Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 nieuws Horner ontkent motormodus-voordeel voor Tsunoda na verrassende FP1-prestatie

Horner ontkent motormodus-voordeel voor Tsunoda na verrassende FP1-prestatie

885
Horner ontkent motormodus-voordeel voor Tsunoda na verrassende FP1-prestatie

Christian Horner heeft stellig gereageerd op de suggestie dat Yuki Tsunoda in VT1 van de Japanse Grand Prix met een gunstigere motorinstelling reed dan Max Verstappen.

De teambaas van Red Bull maakte duidelijk dat beide auto’s op exact dezelfde motormodus reden, nadat Tsunoda verrassend dicht in de buurt kwam van Verstappens rondetijd.

“Ze reden allebei met identieke motormodus. Het is gewoon een goed begin voor Yuki.”

Tsunoda eindigde de sessie op de zesde plaats, slechts 0,107 seconde achter Verstappen. Dat leverde direct speculatie op, onder andere van Naomi Schiff, over een mogelijk hogere motormodus voor Tsunoda.

Horner ontkrachtte dit onmiddellijk en gaf aan dat de omstandigheden gelijk waren.

“Ze reden allebei met identieke motormodus,” verklaarde Horner tegenover Sky F1. “Dat is gewoon een positief begin voor Yuki. Hij kent dit circuit heel goed en zijn feedback in de auto was heel duidelijk en precies.”

De timing van deze prestatie is opmerkelijk. Pas vorige week werd Liam Lawson teruggezet naar Racing Bulls, terwijl Tsunoda zijn kans kreeg in de RB21.

Het feit dat Tsunoda direct indruk maakt in zijn eerste sessie op Suzuka, vergroot het belang van de beslissing die Red Bull onlangs nam.

Eerste indrukken van Tsunoda in de RB21 zijn positief

Hoewel het zijn eerste meters in de Red Bull-auto waren, wist Tsunoda zich direct in de top tien te rijden. Dat lukte Lawson in eerdere sessies niet, wat het contrast alleen maar groter maakt.

Horner was zichtbaar tevreden over hoe de Japanner zich presenteerde in de auto en onder druk.

“Hij heeft in een situatie met veel druk een goede start gemaakt,” zei Horner. “Hij moet dat nu verder uitbouwen gedurende het weekend.”

De coureur heeft inmiddels vier volledige seizoenen ervaring, en volgens Horner is het verschil met zijn eerste jaren op de grid goed zichtbaar.

Lees ook:  Coureurs blikken vooruit op raceweekend in Japan: 'niet te voorspellen hoe de auto zich gedraagt'

Vooral zijn feedback werd geprezen, iets wat hem in eerdere jaren nog werd aangerekend. Horner ziet duidelijk een volwassenere aanpak in hoe Tsunoda nu met het team samenwerkt.

“Hij brengt ervaring mee. Die kennis is nuttig,” benadrukte Horner. “Dit seizoen draait om een ontwikkelingsstrijd, daarom hebben we deze beslissing vroeg genomen.”

Dat de keuze voor Tsunoda ten koste ging van Lawson, werd door Horner omschreven als noodzakelijk. Er was volgens hem geen tijd om een lang leertraject aan te gaan. De beslissing werd intern besproken en snel doorgevoerd.

Horner liet doorschemeren dat Tsunoda’s auto mogelijk een andere afstelling heeft gekregen dan die van Verstappen. Niet om hem een voordeel te geven, maar juist om het rijgedrag voorspelbaarder te maken.

Verstappen kan veel tijd winnen door het uiterste uit een instabiele auto te halen, iets wat zelden lukt bij andere coureurs.

“Max kan op unieke wijze rondetijden uit de auto persen. Daarom moeten we de tweede coureur misschien een rustigere auto geven,” aldus Horner. “Dat is niet per se de snelste auto, maar wel een die vertrouwen geeft.”

Deze benadering is niet nieuw. Binnen Red Bull wordt al langer erkend dat Verstappens stijl uitzonderlijk is en dat de auto daardoor vaak lastig te besturen is voor teamgenoten.

Door Tsunoda een meer uitgebalanceerde afstelling te geven, hoopt het team op constantere prestaties zonder dat de coureur voortdurend op de limiet moet opereren.

Dat werpt meteen een ander licht op de prestaties van Tsunoda in VT1. Zijn snelle ronde kwam mogelijk niet door technische voordelen, maar juist door een afstelling die beter bij zijn stijl past. Dat hij slechts een tiende van Verstappen verwijderd bleef, onderstreept dat effect.

Lees ook:  Horner na vroege wissel Lawson: 'we hebben coureurs te snel gepromoveerd'

Interne uitleg over Lawson-wissel blijft zakelijk

Hoewel Horner erkent dat Lawson het in zich heeft om succesvol te worden, gaf hij aan dat er geen tijd beschikbaar was om zijn ontwikkeling af te wachten.

Volgens hem zou het te lang duren voordat Lawson op het vereiste niveau zou komen, waardoor Red Bull besloot om het proces te versnellen.

“Ik denk dat Liam er wel was gekomen, maar het zou vijf, zes of zeven races hebben gekost. Die tijd hebben we niet,” lichtte Horner toe. “Daarom hebben we besloten het nu te doen. En Yuki heeft het in eerste instantie goed gedaan.”

Deze uitleg laat weinig ruimte voor twijfel: Red Bull heeft bewust gekozen voor ervaring en stabiliteit boven potentieel en geduld.

Tsunoda kent het circuit, kent het team en lijkt daarmee de veiligere optie te zijn in een seizoen waarin ieder punt telt. Zijn directe resultaat in VT1 lijkt die aanpak voorlopig te bevestigen.

Gerelateerd nieuws

Toto Wolff George Russell Mercedes

Mercedes ziet oude zwakte opnieuw opduiken: ‘bandenslijtage blijft onopgelost probleem’

Mercedes begon sterk aan het Formule 1-seizoen van 2025, maar na vijf...

Susie Wolff

Netflix komt met F1 Academy-serie: ‘de motor draait nu écht voor vrouwen in de sport’

Op 28 mei 2025 verschijnt de nieuwe Netflix-docuserie F1: The Academy, die...

Fernando Alonso Lance Stroll

Aston Martin start crisisberaad: ‘puntenloos en geen zicht op verbetering’

De Saoedi-Arabische Grand Prix bracht een pijnlijk nieuw record voor Lance Stroll....

Max Verstappen Red Bull Racing

Verstappens straf legt pijnlijk probleem in F1 bloot: ‘5 seconden is het waard’

Max Verstappen kreeg vijf seconden straf voor zijn actie in ronde één...