Helmut Marko heeft bevestigd dat Red Bull in het verleden meerdere keren in gesprek is geweest met Fernando Alonso, maar tot een samenwerking kwam het nooit. De reden hiervoor ligt in het feit dat Marko en Red Bull altijd hebben vastgehouden aan de filosofie van oprichter Dietrich Mateschitz: “Wij kopen geen sterren, wij maken ze zelf.”
Dit principe is een kernwaarde binnen het team en heeft geleid tot het succes van coureurs als Max Verstappen en Sebastian Vettel.
Daarnaast speelde de persoonlijke dynamiek tussen Alonso en Verstappen een cruciale rol. Marko benadrukte dat een harmonieuze werkomgeving essentieel is voor Max, en dat een samenwerking met Alonso dit mogelijk had kunnen verstoren.
Alonso en Verstappen zijn beide uitzonderlijke coureurs, maar ze komen uit verschillende generaties en hebben tegengestelde benaderingen van de sport. Dit zou het moeilijk hebben gemaakt om een positieve teamdynamiek te behouden.
“Een harmonieuze werkomgeving is cruciaal voor Max, en ik denk niet dat dat mogelijk zou zijn geweest met Alonso,” verklaarde Helmut Marko.
Uiteindelijk bleek dat Alonso in de vroege jaren van Red Bull ook twijfelde aan het vermogen van het team om auto’s te bouwen die in staat waren om wereldtitels te winnen. Hoewel Red Bull sindsdien zijn critici heeft bewezen dat ze meer dan capabel zijn, koos Alonso ervoor om zijn toekomst elders voort te zetten, en is hij nu verbonden aan Aston Martin.
De filosofie van Red Bull: sterren maken, niet kopen
De kern van Red Bull’s succes ligt in hun unieke benadering van talentontwikkeling. Het team gelooft sterk in het creëren van hun eigen kampioenen in plaats van het kopen van gevestigde sterren.
Deze filosofie, sterk beïnvloed door Dietrich Mateschitz, heeft hen geholpen om meerdere wereldtitels te winnen met zelf ontwikkelde talenten zoals Max Verstappen en Sebastian Vettel.
Helmut Marko heeft een belangrijke rol gespeeld in dit proces, waarbij hij jonge coureurs heeft begeleid van karting tot de top van de Formule 1. Zijn aanpak is gefocust op het snel laten wennen van jonge coureurs aan een formuleauto, hen te testen in kwalificatiesimulaties en te analyseren hoe ze omgaan met de druk van het racen op het hoogste niveau.
“Wij kopen geen sterren, wij maken ze zelf,” zei Helmut Marko, verwijzend naar de filosofie van Dietrich Mateschitz.
Red Bull’s junior team
Red Bull’s junior team, opgericht om jong talent te ontdekken en te ontwikkelen, heeft sinds zijn ontstaan een enorme impact gehad op de Formule 1. Helmut Marko was nauw betrokken bij de selectie en begeleiding van coureurs zoals Daniel Ricciardo, Pierre Gasly, Max Verstappen en Sebastian Vettel.
Het team selecteert jonge coureurs vaak al voordat ze enige ervaring in een formuleauto hebben en legt hen vervolgens strenge tests op om hun potentieel te beoordelen.
Tijdens een recente editie van het Red Bull Driver Search Program werden 11 jonge coureurs uit verschillende landen uitgenodigd om hun vaardigheden te tonen in F4- en GP3-auto’s. Deze coureurs, in de leeftijd van 13 tot 16 jaar, hadden allemaal één doel: indruk maken op het Red Bull-team en een plek verdienen in het prestigieuze junior programma.
Hieronder een overzicht van de landen waar de deelnemers vandaan kwamen:
Land | Aantal coureurs |
---|---|
Verenigd Koninkrijk | 2 |
Ierland | 1 |
Frankrijk | 2 |
Italië | 1 |
Nederland | 1 |
Zweden | 1 |
Libanon | 1 |
Mexico | 2 |
Alonso en Red Bull
Ondanks de verschillende gesprekken die Red Bull en Fernando Alonso door de jaren heen hebben gevoerd, heeft het team uiteindelijk besloten geen samenwerking aan te gaan met de tweevoudig wereldkampioen. Een belangrijke factor hierbij was de wens om de teamdynamiek te behouden, vooral met Max Verstappen als het speerpunt van het team.
Helmut Marko gaf aan dat de verschillen in persoonlijkheid en aanpak tussen Alonso en Verstappen een harmonieuze samenwerking waarschijnlijk in de weg zouden hebben gestaan.
“Alonso en Max zijn beide uitzonderlijke coureurs, maar ze zijn erg verschillend,” aldus Helmut Marko.
Alonso staat bekend om zijn minder conventionele benadering van de sport, zoals het niet deelnemen aan simulatieraces na een Grand Prix, terwijl Verstappen juist bekendstaat om zijn grondige voorbereiding. Deze verschillen in werkethiek en generatie hadden waarschijnlijk voor wrijving kunnen zorgen binnen het team, iets wat Red Bull wilde vermijden.
Waarom Alonso nooit tekende bij Red Bull
Ondanks de vele gesprekken tussen Fernando Alonso en Red Bull, tekende de Spaanse coureur nooit een contract bij het team. Een van de redenen was dat Alonso in de vroege jaren van Red Bull niet geloofde dat het team in staat was om auto’s te bouwen die voor wereldtitels konden strijden.
Helmut Marko bevestigde dat deze twijfel vanuit Alonso een factor was in de beslissing om niet met hem verder te gaan.
Sindsdien heeft Red Bull echter zijn critici de mond gesnoerd door zeven coureurskampioenschappen en zes constructeurstitels te winnen. Alonso, die nu bij Aston Martin is aangesloten, bleef altijd discreet over de exacte redenen waarom een samenwerking met Red Bull nooit van de grond kwam, maar gaf wel aan dat hij altijd alle opties overwoog voordat hij een beslissing nam.
“Ik zal niet specifiek zijn over met welke teams ik heb gesproken,” verklaarde Fernando Alonso.
In de woorden van Alonso is het normaal om alle mogelijkheden te verkennen tijdens onderhandelingen, maar uiteindelijk voelde Aston Martin als de logische keuze voor zijn toekomst.
Adrian Newey en Alonso’s keuze
Adrian Newey, het technisch brein achter veel van Red Bull’s successen, is een naam die ook regelmatig ter sprake kwam in de gesprekken tussen Alonso en Red Bull. Hoewel Lawrence Stroll, de eigenaar van Aston Martin, interesse toonde in Newey, bleef de ingenieur nauw verbonden met Red Bull, ondanks geruchten over een mogelijke overstap naar Ferrari.
Alonso sprak zijn bewondering uit voor Newey en benadrukte dat hij altijd graag met hem zou willen samenwerken, hoewel dat waarschijnlijk niet in de nabije toekomst zal gebeuren.
Ondanks zijn respect voor Newey, bleef Alonso realistisch over de situatie bij Aston Martin en benadrukte hij dat het belangrijker is dat een technisch directeur goed past binnen het team dan dat hij simpelweg de beste is.
“Adrian is waarschijnlijk de beste die de Formule 1 ooit heeft gekend,” zei Alonso over Newey.
Alonso blijft optimistisch over zijn toekomst bij Aston Martin en gelooft dat het team, met of zonder Newey, in staat zal zijn om succesvol te zijn. Newey zal tot maart 2025 bij Red Bull blijven, waarna hij zich zal terugtrekken van toekomstige auto-ontwikkelingsprojecten, hoewel hij nog wel betrokken zal blijven bij de ontwikkeling van de RB17-hypercar.