Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
F1 nieuws Pirelli introduceert gloednieuwe C6-band in Imola: ‘zachtste compound tot nu toe’

Pirelli introduceert gloednieuwe C6-band in Imola: ‘zachtste compound tot nu toe’

1k
Pirelli introduceert gloednieuwe C6-band in Imola: ‘zachtste compound tot nu toe’

Pirelli brengt tijdens de Grand Prix van Emilia-Romagna een volledig nieuw bandentype naar de baan. De C6, die dit seizoen als zachtste compound in het assortiment zit, wordt daar voor het eerst in een raceweekend ingezet.

Dit maakt deel uit van een bredere strategie om alle compounds vroeg in het seizoen te testen.

De introductie van de C6 op Imola komt op een moment dat Pirelli ook voor de race in Miami voor zachtere banden kiest dan vorig jaar.

Voor Miami zijn de C3 (hard), C4 (medium) en C5 (zacht) aangewezen. Voor Imola schuift die reeks één trede op, met de C4 als hardste optie en de C6 als zachtste.

“Toen we de productie en verzending van de banden voor het begin van het seizoen planden, wilden we alle compounds zo vroeg mogelijk gebruiken, aldus Mario Isola, Pirelli’s motorsportdirecteur. Zo verzamelen we snel bruikbare data om later in het seizoen beter onderbouwde keuzes te maken.”

Strategisch testen in Europa

Met circuits die elk een uniek karakter hebben, biedt het vroege Europese deel van de kalender de perfecte testomgeving.

Door verschillende combinaties in te zetten op uiteenlopende banen, kan Pirelli beter beoordelen hoe de nieuwe reeks zich gedraagt.

Volgens Isola is er dit jaar meer afstand tussen de prestaties van de verschillende compounds. Die spreiding moet teams stimuleren om gevarieerdere strategieën te gebruiken, in plaats van de veelgebruikte éénstops uit het verleden.

“De nieuwe reeks is minder gevoelig voor oververhitting en graining,” zegt Isola. “Daardoor kunnen we strategieën verwachten waarbij pitstops een grotere rol spelen.”

Imola stond vorig jaar bekend om een relatief voorspelbare race met weinig afwijkende strategieën. De zachtere bandenkeuze in combinatie met het technische karakter van het circuit zou daar verandering in kunnen brengen.

Lees ook:  Nieuw Pirelli-rubber valt compleet door de mand: 'we haalden er niet eens een ronde uit'

De C6-band krijgt rode merktekens en zal teams een nieuw element geven in de afweging tussen snelheid en duurzaamheid.

Omdat deze compound zachter is dan de C5, zal hij waarschijnlijk sneller degraderen, maar in ruil daarvoor meer grip bieden in de openingsfase van een stint.

“De coureurs willen altijd op de limiet rijden, maar de bandenslijtage bepaalt hoe ver ze daarin kunnen gaan, aldus Isola. We willen dat ze blijven pushen, ook in de laatste ronden van een stint.”

Door banden met snellere afname te gebruiken, kunnen coureurs minder lang op één set doorrijden. Dat opent mogelijkheden voor alternatieve strategieën en verhoogt de kans op onderlinge gevechten na pitstops.

Pirelli’s aanpak is dus niet alleen gericht op prestaties, maar ook op het verhogen van het spektakel op de baan.

Teams die beter zijn in het bandenmanagement, zoals McLaren en Red Bull, kunnen baat hebben bij deze verandering. Wie zijn banden beter weet te spreiden over de stints, kan strategisch voordeel behalen zonder in te leveren op snelheid.

Tijdens de race in Suzuka eerder dit jaar werd al zichtbaar dat coureurs profiteren van een stabielere band, zelfs als het gevecht op de baan beperkt blijft.

“Zelfs bij een rustige race waren de coureurs tevreden omdat ze hun rondetijden tot het einde konden verbeteren, vertelde Isola.

De betrouwbaarheid van de nieuwe compounds is een bewuste keuze om de balans te vinden tussen duurzaamheid en spanning. Volgens Pirelli is het belangrijk dat de banden bijdragen aan onvoorspelbaarheid zonder dat ze coureurs beperken in hun rijstijl.

Lees ook:  Imola introduceert primeur: 'C6-band krijgt rood, maar racen? Waarschijnlijk niet

Meer keuzes, meer impact

Voor 2025 is het aanbod aan slicks groter dan voorgaande jaren. De toevoeging van de C6 maakt het palet aan mogelijkheden completer. Hierdoor kunnen teams subtieler afstemmen op specifieke banen en omstandigheden.

Dat is niet alleen gunstig voor het strategische aspect van de sport, maar ook voor het verzamelen van data die nodig is voor toekomstige ontwikkelingen.

De komende races in Miami en Imola zijn dus niet alleen belangrijk voor de kampioenschapsstand, maar ook voor Pirelli zelf.

Het gedrag van de nieuwe C6 wordt nauwlettend gevolgd, en de uitkomsten zullen mede bepalen welke banden in de tweede seizoenshelft beschikbaar komen.

“We willen proactief bijdragen aan spectaculaire races, sluit Isola af. Daar speelt het gedrag van de banden een sleutelrol in.”

De introductie van de C6 vormt dan ook een cruciaal moment in Pirelli’s bredere seizoenstrategie. Imola wordt niet alleen een strijd op de baan, maar ook een testbank voor de toekomst van de Formule 1-band.

Gerelateerd nieuws

Williams Carlos Sainz

Nieuw Pirelli-rubber valt compleet door de mand: ‘we haalden er niet eens een ronde uit’

Het nieuwe C6-compound van Pirelli ligt zwaar onder vuur na de eerste...

oscar piastri

Verstappen krijgt Piastri weer naast zich: ‘maar verwacht geen herhaling van Saoedi-Arabië’

De spanning stijgt, maar Oscar Piastri klinkt opvallend kalm. Terwijl iedereen zich...

lando norris

Norris na Imola-kwalificatie: ‘nooit goed genoeg in Q3, altijd te langzaam’

Lando Norris was na afloop van de kwalificatie voor de Grand Prix...

Red Bull Racing Max Verstappen

Jos Verstappen luidt de noodklok: ‘als dit niet werkt, is het klaar’

Terwijl Oscar Piastri drie overwinningen op rij achter zijn naam heeft staan...