Te midden van speculaties dat de Mercedes W15 meer zou kunnen neigen naar het Red Bull-concept dan alleen maar omvangrijke sidepods, zegt James Allison dat het concept “niets te maken heeft met de auto”. Tijdens de Grand Prix van Bahrein in maart 2022 met twee heel verschillende auto’s aan de start – Mercedes met het zero-pod pad en Red Bull met de omvangrijke downwash-filosofie – was het duidelijk dat één auto de winnaar was. Dat was de Red Bull, de RB18 won 17 van de 22 Grands Prix en het kampioenschap dubbel, voordat zijn opvolger de RB19 het nog beter deed met 21 overwinningen in 22 races, het kampioenschap dubbel, en de een-twee in het rijdersklassement.
Mercedes ontwijkt vraag over ‘concept’ Red Bull
In schril contrast won de Mercedes W14 slechts één Grand Prix, wat het team ertoe bracht de zero-pods te schrappen ten gunste van een meer Red Bull-achtige look voor de geüpgradede W15. Dat leverde echter geen enkele racewinst op. Dit leidde tot suggesties van convergentie, met Christian Horner die verwacht dat meer van de auto’s van 2024 zullen lijken op het Bull-ontwerp. Mercedes’ technisch directeur Allison gaf echter een niet-committaal antwoord op het onderwerp. “Deze dingen zijn zulke filosofische gesprekken, maar voor de geest van een ontwerper, of een prestatiepersoon in de Formule 1, heeft concept eigenlijk niets te maken met de auto,” vertelde hij aan Sky’s post-season review.
“Het gaat over een proces waarmee je beslist wat goed en wat slecht is. Het is je methodologie om alle vele dingen die je op de auto zou kunnen zetten te sorteren en alleen degenen te vinden waarvan je echt denkt dat ze rondetijd gaan toevoegen. Het is een methode. De auto zelf is gewoon de output van die methode.”
Lessen te leren van Aston Martin
Allison’s weigering om te zeggen dat de W15 zal putten uit het Red Bull-concept is in lijn met recente opmerkingen van Lewis Hamilton dat het kopiëren van de auto van een ander team op de lange termijn niet loont. Kijk maar naar Aston Martin. Aangevoerd door voormalig Red Bull-man Dan Fallows, was de AMR23 snel uit de startblokken, alleen voor het team om een verkeerde stap te zetten met de upgrades van de auto. “Kijk naar de Astons, ze probeerden een auto te kopiëren en het was niet hetzelfde. Het is niet zo eenvoudig als dat, je moet proberen de goede onderdelen te nemen en door trial and error gewoon proberen andere onderdelen toe te voegen,” zei Hamilton.
“Maar je kunt je voorstellen dat ze ook nerveus zijn om een te grote verandering te maken en dat het de verkeerde is. We moeten week na week consistent prestaties toevoegen en we hebben hogere doelen dan ooit tevoren omdat we een enorme kloof moeten dichten. Dat maakt het echt lastig.”
Mercedes eindigde als tweede in het constructeurskampioenschap van 2023, waarbij Ferrari op het laatste moment met drie punten werd verslagen.