Lewis Hamilton heeft sinds de Grand Prix van Saoedi-Arabië in 2021 geen race meer gewonnen. Aan het begin van het F1-seizoen 2023 uitte hij zijn frustraties over het gevoel dat Mercedes zijn input negeerde. Ondanks deze tegenslagen blijft hij vertrouwen houden in het team om herhaling van eerdere fouten te voorkomen.
Mercedes’ besluit om bij hun unieke ontwerp te blijven
Mercedes koos ervoor om hun unieke ‘zero-pod’ benadering van de grondeffectregelgeving voor F1 2023 te handhaven. Echter, al snel realiseerden ze zich dat dit een vergissing was. De Grand Prix van Monaco markeerde het begin van Mercedes’ overgang weg van deze aanpak, enkele maanden nadat hun zevenvoudig wereldkampioen Hamilton duidelijk had gemaakt hoe hij over de situatie dacht.
Hamiltons hoop op beloning voor zijn vertrouwen in Mercedes
Hamilton liet begin 2023 zijn frustraties de vrije loop, door te beweren dat Mercedes niet naar zijn opmerkingen over wat de W14 nodig had, had geluisterd. Dit resulteerde in het eerste seizoen sinds 2011 waarin Mercedes geen enkele race won. Ondanks geruchten over een mogelijk vertrek van Hamilton bij Mercedes, met sterke koppelingen aan Ferrari en ook vermeldingen van Red Bull, tekende Hamilton uiteindelijk een nieuw contract bij Mercedes, dat loopt tot eind 2025. Zijn doel voor F1 2024 is terugkeren naar de titelstrijd, in de hoop dat zijn team heeft geleerd van de fouten om de benodigde grote prestatieverbetering te leveren om het op te nemen tegen de dominante kracht van Red Bull.
Toekomstige plannen en aanpassingen van Mercedes
Mercedes-teambaas Toto Wolff heeft aangegeven dat er voor F1 2024 een “meer conventionele” W15 op de grid zal verschijnen, wat wijst op een verdere beweging richting het concept van Red Bull. Hamilton blijft optimistisch en hoopt dat de veranderingen die worden doorgevoerd de juiste zullen zijn, hoewel hij toegeeft dat het onzeker is wat Red Bull zal doen.