Helmut Marko, bekend van zijn werk bij Red Bull, heeft zijn irritatie geuit over de wisselvallige prestaties van Mercedes. Dit komt terwijl de Formule 1 zich aanpast aan het derde seizoen met de zogenaamde ground-effect aerodynamische auto’s. Ondanks dat Mercedes de Formule 1 domineerde toen de sport in 2014 overstapte op 1.6l turbo V6-motoren, verloor Lewis Hamilton in 2021 zijn kroon na een hevige strijd met Max Verstappen.
De fluctuaties in prestaties van Mercedes
Mercedes leek de nieuwe regels, die in 2022 werden ingevoerd, niet goed onder de knie te krijgen, terwijl de door Adrian Newey ontworpen auto’s van Red Bull naar voren kwamen. Red Bull heeft sinds de start van dit nieuwe technische tijdperk bijna alle races gewonnen, met back-to-back kampioenschapsdubbels en de verwachting van meer successen dit seizoen. In schril contrast hiermee heeft Mercedes, die dit jaar hun auto overhaalden, slechts vluchtige momenten van snelheid getoond, om vervolgens bij de volgende race, of zelfs de volgende dag, achter te blijven.
Marko’s kritiek op de situatie
Het frustreert Marko dat de auto soms echt snel is en op absolute piekmomenten presteert. “Dan denk ik: ‘Kijk, nu snappen ze het!’ Maar dat is altijd maar een momentopname,” vertelt hij. Over de suggestie van voormalig F1-coureur Christian Danner dat Niki Lauda het team beter door deze crisis zou hebben geloodst dan Toto Wolff doet, verdedigt Marko de teambaas. “Het is niet zo eenvoudig,” zegt hij, “maar het zal niet van de ene op de andere dag gebeuren dat je zo instort. Wat alarmerend is, is dat ze nu al voor het derde seizoen niet competitief zijn.”
De invloed op de Formule 1
Met Mercedes uit de strijd en Ferrari die nog niet op hetzelfde niveau is als Red Bull, heeft Verstappen drie van de vier races dit seizoen gewonnen, waarbij hij telkens als eerste en tweede eindigde. De enige race die Red Bull misliep was in Australië, waar de Nederlander uitviel en Carlos Sainz de overwinning nam voor Ferrari. Geconfronteerd met weer een seizoen van Red Bull-dominantie, zijn er zorgen geuit over de dalende tv-kijkcijfers. Marko merkt op dat de interesse in de races echter onverminderd groot blijft. “Bij de Grand Prix op de Red Bull Ring hebben we bijvoorbeeld meer dan 30.000 Nederlandse fans en zijn we al bijna uitverkocht,” voegt hij toe.