Wat kijkers niet zagen, werd achter de schermen vastgelegd: een scherpe boordradioreactie van Max Verstappens engineer Gianpiero Lambiase vlak na het incident tussen de McLaren-coureurs in Canada.
Terwijl de camera’s focusten op het uitvallen van Lando Norris en de schade aan Oscar Piastri’s auto, ontstond er op de Red Bull-pitmuur verwarring — en mogelijk een verkeerde inschatting.
In een niet-uitgezonden radiobericht dat pas later opdook, concludeerde Lambiase in een fractie van een seconde dat het Oscar Piastri was die zijn teamgenoot op het rechte stuk richting de muur duwde.
“Piastri duwde Norris het gras op en tegen de muur, zei Lambiase volgens de radiocommunicatie, gevolgd door: Safety Car. Blijf buiten, Max.”
Dat oordeel kwam razendsnel, bijna automatisch, maar stond later haaks op wat Max Verstappen zelf dacht over het incident.
Verstappen steunt Russell
Na de race werd in de ‘cooldown room’ een highlightclip getoond aan de top drie: George Russell, Max Verstappen en Kimi Antonelli. Toen het moment van de botsing op het scherm verscheen, gaf Russell een droog oordeel:
“Ik bedoel… er zat daar eigenlijk helemaal geen gat, toch? Waarop Verstappen kort reageerde: “Nee.”
Een zeldzaam moment van eenheid tussen twee rivalen. Zeker gezien de spanningen die kort daarvoor nog opliepen tussen beide coureurs, met Verstappen op de rand van een raceban na hun incident in Spanje.
Lando Norris wachtte niet op officiële uitspraken. Al op de radio na zijn crash noemde hij het “volledig mijn schuld” en “dom van me.” Ook in de paddock zocht hij Piastri persoonlijk op om zijn excuses aan te bieden. De McLaren-leiding bleef stil, maar de woorden van Norris zelf maakten alles duidelijk.
Ondanks de aanvaring hield Piastri stand. Hij wisselde nog snel van banden onder de Safety Car en kwam als vierde over de streep. De schade aan zijn titelrace bleef beperkt — sterker nog, hij breidde zijn voorsprong uit naar 22 punten.
Het spel achter de Safety Car
Het incident met McLaren was niet het enige moment dat onderhuids broeide. Tijdens dezelfde Safety Car-fase speelden Verstappen en Russell een strategisch psychologisch spel.
Verstappen haalde kort Russell in, meldde zijn actie weer terug aan het team, en wees erop dat de Mercedes-coureur veel te veel afstand liet tot de Safety Car.
Russell pareerde kalm: hij reed gewoon op delta. Red Bull diende officieel protest in na de race. De FIA wees het af. Christian Horner sprak erover in Montreal:
“Russell had een duidelijk doel die dag. Kijk maar naar zijn opmerkingen na de kwalificatie.”
Hij doelde daarmee op Russells speelse dreigement op zaterdag:
“We zijn maatjes, hoor. Maar ik heb nog wat strafpunten over om mee te spelen.”
Niet alleen Lambiase, maar ook Jacques Villeneuve vond het gedrag van Piastri twijfelachtig. De wereldkampioen van 1997 noemde de actie van de Australiër “nasty” en wees erop dat hij Norris net te veel richting de muur dwong:
“Hij bewoog geleidelijk naar links, terwijl Norris er al zat. Niet netjes. Daar wordt nog over gepraat bij McLaren.”