Na een korte pauze hebben de teams voldoende tijd gehad om de eerste upgrades voor dit seizoen voor te bereiden in een poging dichter bij de top te komen. De langverwachte race in Japan staat voor de deur, en Suzuka, een legendarisch circuit bekend om zijn unieke lay-out en weersomstandigheden, belooft weer goed entertainment te bieden. Maar waar we ons hier op zullen concentreren, zijn die oh zo belangrijke upgrades die de teams hebben voorbereid.
De uitdagingen van Suzuka
Suzuka is een razendsnel circuit, het enige op de huidige kalender dat wordt gereden in een “figuur acht” lay-out. Het wordt gekenmerkt door een groot aantal snelle bochten die immense zijdelingse krachten genereren, zowel op de coureur als op de banden. Dit maakt het een zeer veeleisend circuit, waar de concentratie van de coureur op het maximale niveau moet zijn omdat zelfs de kleinste fouten hier niet worden vergeven. Vanwege deze zijdelingse krachten is de bandenslijtage enorm – ondanks dat Pirelli de hardste bandensets voor dit weekend heeft voorbereid. We kunnen twee pitstops verwachten, wat het strategische spel voor de teams opent.
Innovaties van Red Bull
Hoewel hun dominantie geen einde lijkt te kennen, blijft Red Bull zijn auto verbeteren en nieuwe grenzen stellen. De meest opvallende upgrade is de nieuwe inlaat die zich onder het einde van de halo bevindt. Aanvankelijk leek het erop dat deze inlaat de rol had om lucht naar de achterkant van de auto te leiden, specifiek naar de beam wing. Gezien de benodigde neerwaartse kracht kan het ontwerp van de beam wing cruciaal zijn voor de prestaties van de vloer en de achtervleugel, die dit weekend zo efficiënt mogelijk moeten zijn. Een waarschijnlijkere verklaring is echter dat Red Bull de manier waarop de krachtbron wordt gekoeld, wil veranderen. Vergeleken met het vorige raceweekend zijn er geen koelopeningen meer aan de zijkanten van de auto, zoals te zien is op de afbeelding hieronder. Dit toont ons dat ingenieurs niet tevreden waren met de prestaties van het vorige ontwerp, dus besloten ze een nieuwe inlaat toe te voegen voor koeling.
Aston Martin op het juiste spoor
Aston Martin is het seizoen 2024 veel slechter begonnen in vergelijking met het vorige. Desalniettemin lijkt het erop dat dit team op de goede weg is wat technologische vooruitgang betreft. De grootste verandering bij Aston Martin is de geometrie van de sidepods, die een nieuw detail heeft gekregen – iets wat we vorig seizoen zagen bij zowel Aston Martin als Red Bull. De plaats waar dit detail is toegevoegd, is zeer kritisch vanuit een aerodynamisch perspectief, aangezien de luchtstroom gemakkelijk kan loskomen van het oppervlak van de auto hier. Bij het ontwerpen van aerodynamica willen we altijd dat de luchtstroom dicht bij het oppervlak van de auto blijft, omdat elke scheiding extra weerstand produceert en de stroom van lucht verstoort. Daarom was het doel van de Aston Martin-ingenieurs om het oppervlak van de sidepod op dat gebied te vergroten om de luchtstroom langer vast te houden.
Deze upgrades en aanpassingen tonen de voortdurende inspanningen van de teams om hun prestaties te verbeteren en zich aan te passen aan de unieke uitdagingen van elk circuit op de F1-kalender. Met de Japanse GP als toneel voor deze technologische strijd, belooft het weekend vol spanning en spektakel te worden.