Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 nieuws Mercedes eist personeelsbeperking
F1 nieuws

Mercedes eist personeelsbeperking

136
Mercedes eist personeelsbeperking
Foto: F1Unchained

Mercedes’ technisch directeur James Allison heeft onthuld dat er gesprekken zijn gestart over het invoeren van een limiet op het aantal evenementen waaraan Formule 1-personeel kan deelnemen, vanwege de toenemende reisbelasting. Het Formule 1-seizoen van 2023 was een zware beproeving voor iedereen die betrokken was, met veel mensen in de paddock die ziek werden in de laatste rondes. Dit komt niet als een verrassing, gezien de dubbele race in Las Vegas en Abu Dhabi die de campagne afsloot, waarbij het tijdsverschil tussen de twee hotspots 12 uur bedraagt. Zelfs sommige coureurs klaagden over hoe moe ze zich voelden, ondanks dat ze het luxe hadden om per privéjet of in de eerste klas te vliegen.

De uitdagingen van reizen in de Formule 1

Teamleden hebben niet dezelfde luxe, en het is van groot belang dat hun mentale en fysieke welzijn wordt beschermd. Dit is nu belangrijker dan ooit, aangezien het Formule 1-seizoen van 2024 zal bestaan uit een recordaantal van 24 races. George Russell heeft al benadrukt dat team- en Formule 1-personeel – met uitzondering van de coureurs – niet naar elke Grand Prix zouden moeten reizen, vanwege de strijd met het voortdurend aanpassen aan verschillende tijdzones en klimaten. Een probleem bij het wisselen van personeel gedurende het seizoen is dat dit meer geld kost voor elk team, wat invloed heeft op het budgetplafond.

Op zoek naar oplossingen

Om een manier te vinden om het personeel te beschermen en de reistijd per jaar te verminderen, heeft Allison bevestigd dat er gesprekken gaande zijn. “Als je bedenkt dat er ook nog winterse tests moeten worden gedaan, dan is dat meer dan de helft van het jaar op de weg voor de reizende mensen, in een werkmodus die behoorlijk vermoeiend en veeleisend is,” zei Allison, zoals geciteerd door Motorsport Week. Alle mensen in de fabriek die live-ondersteuning bieden, moeten ook die last op hun schouders nemen.

Lees ook:  George Russell en Valtteri Bottas lossen oud conflict op na veelbesproken crash

Een mogelijke oplossing: Een cap op races

Een idee van Allison om het probleem aan te pakken, is door alle personeelsleden – behalve de coureurs – te beperken tot maximaal 20 races per jaar. Deze cap zou gelden voor race-ingenieurs en teamprincipals en zou elk team dwingen strategieën te bedenken over hoe om te gaan met de afwezigheid van bepaald personeel bij bepaalde evenementen. “Laten we zeggen in een seizoen van 24 races, zou het betekenen dat niemand – behalve de coureurs – alle 24 races mag doen, een limiet opgelegd, misschien bij 20 races, laten we zeggen, gewoon een getal uit de lucht plukkend,” legde Allison uit.

Dit zou betekenen dat iedereen die voorheen de volledige reeks moest doen, slechts 20 van hen zou kunnen doen, en de teams zouden in zichzelf alternatieve methoden moeten vinden om om te gaan met de afwezigheid van elk lid van die reizende gemeenschap vier keer per jaar.

Gerelateerd nieuws

McLaren’s plan voor 2025 kan Verstappen in de kaart spelen: ’team boven individuele ambities’

McLaren blijft in 2025 vasthouden aan een strategie waarin de belangen van...

Verstappen krijgt steun voor zijn titelkansen in 2025: ‘schrijf hem nooit af’

Max Verstappen heeft in de eerste vijf races van 2024 laten zien...

Mclaren heeft een voordelen ten opzichte van onstabiele concurrentie: “vult rol perfect in’

McLaren heeft de afgelopen jaren een duidelijke koerswijziging ondergaan op technisch vlak,...

Waarom de samenwerking tussen Red Bull en Honda niet te redden was: ‘werd steeds ingewikkelder’

Red Bull en Honda hebben samen een succesvolle periode in de Formule...

Red Bull bereidt zich voor op het ergste: interne onrust en technische onzekerheid

Red Bull heeft openlijk toegegeven dat er interne problemen en technische onzekerheden...

De meest belangrijke Formule 1-regelwijzigingen voor 2025

De Formule 1-seizoenen van 2024 en 2025 staan in het teken van...

Hamilton crash bij Ferrari veroorzaakt door onverwachte powerunit-reactie?

Lewis Hamilton ondervindt grote uitdagingen bij zijn overstap naar Ferrari in 2025,...

FIA dreigt teamradio’s te verbieden en zet Liberty Media onder druk

De FIA-president Mohammed Ben Sulayem heeft een controversieel standpunt ingenomen over de...