Carlos Sainz sloot zijn vierjarige samenwerking met Ferrari af met een podiumplaats tijdens de Grand Prix van Abu Dhabi. De Spaanse coureur eindigde als tweede, achter voormalig teamgenoot Lando Norris, terwijl Charles Leclerc de derde plek veroverde.
Het was een waardig afscheid van een periode waarin Sainz niet alleen als coureur groeide, maar ook Ferrari hielp om constant te presteren.
Tijdens het weekend gaf Sainz aan dat het afscheid zwaar op hem drukte. Hij sprak over de uitdaging om zich ondanks de emoties volledig op de race te concentreren:
“Het is geen gemakkelijk weekend voor me geweest, uiteraard wetende dat het mijn laatste was.” – Carlos Sainz
Met zijn prestatie in Abu Dhabi bewees Sainz wederom dat hij consistent topprestaties kan leveren, zelfs onder emotionele druk. Dit benadrukt zijn toewijding aan het team en zijn vermogen om ondanks externe factoren gefocust te blijven.
Carlos Sainz kwam in 2020 naar Ferrari met slechts twee podiumplaatsen op zijn naam, behaald bij McLaren. Na vier seizoenen bij de Italiaanse renstal vertrekt hij met indrukwekkende cijfers:
- Podiumplaatsen bij Ferrari: 27
- Overwinningen: 4, waarvan 2 in het laatste seizoen
- Bijzondere prestaties: Regelmatig strijden om overwinningen en podiumplekken
In onderstaande tabel wordt het verschil in prestaties tussen zijn tijd bij McLaren en Ferrari duidelijk:
Categorie | Bij McLaren | Bij Ferrari |
---|---|---|
Podiumplaatsen | 2 | 27 |
Overwinningen | 0 | 4 |
Jaren actief | 2 | 4 |
Het toont aan hoe Sainz zich ontwikkelde tot een coureur die op het hoogste niveau kon strijden. Zijn vertrek markeert het einde van een periode waarin hij niet alleen voor Ferrari, maar ook voor zichzelf veel bereikte.
Emoties en herinneringen
Sainz gaf toe dat de emoties vooral achter zijn helm verborgen bleven. Hij deelde hoe hij probeerde het moment te koesteren en zich bewust was van de waarde van zijn laatste race voor Ferrari:
“Ik wist dat dit uiteraard mijn laatste race zou zijn met een groep mensen waar ik deze afgelopen vier jaar van heb genoten. De laatste keer dat ik waarschijnlijk in een Ferrari-auto zou stappen.” – Carlos Sainz
Hij benadrukte dat hij tijdens de race alles op alles zette om het team een sterke afsluiting te geven. Zelfs tijdens zijn laatste rondes probeerde hij de nuances van de auto te onthouden:
“Ik voelde al dingen in de auto en probeerde mezelf te herinneren waarom deze auto snel is in deze bocht en waarom het goed voelt.” – Carlos Sainz
Met zijn vertrek maakt Sainz plaats voor Lewis Hamilton, terwijl hij zelf de overstap maakt naar Williams. Hij erkende dat de overgang tijd nodig heeft, maar hij is gemotiveerd om het voormalige kampioensteam terug naar de top te brengen
Het is opmerkelijk dat hij zijn laatste dag bij Ferrari al gebruikte om vooruit te kijken en lessen te trekken die hem bij Williams van pas zullen komen.
De overgang zal niet zonder uitdagingen zijn, maar Sainz is vastberaden om zichzelf opnieuw te bewijzen. Zijn motivatie en ervaring maken hem een waardevolle toevoeging aan het team.
Onderlinge samenwerking en prestaties bij Ferrari
Tijdens zijn tijd bij Ferrari ontwikkelde Sainz een sterke samenwerking met zijn teamgenoot Charles Leclerc. Hoewel Leclerc vaak als het gezicht van het team werd gepresenteerd, bewees Sainz met zijn overwinningen en consistente prestaties dat hij een cruciale rol speelde in de teamprestaties.
Dit partnerschap resulteerde in meerdere gezamenlijke podiumplaatsen en een solide bijdrage aan het constructeurskampioenschap. Belangrijke punten van samenwerking:
- Sainz en Leclerc behaalden samen meerdere dubbelpodiums.
- Ze ondersteunden elkaar tijdens cruciale kwalificatiesessies.
- Hun samenwerking droeg bij aan Ferrari’s hernieuwde concurrentiekracht.
De impact van Sainz op het team kan niet worden onderschat. Hij bracht stabiliteit, ervaring en een winnaarsmentaliteit die Ferrari hielp om te groeien.