Pirelli’s bandenkeuze voor de eerste races van 2024
Pirelli, de Italiaanse bandenfabrikant, heeft besloten om voor de Formule 1 Grand Prix van Australië in 2024 zijn zachtste banden in te zetten. Dit besluit volgt op de aankondiging van de bandencompounds voor de eerste drie races van het seizoen. Pirelli blijft bij zijn huidige bandenspecificatie voor het komende jaar, wat betekent dat de teams al goed bekend zijn met het gedrag van deze banden. Voor de openingsrace in Bahrein worden de C1, C2 en C3 compounds gebruikt, terwijl voor de tweede race in Saoedi-Arabië een stap zachter wordt gegaan met de C2, C3 en C4. Deze keuzes zijn identiek aan die van dit jaar.
Veranderingen voor de Grand Prix van Australië
De grootste verandering vindt plaats tijdens de derde ronde van het kampioenschap in Australië, waar nu de zachtere C3, C4 en C5 compounds worden ingezet. Deze wijziging is niet alleen bedoeld om de problemen met het opwarmen van de banden, die de late stadia van de race dit jaar beïnvloedden, te verminderen, maar ook om meer strategische opties te openen. Pirelli’s beslissing om volgend jaar bij dezelfde banden te blijven, volgde op een wijziging halverwege het seizoen 2023, toen een nieuwe constructie werd geïntroduceerd tijdens de Britse Grand Prix. Hoewel er aan het einde van het jaar nog aanpassingen aan de compounds werden overwogen, leverden tests hierop niet de gehoopte vooruitgang op.
Evaluatie van nieuwe compounds
Een andere C2-compound werd uitgeprobeerd tijdens de Grand Prix van Japan, terwijl een herziene C4 verscheen in Mexico, maar geen van beide werd de moeite waard geacht om verder te ontwikkelen. Hoewel Pirelli vaak de constructie van zijn banden heeft moeten aanpassen om te kunnen omgaan met de toenemende downforceniveaus, heeft Mario Isola, hoofd van de autosport en Formule 1 bij Pirelli, geen twijfels dat de huidige specificatie in 2024 alles aankan. Hij merkt op dat de prestaties of downforceniveaus dit jaar hoger waren dan de simulaties eerder in het jaar aangaven.
Toekomstige ontwikkelingen en aanpassingen
Pirelli verwacht nieuwe simulaties te ontvangen aan het begin van december, die waarschijnlijk nauwkeuriger zullen zijn in vergelijking met wat ze in juni hadden. Deze zullen zorgvuldig worden geanalyseerd om te bepalen of verdere aanpassingen nodig zijn. De enige recente keer dat banden ongewijzigd bleven van het ene op het andere seizoen was tijdens de door Covid beïnvloede seizoenen 2020 en 2021, toen bandentests niet mogelijk waren. Met deze aanhoudende ontwikkelingen en aanpassingen blijft Pirelli een cruciale rol spelen in de dynamiek en strategie van de Formule 1-races.