’s.

Elke keer dat je airbag afgaat of je noodremassistent ingrijpt, gebruik je indirect technologie die ooit voor coureurs is ontworpen. Formule 1 is daarmee niet alleen de snelste sport ter wereld, maar ook een van de veiligste – en dat straalt af op de dagelijkse auto-industrie.

“De voortdurende technologische vooruitgang in de Formule 1 blijft een belangrijke bron van innovatie voor de bredere auto-industrie.” — Robert Dilber

De innovaties stoppen niet. Richting 2026 komen er een paar opvallende veranderingen aan in de Formule 1, die waarschijnlijk ook doorwerken in consumentenmodellen:

  • F1-auto’s worden lichter en compacter, net als veel elektrische auto’s voor meer efficiëntie.
  • Actieve aerodynamica maakt haar intrede – straks ook beschikbaar in sportieve consumentenmodellen.
  • Volledige overschakeling op duurzame brandstof is gepland, wat fabrikanten aanzet tot versnelling van alternatieve brandstofontwikkeling.
  • Meer gebruik van data-analyse en AI, wat direct aansluit op de opkomst van connected cars en zelfrijdende technologie.

“F1-teams ontwikkelen hun technologieën niet voor niks. Dat doen ze echt niet alleen voor die twintig races per jaar.” — Olav Mol

Gerelateerd nieuws

Pierre Gasly Alpine

Wanneer een coureur gediskwalificeerd uit een F1-race wordt: De regels en voorbeelden

In 2025 werd Lewis Hamilton na afloop van de Grand Prix van...

Yuki Tsunoda Visa Cash App RB

De regels voor bandenkeuze tijdens de start in regen: Dit zeggen de FIA-richtlijnen

Tijdens de GP van Australië 2025 bleef Max Verstappen op mediums rijden...

Charles Leclerc Ferrari

Zo bepaalt één moment een GP-weekend: impeding en hoe coureurs worden bestraft

Tijdens de kwalificatie in Singapore 2023 kreeg Max Verstappen een gridstraf van...

Haas Mercedes

Wat je nog niet wist over de 107%-regel: zo bepaalt één tijd wie mag racen in F1

Tijdens de GP van Australië in 2011 mochten Vitantonio Liuzzi en Narain...