Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 nieuws Pirelli kiest voor zachtere banden bij F1 Grand Prix van Australië 2024

Pirelli kiest voor zachtere banden bij F1 Grand Prix van Australië 2024

235
Pirelli kiest voor zachtere banden bij F1 Grand Prix van Australië 2024
Foto: Pirelli Tire Range

Pirelli’s bandenkeuze voor de eerste races van 2024

Pirelli, de Italiaanse bandenfabrikant, heeft besloten om voor de Formule 1 Grand Prix van Australië in 2024 zijn zachtste banden in te zetten. Dit besluit volgt op de aankondiging van de bandencompounds voor de eerste drie races van het seizoen. Pirelli blijft bij zijn huidige bandenspecificatie voor het komende jaar, wat betekent dat de teams al goed bekend zijn met het gedrag van deze banden. Voor de openingsrace in Bahrein worden de C1, C2 en C3 compounds gebruikt, terwijl voor de tweede race in Saoedi-Arabië een stap zachter wordt gegaan met de C2, C3 en C4. Deze keuzes zijn identiek aan die van dit jaar.

Veranderingen voor de Grand Prix van Australië

De grootste verandering vindt plaats tijdens de derde ronde van het kampioenschap in Australië, waar nu de zachtere C3, C4 en C5 compounds worden ingezet. Deze wijziging is niet alleen bedoeld om de problemen met het opwarmen van de banden, die de late stadia van de race dit jaar beïnvloedden, te verminderen, maar ook om meer strategische opties te openen. Pirelli’s beslissing om volgend jaar bij dezelfde banden te blijven, volgde op een wijziging halverwege het seizoen 2023, toen een nieuwe constructie werd geïntroduceerd tijdens de Britse Grand Prix. Hoewel er aan het einde van het jaar nog aanpassingen aan de compounds werden overwogen, leverden tests hierop niet de gehoopte vooruitgang op.

Evaluatie van nieuwe compounds

Een andere C2-compound werd uitgeprobeerd tijdens de Grand Prix van Japan, terwijl een herziene C4 verscheen in Mexico, maar geen van beide werd de moeite waard geacht om verder te ontwikkelen. Hoewel Pirelli vaak de constructie van zijn banden heeft moeten aanpassen om te kunnen omgaan met de toenemende downforceniveaus, heeft Mario Isola, hoofd van de autosport en Formule 1 bij Pirelli, geen twijfels dat de huidige specificatie in 2024 alles aankan. Hij merkt op dat de prestaties of downforceniveaus dit jaar hoger waren dan de simulaties eerder in het jaar aangaven.

Lees ook:  Pirelli introduceert gloednieuwe C6-band in Imola: 'zachtste compound tot nu toe'

Toekomstige ontwikkelingen en aanpassingen

Pirelli verwacht nieuwe simulaties te ontvangen aan het begin van december, die waarschijnlijk nauwkeuriger zullen zijn in vergelijking met wat ze in juni hadden. Deze zullen zorgvuldig worden geanalyseerd om te bepalen of verdere aanpassingen nodig zijn. De enige recente keer dat banden ongewijzigd bleven van het ene op het andere seizoen was tijdens de door Covid beïnvloede seizoenen 2020 en 2021, toen bandentests niet mogelijk waren. Met deze aanhoudende ontwikkelingen en aanpassingen blijft Pirelli een cruciale rol spelen in de dynamiek en strategie van de Formule 1-races.

Gerelateerd nieuws

Aston Martin Adrian Newey

Adrian Newey zet eerste stempel: ‘hij verandert de sfeer, niet alleen de auto’

Nog voordat Adrian Newey een centimeter aan de Aston Martin-auto heeft aangepast,...

Mclaren MCL39

Ex-McLaren-ingenieur over geheime remtruc: ‘deze verandering houdt banden in leven’

Tijdens de Grand Prix van Miami reden Oscar Piastri en Lando Norris...

Christian Horner Red Bull Racing

Christian Horner op wankel stoeltje: Red Bull maakt lijst met opvolgers

De positie van Christian Horner als teambaas van Red Bull staat ernstig...

James Vowles Williams

Vowles over groeiende markt in VS: ‘een kwart van de sponsors komt daar vandaan’

De Verenigde Staten zijn in razendsnel tempo van buitenstaander naar spilmarkt voor...