De sleutel tot strategisch succes
Ferrari ontving veel lof voor zijn scherpe strategische beslissingen tijdens de Grand Prix van Japan afgelopen weekend, waarbij Charles Leclerc een zeldzame eenstopper liet werken om op te klimmen van de achtste naar de vierde plaats. Ondertussen kon Sainz profiteren van een langere tweede stint op medium banden, waardoor hij in een kortere laatste stint op versere harde banden vier auto’s kon passeren en als derde kon eindigen. Hoewel Sainz erkende dat de strategieafdeling van Ferrari de afgelopen seizoenen stappen heeft gemaakt, voelde hij dat de grootste winsten simpelweg het resultaat waren van het hebben van een veel betere en consistentere racepace met de SF-24. “We hebben de afgelopen drie jaar geleidelijk vooruitgang geboekt op het gebied van strategie, maar als je dit jaar een sprong ziet in strategie, is dat puur te danken aan de auto,” antwoordde Sainz toen hem door Autosport werd gevraagd naar eventuele verbeteringen in strategie.
De transformatie van Ferrari
Ferrari heeft grote stappen gezet in het oplossen van zijn verlammende raceprestatieproblemen van vorig jaar, wat betekende dat Leclerc en Sainz vaak hulpeloos in de rangorde afzakten ondanks een sterke kwalificatie. Sainz voelt dat die problemen vaak garandeerden dat, ongeacht welke strategie Ferrari koos, het niet echt kon werken, waardoor het kritiek kreeg van supporters over zijn besluitvorming. Tegelijkertijd is het veel gemakkelijker om een strategie er briljant uit te laten zien met een auto die niet alleen sneller is, maar ook beter voor zijn banden zorgt en coureurs niet straft voor het pushen.
De impact van banden en flexibiliteit
“We konden niet verlengen. We hadden zoveel degradatie dat het altijd leek alsof mensen konden verlengen en dan terug op ons konden komen op een hardere band,” legde Sainz verder uit. “Vorig jaar hadden we gewoon nul flexibiliteit en we konden niets doen zonder te racen, dus het leek alsof we de strategie vaak niet goed kregen. Maar als je een auto hebt die beter is op banden, twee coureurs die vaker op de auto kunnen pushen en je die extra flexibiliteit hebt, ziet je strategie er ook beter uit.”
Deze inzichten tonen aan hoe cruciaal de rol van de auto zelf is in de strategische besluitvorming binnen de Formule 1. Het vermogen om flexibel te zijn in strategieën, mede dankzij verbeteringen aan de auto, heeft Ferrari in staat gesteld om zijn raceprestaties aanzienlijk te verbeteren, wat uiteindelijk heeft geleid tot betere resultaten op de baan.