Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
F1 nieuws F1 coureurs Pirelli schakelt Antonelli in voor regenbandentest: ‘47.560s op een nat Silverstone’

Pirelli schakelt Antonelli in voor regenbandentest: ‘47.560s op een nat Silverstone’

881
Pirelli schakelt Antonelli in voor regenbandentest: ‘47.560s op een nat Silverstone’
Foto: GP Redline

Andrea Kimi Antonelli stond nog geen week geleden in de schijnwerpers na zijn polepositie tijdens de sprintrace in Miami, gevolgd door een chaotisch pitincident met Max Verstappen.

Maar deze week liet de jonge Italiaan opnieuw van zich horen, ditmaal in een volledig andere setting: een natte testdag op Silverstone in dienst van Pirelli.

“Na zijn pole in Miami en de botsing met Verstappen, reed Antonelli in de regen alsof er niets was gebeurd.”

Op woensdag dook Antonelli achter het stuur van een aangepaste versie van de Mercedes W15 voor een test met regenbanden. De test vond plaats op het 2.630 kilometer lange National-gedeelte van het Silverstone Circuit.

Om de omstandigheden realistisch te maken, werd het asfalt kunstmatig natgespoten met watertrucks. Pirelli wilde meer data verzamelen over de nieuwste generatie Cinturato-banden, die in 2026 gebruikt moeten worden.

Antonelli werkte zich in de kijker door maar liefst 103 ronden te rijden, waarbij zijn snelste tijd op 47.560 seconden lag.

Het ochtendprogramma draaide volledig om de intermediates. In de middag ging het tempo omlaag toen de full wets werden gemonteerd, en de griplogica drastisch veranderde.

Herstel na Miami: ritme hervinden en indruk maken

De timing van deze test kwam op een opvallend moment. In Miami imponeerde Antonelli tijdens de sprintracekwalificatie met zijn allereerste pole, maar zijn opmars werd in de race zelf gehinderd door een strategische misser en een botsing met Verstappen in de pitstraat.

In de hoofdrace toonde hij opnieuw snelheid, maar verloor hij zijn plek aan teamgenoot George Russell door een Virtual Safety Car-moment.

Lees ook:  Mercedes vindt 'nieuwe hint' van Antonelli’s talent, maar mist nog iets

Desondanks bleef het vertrouwen bij Mercedes onverminderd groot. De regenbandentest in Silverstone gaf Antonelli de kans om in alle rust en zonder tijdsdruk aan zijn techniek te werken.

En dat deed hij – met precisie, geduld en constante feedback aan de engineers. Pirelli wil met deze tests de basis leggen voor de regenspecificaties van 2026.

Tijdens de sessie in Silverstone lag de nadruk op het optimaliseren van de werking van de intermediate en full wet-banden bij gecontroleerde omstandigheden. Dat betekende experimenteren met verschillende bandenspanningen, temperatuurvensters en slijtagepatronen.

Mercedes stelde voor deze test een mule car ter beschikking: een aangepaste W15 die voldoet aan de vereisten van de bandentest en ruimte biedt voor metingen.

Terwijl Antonelli op woensdag reed, nam George Russell het stuur op donderdag over.

Deze test was geen directe evaluatie van rondetijden of topprestaties, maar draaide om het leveren van constante data in natte omstandigheden. Toch viel op hoe stabiel Antonelli reed, ondanks de lage temperaturen en wisselende gripniveaus.

Ervaring opbouwen in lastige omstandigheden

Voor jonge coureurs is een regentest als deze van grote waarde. Het helpt hen bij het ontwikkelen van gevoel voor grip en het inschatten van rempunten wanneer zicht en tractie beperkt zijn.

Antonelli kreeg bovendien feedback over hoe hij bandenslijtage beïnvloedt op nat asfalt, een cruciaal element bij de verdere verfijning van zijn rijstijl.

Dat Antonelli die kans kreeg, onderstreept zijn status binnen het Mercedes-project. Hij bewees al in Miami dat hij met druk om kan gaan, en in Silverstone liet hij zien dat hij ook bij technische ontwikkelingsprogramma’s het verschil kan maken.

Lees ook:  Imola introduceert primeur: 'C6-band krijgt rood, maar racen? Waarschijnlijk niet

Hoewel de tijden tijdens zo’n test minder belangrijk zijn, viel het op dat Antonelli een constante lijn wist vast te houden over 103 ronden.

Zijn feedback hielp Pirelli verder bij de ontwikkeling van de Cinturato-banden voor natte races. Dit soort inspanningen zijn vaak onzichtbaar voor het grote publiek, maar essentieel voor de prestaties op zondag.

Terwijl anderen nog evalueren wat er misging in Miami, zit hij alweer in een auto, in moeilijke omstandigheden, werkend aan wat hem straks moet onderscheiden van de rest: technische finesse en feilloze communicatie met het team.

Met Silverstone achter de rug, heeft Antonelli niet alleen zijn weerbaarheid bewezen, maar ook zijn waarde als testcoureur in ontwikkelingstrajecten. En dat, nog voor zijn eerste volledige seizoen halverwege is.

Gerelateerd nieuws

Mclaren Oscar Piastri

Piastri hekelt koers van F1: ‘we moeten niet nóg meer historische circuits verliezen’

Oscar Piastri spaarde zijn woorden niet na het weekend in Imola. Terwijl...

Mercedes George Russell

Probleem met gasklep legt Kimi stil in Imola: ‘we hadden nooit de finish gehaald’

Voor de jonge coureur Kimi leek zijn thuisrace in Imola een mooi...

Max Verstappen Red Bull

Verstappen blijft Red Bull trouw: ‘drie voorwaarden, allemaal weer aanwezig’

Max Verstappen heeft zijn beslissing genomen. Na maandenlange geruchten, speculaties en interne...

Lewis Hamilton Fred Vasseur

Vasseur trekt fel van leer: ‘stop hier nou eens mee, Hamilton doet het gewoon goed!’

Ferrari-teambaas Fred Vasseur heeft het gehad met de aanhoudende kritiek op Lewis...