McLaren heeft zichzelf in 2024 opnieuw gepositioneerd als een topteam in de Formule 1 en heeft de strijd om het constructeurskampioenschap nipt gewonnen van Ferrari. Andrea Stella, teambaas van McLaren, is duidelijk over de ambities voor 2025: McLaren wil de concurrentie, en met name Ferrari met Lewis Hamilton, zo veel mogelijk onder druk zetten.
“Aan onze kant zullen we proberen het een beetje moeilijk te maken,” – Andrea Stella, McLaren-teambaas
Met een verschil van slechts 14 punten tussen de twee teams in 2024 is de verwachting dat Ferrari en McLaren ook in 2025 de belangrijkste uitdagers van Red Bull blijven. McLaren heeft een agressieve ontwikkelingsstrategie gekozen en brengt een ‘extreem’ ontwerp voor de MCL39, waarbij gebruik wordt gemaakt van overlap tussen de reglementen van 2025 en 2026.
Het seizoen 2024 begon met Red Bull als dominante kracht, maar McLaren wist met een ingrijpend upgradepakket het gat te dichten.
Dat pakket, geïntroduceerd in de eerste helft van het seizoen, gaf de auto een enorme boost in prestaties en zorgde ervoor dat Lando Norris en Oscar Piastri konden meestrijden voor overwinningen.
Ferrari, dat zich in de tweede seizoenshelft sterk herpakte, wist het gat tot aan Abu Dhabi te verkleinen tot slechts 14 punten. Toch kon McLaren zijn voorsprong behouden en werd het constructeurskampioen. Met dat momentum gaat het team 2025 in, vastbesloten om het Hamilton en Ferrari zo lastig mogelijk te maken.
De impact van Hamiltons overstap naar Ferrari
Lewis Hamilton verlaat Mercedes na meer dan tien jaar om zich aan te sluiten bij Ferrari, een transfer die binnen de Formule 1 als historisch wordt gezien. Hamilton heeft inmiddels al verschillende tests met Ferrari voltooid en zich voorbereid op het nieuwe seizoen. Volgens Stella blijft het belangrijkste echter wat er op de baan gebeurt.
“Ik denk dat Ferrari en Hamilton dit heel goed hebben afgehandeld, maar uiteindelijk weten ze heel goed dat het draait om wat er op de baan gebeurt.” – Andrea Stella, McLaren-teambaas
Terwijl Ferrari zijn auto ontwikkelt met een sterke focus op de ophangingstechnologie, blijft McLaren zoeken naar innovaties die binnen de reglementen een voordeel kunnen opleveren. De vraag is hoe groot dat voordeel zal zijn.
Volgens Italiaanse media heeft McLaren een aantal technische gebieden geïdentificeerd waar de reglementen van 2025 en 2026 overlappen. Het team uit Woking zou deze mogelijkheden maximaal benutten om al in 2025 een voorsprong op te bouwen. Dit betekent dat de MCL39 waarschijnlijk een vooruitstrevend ontwerp zal hebben, waarmee McLaren een gok neemt.
Ferrari heeft op zijn beurt de focus gelegd op de ontwikkeling van een pull-rod ophanging, een technologie die in het verleden vooral door Red Bull werd gebruikt. Dit moet de aerodynamische efficiëntie verbeteren en de afstelling van de auto flexibeler maken.
Wat betekent dit voor het seizoen 2025?
Met McLaren dat zich agressief positioneert en Ferrari dat Hamilton aan boord haalt, lijkt het seizoen 2025 een van de spannendste in jaren te worden. De vraag is of McLaren’s ‘extreme’ ontwerp de concurrentie een stap voor zal zijn, of dat Ferrari en Hamilton een onstuitbare combinatie blijken te zijn.
De strijd tussen McLaren en Ferrari zal niet alleen afhangen van de auto’s, maar ook van de strategieën en ontwikkelingen tijdens het seizoen. Met de nieuwe reglementen die in 2026 ingaan, is elk technisch voordeel dat in 2025 wordt gevonden mogelijk cruciaal voor de toekomst.