Voor de jonge coureur Kimi leek zijn thuisrace in Imola een mooi moment om zich te laten zien. Maar het liep anders. Halverwege de race kwam zijn auto stil te staan.
Geen crash. Geen fout. Maar een elektronisch systeem dat zélf besloot de boel stil te leggen. Mercedes zag zich genoodzaakt om in te grijpen nog voor het gevaar echt ontstond.
“We zagen dat hij af en toe geen vol gas meer kreeg. Dat is een groot veiligheidsprobleem.” – Mercedes-ingenieur Shovlin over Kimi’s uitvalbeurt in Imola
De oorzaak bleek complex maar uiteindelijk herleidbaar: een defect in de gasklepconstructie van zijn auto zorgde ervoor dat hij soms geen vol gas meer kreeg.
De fout zat in de zogenoemde throttle damper assembly – een onderdeel dat helpt bij de controle en stabiliteit van het gaspedaal. De sensoren gaven aan dat de gasklep niet altijd volledig opende wanneer Kimi dat wél deed.
Tijdens het rijden is er software aan boord die kleine afwijkingen automatisch probeert te corrigeren. Maar in dit geval werkte dat niet voldoende. De fout bleef terugkomen en het systeem schakelde uiteindelijk de gasklep helemaal uit als voorzorgsmaatregel.
“Met zo’n fout zouden we de finish sowieso niet gehaald hebben. Dus we kozen voor veiligheid.”
De auto werd bewust stilgezet. Niet door de coureur. Niet door het team. Maar door de auto zelf, die een grens overschreed die was ingesteld om risico’s te voorkomen.
Analyse tot diep in de nacht
Na de race werd het defecte onderdeel onmiddellijk teruggestuurd naar Brackley, het hoofdkwartier van Mercedes. Daar begonnen technici nog dezelfde nacht met het demonteren en onderzoeken van het onderdeel.
“We hebben het onderdeel al deels gestript. Het lijkt oplosbaar voor Monaco.”
Hoewel het probleem niet extreem complex lijkt, overweegt het team wel om het ontwerp aan te passen voor de langere termijn. Voor Monaco zullen ze een oplossing klaar hebben, maar structurele veranderingen zijn niet uitgesloten.
Kimi’s uitvalbeurt kwam extra hard aan omdat het juist zijn eerste race was op Italiaanse bodem als F1-coureur. De druk was voelbaar. Het publiek was enthousiast. Maar de technische mankementen lieten hem in de steek.
En hoewel hij zelf weinig fout deed, moest hij de race verlaten zonder iets te kunnen laten zien. Juist als rookie wil je jezelf bewijzen. En dan is het extra zuur als je auto beslist dat het tijd is om te stoppen.
“Als iemand zich hier doorheen bijt met extra motivatie, is het Kimi wel.”
Het team steunt hem volledig en hoopt op een herstart van zijn momentum in Monaco. Daar moet hij wel met een nieuw aangepast onderdeel aan de slag, maar zijn vertrouwen is nog niet gebroken.
De uitvalbeurt van Kimi toont opnieuw hoe kwetsbaar Formule 1-auto’s zijn. Eén klein onderdeel kan het hele weekend verpesten. En zelfs als het team niets verkeerd doet, kan een productiefout of sensorprobleem grote gevolgen hebben.
De fout ontstond al vóór de race. Tijdens de formatieronde meldde Kimi dat de auto niet aanvoelde zoals het hoorde. Er waren geen visuele aanwijzingen van schade, maar zijn gevoel bleek juist. Dat vertrouwen in de feedback van coureurs blijft essentieel.
Het team had geen tijd om alles te demonteren, dus vertrouwde op snelle controles. Maar de fout zat dieper. En dat kwam pas tijdens de race volledig aan het licht.