Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
F1 nieuws F1 coureurs Pirelli schakelt Antonelli in voor regenbandentest: ‘47.560s op een nat Silverstone’

Pirelli schakelt Antonelli in voor regenbandentest: ‘47.560s op een nat Silverstone’

1.2k
Pirelli schakelt Antonelli in voor regenbandentest: ‘47.560s op een nat Silverstone’
Foto: GP Redline

Andrea Kimi Antonelli stond nog geen week geleden in de schijnwerpers na zijn polepositie tijdens de sprintrace in Miami, gevolgd door een chaotisch pitincident met Max Verstappen.

Maar deze week liet de jonge Italiaan opnieuw van zich horen, ditmaal in een volledig andere setting: een natte testdag op Silverstone in dienst van Pirelli.

“Na zijn pole in Miami en de botsing met Verstappen, reed Antonelli in de regen alsof er niets was gebeurd.”

Op woensdag dook Antonelli achter het stuur van een aangepaste versie van de Mercedes W15 voor een test met regenbanden. De test vond plaats op het 2.630 kilometer lange National-gedeelte van het Silverstone Circuit.

Om de omstandigheden realistisch te maken, werd het asfalt kunstmatig natgespoten met watertrucks. Pirelli wilde meer data verzamelen over de nieuwste generatie Cinturato-banden, die in 2026 gebruikt moeten worden.

Antonelli werkte zich in de kijker door maar liefst 103 ronden te rijden, waarbij zijn snelste tijd op 47.560 seconden lag.

Het ochtendprogramma draaide volledig om de intermediates. In de middag ging het tempo omlaag toen de full wets werden gemonteerd, en de griplogica drastisch veranderde.

Herstel na Miami: ritme hervinden en indruk maken

De timing van deze test kwam op een opvallend moment. In Miami imponeerde Antonelli tijdens de sprintracekwalificatie met zijn allereerste pole, maar zijn opmars werd in de race zelf gehinderd door een strategische misser en een botsing met Verstappen in de pitstraat.

In de hoofdrace toonde hij opnieuw snelheid, maar verloor hij zijn plek aan teamgenoot George Russell door een Virtual Safety Car-moment.

Lees ook:  Sainz woest over straf na crash met Antonelli: 'dit laat zien hoe zwak de regels zijn'

Desondanks bleef het vertrouwen bij Mercedes onverminderd groot. De regenbandentest in Silverstone gaf Antonelli de kans om in alle rust en zonder tijdsdruk aan zijn techniek te werken.

En dat deed hij – met precisie, geduld en constante feedback aan de engineers. Pirelli wil met deze tests de basis leggen voor de regenspecificaties van 2026.

Tijdens de sessie in Silverstone lag de nadruk op het optimaliseren van de werking van de intermediate en full wet-banden bij gecontroleerde omstandigheden. Dat betekende experimenteren met verschillende bandenspanningen, temperatuurvensters en slijtagepatronen.

Mercedes stelde voor deze test een mule car ter beschikking: een aangepaste W15 die voldoet aan de vereisten van de bandentest en ruimte biedt voor metingen.

Terwijl Antonelli op woensdag reed, nam George Russell het stuur op donderdag over.

Deze test was geen directe evaluatie van rondetijden of topprestaties, maar draaide om het leveren van constante data in natte omstandigheden. Toch viel op hoe stabiel Antonelli reed, ondanks de lage temperaturen en wisselende gripniveaus.

Ervaring opbouwen in lastige omstandigheden

Voor jonge coureurs is een regentest als deze van grote waarde. Het helpt hen bij het ontwikkelen van gevoel voor grip en het inschatten van rempunten wanneer zicht en tractie beperkt zijn.

Antonelli kreeg bovendien feedback over hoe hij bandenslijtage beïnvloedt op nat asfalt, een cruciaal element bij de verdere verfijning van zijn rijstijl.

Dat Antonelli die kans kreeg, onderstreept zijn status binnen het Mercedes-project. Hij bewees al in Miami dat hij met druk om kan gaan, en in Silverstone liet hij zien dat hij ook bij technische ontwikkelingsprogramma’s het verschil kan maken.

Lees ook:  Russell boos over zijn nieuwe Mercedes-deal: 'Niet wat ik verdiende na dit seizoen'

Hoewel de tijden tijdens zo’n test minder belangrijk zijn, viel het op dat Antonelli een constante lijn wist vast te houden over 103 ronden.

Zijn feedback hielp Pirelli verder bij de ontwikkeling van de Cinturato-banden voor natte races. Dit soort inspanningen zijn vaak onzichtbaar voor het grote publiek, maar essentieel voor de prestaties op zondag.

Terwijl anderen nog evalueren wat er misging in Miami, zit hij alweer in een auto, in moeilijke omstandigheden, werkend aan wat hem straks moet onderscheiden van de rest: technische finesse en feilloze communicatie met het team.

Met Silverstone achter de rug, heeft Antonelli niet alleen zijn weerbaarheid bewezen, maar ook zijn waarde als testcoureur in ontwikkelingstrajecten. En dat, nog voor zijn eerste volledige seizoen halverwege is.

Gerelateerd nieuws

Nico Hulkenberg

Zo ziet de F1-grid van 2026 eruit: alle bevestigde coureurs en geruchten op een rij

De Formule 1-grid voor 2026 begint langzaam maar zeker vorm te krijgen....

Carlos Sainz Williams

Carlos Sainz haalt uit naar Williams: ‘de slechtste uitvoering die ik ooit heb gezien’

Carlos Sainz kon zijn frustratie niet verbergen na de sprintkwalificatie voor de...

Lewis Hamilton Ferrari

Lewis Hamilton ontloopt gridstraf na FIA-oordeel over dubbele gele vlaggen in Brazilië

Lewis Hamilton heeft geluk gehad. De zevenvoudig wereldkampioen werd door de FIA...

Fernando Alonso Aston Martin

De verblijvenplaatsen van coureurs tijdens de GP van Brazilië in 2025

Tijdens de GP van Brazilië in 2025 logeren Formule 1-coureurs in enkele...