Na jaren van wisselingen is het weer zover: Melbourne krijgt opnieuw de eer om het Formule 1-seizoen te openen. In maart 2026 gaat het doek omhoog in Albert Park, exact zoals afgesproken in de vernieuwde deal tussen de Australische organisatoren en de Formule 1.
Het is de tweede keer op rij dat het kampioenschap Down Under begint, en dat is allerminst toevallig. De voornaamste reden voor deze verschuiving is religieus van aard.
“De deal garandeert ons vijf seizoensopeners tussen nu en 2035, en 2026 is daar één van.” — Martin Pakula, voormalig minister van sport in Victoria
Omdat de ramadan in 2026 loopt van 17 februari tot 19 maart, is het voor de Formule 1 logistiek onhandig om het seizoen in Bahrain of Saoedi-Arabië te beginnen.
Deze landen waren de laatste jaren favoriet vanwege hun stabiele klimaat en hoge vergoedingen, maar nu schuift Albert Park naar voren.
Melbourne organiseerde van 1996 tot 2019 vrijwel elk jaar de openingsronde, tot de coronapandemie en latere kalenderwijzigingen daar verandering in brachten.
De nieuwe deal, die geldig is tot 2037, garandeert minimaal vijf seizoensopeners in deze periode. 2026 wordt dus het derde jaar waarop Australië die belofte mag verzilveren.
Grote regelwijzigingen zorgen voor extra gewicht
De openingsrace van 2026 krijgt extra betekenis door de ingrijpende regelwijzigingen die vanaf dat seizoen ingaan.
De Formule 1 introduceert een volledig nieuw chassisconcept, nieuwe aerodynamische regels met beweegbare elementen, én een herzien hybride systeem waarbij elektrische energie voor vijftig procent van het vermogen moet zorgen.
Albert Park wordt zo het toneel van een historisch moment. Voor het eerst zien we de nieuwe generatie auto’s in actie, na een testperiode van eind januari in Barcelona en twee sessies in februari in Bahrain.
Die tests zijn achter gesloten deuren, dus het eerste openbare optreden van de 2026-auto’s is pas in Melbourne. Hoewel de volledige kalender nog niet officieel is, zijn er al veel puzzelstukjes gelegd.
Na Australië volgt zeer waarschijnlijk een Aziatische swing met races in China en Japan. Daarna zou de F1 terugkeren naar het Midden-Oosten voor races in Bahrain en Saoedi-Arabië.
De traditionele eind-mei-race in Monaco schuift naar juni. Montreal verplaatst naar eind mei, vermoedelijk in het weekend van 23-25 mei. Dit zorgt voor een compactere eerste seizoenshelft, met grotere afstanden tussen sommige Grands Prix.
Ook wordt er rekening gehouden met de invoering van de nieuwe Madrid Grand Prix, die mogelijk het plekje inneemt van het geschrapte Imola.
Zandvoort, dat in 2025 nog op de kalender staat, lijkt in 2026 af te vallen. De Nederlandse Grand Prix op Circuit Zandvoort zou op 30 augustus voor de voorlopig laatste keer worden verreden.
Testdata en planning leggen druk op teams
Teams mogen in Barcelona van 26 tot 30 januari hun auto testen, waarbij ze maximaal drie van de vijf dagen mogen gebruiken. Vervolgens staan er twee tests in Bahrain gepland: 12–14 februari en 18–20 februari.
De timing van deze sessies hangt samen met de ramadan, die traditionele raceweekenden in de regio onmogelijk maakt.
Omdat 2026 geldt als het seizoen met de grootste regelwijziging in decennia, is die testtijd cruciaal. Teams staan voor een enorme uitdaging: naast de technische overgang moeten ze hun auto’s ook betrouwbaar krijgen voor de start in Melbourne.
Albert Park zal die rol als eerste meetmoment dus met veel interesse tegemoet worden gezien. En de Australiërs? Die zijn er klaar voor. De Labour Day-vakantie in Victoria valt exact samen met het raceweekend, wat een volksfeest in Melbourne garandeert.
De race van 6 tot 8 maart 2026 is niet zomaar een openingsronde. Het markeert de start van een nieuw tijdperk — en Albert Park staat wederom in de spotlights.