Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 coureurs Sainz eerlijk over keuze Williams: de rol van Mercedes-motoren

Sainz eerlijk over keuze Williams: de rol van Mercedes-motoren

666
Sainz eerlijk over keuze Williams: de rol van Mercedes-motoren
Foto: F1Unchained

Carlos Sainz heeft recent bevestigd dat een van de doorslaggevende factoren in zijn overstap naar Williams de aanwezigheid van Mercedes-motoren was.

Williams gebruikt sinds het begin van het V6-tijdperk in 2014 Mercedes-powerunits, wat destijds een enorme voorsprong opleverde. Met een nieuwe reglementswijziging op komst in 2026, hoopt Sainz dat Mercedes opnieuw het beste motorconcept zal hebben.

“Ik zou liegen als ik zou zeggen dat de Mercedes-motor geen rol speelde in mijn keuze voor Williams in 2026.”

Dit betekent niet dat Sainz direct grote verwachtingen heeft voor 2025. Hij is realistisch over de prestaties van Williams en ziet de eerste periode vooral als een opbouwfase.

Toch is de hoop op een sterke motorleverancier in de volgende regelwijziging een strategische overweging die zijn keuze beïnvloedde.

Mercedes was in 2014 de absolute dominante kracht bij de introductie van de hybride V6-motoren.

De powerunit was zo sterk dat Williams in dat seizoen zelfs als tweede snelste team begon en uiteindelijk als derde eindigde in het constructeurskampioenschap. Dit toont aan hoe belangrijk een competitieve motorleverancier kan zijn voor een klantenteam.

Met de aankomende motorwijzigingen in 2026 is het aannemelijk dat een fabrikant opnieuw een grote sprong kan maken. Sainz zet in op Mercedes, gezien hun ervaring en eerdere dominantie. De Duitse fabrikant levert in 2026 aan vier teams:

  • Mercedes (fabrieksteam)
  • McLaren
  • Williams
  • Alpine (dat overstapt van Renault-motoren)

Aston Martin verlaat het kamp en zal in 2026 overstappen naar Honda. Maar met vier teams blijft Mercedes de motorleverancier met de meeste auto’s op de grid, wat een voordeel kan zijn in termen van data-analyse en ontwikkeling.

Lees ook:  Mercedes presenteert de W16: wat de nieuwe auto onthult over hun 2025-strategie

Waarom Williams en niet een ander team?

Na zijn vertrek bij Ferrari had Sainz geen opties bij de absolute topteams. Zowel Red Bull als Mercedes wezen hem af, terwijl een terugkeer naar McLaren niet realistisch was. Alpine was theoretisch een mogelijkheid, maar gezien hun recente prestaties en het vertrek van hun motorafdeling was dat geen aantrekkelijke keuze.

Dit laat Williams over als een logische gok. Sainz gaf aan dat de keuze voor Williams een proces was en niet op één moment werd gemaakt.

“Ik herinner me niet het exacte moment waarop ik besloot naar Williams te gaan, omdat het geleidelijk ging. Ik stelde steeds meer vragen en verzamelde informatie binnen het team.”

Hij ziet de overstap niet als een achteruitgang, maar als een strategische beslissing met het oog op 2026.

Hoewel Williams in 2025 waarschijnlijk niet regelmatig om podiumplaatsen zal vechten, kan een sterke motor hen een voorsprong geven in de nieuwe reglementsperiode.

Hoewel de Mercedes-motor een belangrijke factor is in Sainz’ keuze, is de motor slechts een deel van het totaalpakket. Williams heeft de afgelopen jaren moeite gehad om competitief te blijven, ondanks hun Mercedes-powerunit.

De auto zelf, de aerodynamische efficiëntie en de interne organisatie spelen allemaal een cruciale rol in het succes van het team. Sainz erkende dat de overgang niet makkelijk zal zijn.

“Het waren een moeilijke zes maanden, presteren op de baan terwijl ik mijn toekomst aan het regelen was. Maar uiteindelijk was Williams de optie die ik het meest wilde.”

Zijn overstap naar Williams is een strategische zet, waarbij hij zich richt op de lange termijn. Hij weet dat het team in 2025 nog niet direct voor overwinningen zal strijden, maar als Mercedes opnieuw een sterke powerunit levert in 2026, kan Williams een serieuze stap vooruit maken.

Lees ook:  Mercedes test verschillende neusneusconfiguraties op de W16: wat betekent dit voor de aerodynamica?

Kan Williams in 2026 opnieuw verrassen?

Terugkijkend naar 2014, toen Williams als klantenteam van Mercedes een van de snelste auto’s op de grid had, is het niet ondenkbaar dat een vergelijkbaar scenario zich in 2026 kan voordoen.

Adrian Newey gaf eerder aan dat één motorfabrikant mogelijk een groot voordeel kan hebben bij de introductie van de nieuwe regels.

“Eén motor kan de Formule 1 domineren in deze nieuwe periode.”

Als Mercedes die motor levert, kan Williams in een veel gunstigere positie terechtkomen dan in eerdere jaren. Toch blijft er veel onzekerheid: ook Ferrari, Red Bull (met Honda) en de nieuwe Audi-motor zullen alles op alles zetten om vooraan te komen.

Voor Sainz is het een kwestie van afwachten. Zijn keuze voor Williams is gebaseerd op een combinatie van factoren: beperkte opties bij topteams, een strategische gok op Mercedes en een langetermijnvisie.

Of hij in 2026 weer op het podium kan staan, zal afhangen van hoe goed Williams en Mercedes zich weten aan te passen aan de nieuwe regels.

Gerelateerd nieuws

Christian Horner Red Bull

Liam Lawson worstelt met agressieve rijstijl in RB21: ‘alles werkt tegen me’

Liam Lawson heeft in 2025 nog geen punt gescoord. Zijn start bij...

Carlos Sainz Williams

Sainz ziet vorm uit wintertests volledig verdwijnen: ‘ik ben een beetje in de war’

Carlos Sainz verliet het circuit van Shanghai met meer vragen dan antwoorden....

Oliver Bearman Haas F1

Bearman schaamt zich na luchtige ‘Ciao’-boodschap: ‘ik voel me nu echt slecht’

Oliver Bearman kende een sterk weekend in China en eindigde als achtste...

Toto Wolff Mercedes

Mercedes hield cruciale info achter voor Antonelli in China: ‘ik vond het vreemd vanaf ronde 1’

Andrea Kimi Antonelli wist tijdens de Grand Prix van China zijn Mercedes...