Aanstaand weekend verwelkomt de Formule 1-wereld het Losail International Circuit in Qatar voor de ‘reguliere’ Grand Prix. Ondanks een eenmalig bezoek in het Covid-jaar 2021, blijft dit circuit voor velen een mysterie. Laten we enkele feiten op een rijtje zetten.
Circuit Lay-out en Veranderingen
- Het Losail International Circuit, bekend van de MotoGP, is nieuw voor de Formule 1. Het is een snelle baan van 5,4 km met zestien bochten.
- Lewis Hamilton had in 2021 een poleposition met een tijd van 1:20:827 en een gemiddelde snelheidsrecord van 217 km/u.
- Ondanks dat de lay-out hetzelfde is gebleven, heeft het circuit een uitgebreide renovatie ondergaan. Dit betekent nieuw asfalt en veel nieuwe data voor de teams, vooral met een aankomend sprintweekend.
- De raceactie begint op vrijdagavond met de kwalificatie en de zaterdag staat in het teken van de sprint.
Raceafstand en Banden
- Op zondag rijden de coureurs 57 rondes, wat neerkomt op een raceafstand van bijna 309 km.
- Pirelli kiest voor de C1-, C2- en C3-band, waarschijnlijk vanwege de verwachte hitte, die gemiddeld 35°C is.
- Er waren bandenproblemen in 2021, met Bottas, Russell en Latifi die klapbanden ervoeren. Pirelli hoopt dit jaar op een veiligere race.
Infrastructuur en Circuit Omstandigheden
- Het Losail International Circuit opende in 2004 en was oorspronkelijk bedoeld voor motorsport.
- Er zijn aanzienlijke renovaties doorgevoerd om het circuit geschikt te maken voor de Formule 1, met kosten van ongeveer 350 miljoen euro.
- Er worden 3.600 lichten gebruikt om het circuit ’s avonds te verlichten.
- De kans op regen is zeer klein met een jaarlijkse regenval van slechts 75 millimeter in Doha.
Terwijl het Losail International Circuit nieuw terrein is voor de Formule 1, belooft het een spannend en uitdagend weekend te worden voor de teams en coureurs. Met de hitte, de nieuwe baan en de uitdagingen van de sprintweekends, wordt het ongetwijfeld een race om niet te missen.