Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 nieuws Helmut Marko rekent af met Horner: ‘ik wilde Pérez nooit in die auto’

Helmut Marko rekent af met Horner: ‘ik wilde Pérez nooit in die auto’

1.2k
Helmut Marko rekent af met Horner: ‘ik wilde Pérez nooit in die auto’

Helmut Marko heeft in een explosief interview met formula.de harde kritiek geuit op de recente beslissingen binnen Red Bull Racing, waarbij hij openlijk afstand neemt van teamchef Christian Horner.

Marko benadrukte dat hij zich herhaaldelijk heeft verzet tegen keuzes als het behouden van Sergio Pérez, het laten debuteren van Daniel Ricciardo, en het vroegtijdig afserveren van Liam Lawson.

Volgens Marko liggen de verantwoordelijkheden bij Horner en diens bondgenoten binnen het team, terwijl hijzelf steeds vaker buitenspel wordt gezet.

In het interview stelde Marko expliciet dat hij niets te maken had met het verlengen van Pérez’ contract en benadrukte dat de voorkeur destijds bij Nico Hülkenberg lag:

“Dat was mijn beslissing niet. Ik heb Pérez niet gekozen. Dat was Christian.”

Marko lachte zelfs in het gezicht van de interviewer toen die vroeg waarom Red Bull voor Pérez koos in plaats van Hülkenberg. De ondertoon was duidelijk: Marko beschouwt de beslissingen van Horner als zwak en gedreven door persoonlijke belangen, niet door sportieve logica.

Volgens Marko is er een scheiding binnen Red Bull Racing: aan de ene kant het Oostenrijkse kamp met Marko, Max Verstappen, diens vader Jos, Oliver Mintzlaff en Mark Mateschitz; aan de andere kant Horner met zijn directe kring.

De spanningen zouden terug te voeren zijn op Horners ambities om zich op te werken tot aandeelhouder in het team, een stap die volgens Marko haaks staat op de kernwaarden van Red Bull Racing.

Verstappen centraal in machtsstrijd en toekomst van Marko

Marko liet zich ook uit over zijn eigen toekomst. Zijn loyaliteit aan Max Verstappen blijkt allesbepalend. Als de Nederlander vertrekt, ziet Marko voor zichzelf geen rol meer weggelegd binnen Red Bull.

“Als Max vertrekt, is dat voor mij reden genoeg om ermee te stoppen.”

Deze uitspraak is niet zonder lading. Marko herinnert eraan dat het mede dankzij zijn vertrouwen in Verstappen was dat de Nederlander in de Red Bull-familie terechtkwam.

Hij verwijst naar een moment tijdens een regenachtige race waarin hij Verstappen op jonge leeftijd zag schitteren en dit direct meldde bij Dietrich Mateschitz.

Marko hint er zelfs op dat Verstappen destijds een clausule had in zijn contract die hem de mogelijkheid gaf te vertrekken als Marko Red Bull zou verlaten.

Het wijst op een wederzijdse loyaliteit, die voor Marko zwaarder weegt dan welke functie dan ook. Het suggereert ook dat Marko zich steeds minder thuis voelt binnen de huidige structuur van het team.

Lees ook:  Onrust omtrent Verstappen groeit na Bahrein: 'zonder verbeteringen kan hij vertrekken'

Een ander punt van frustratie bij Marko betreft de manier waarop Red Bull met Liam Lawson is omgegaan. Hij erkent dat de auto op dit moment dusdanig slecht is dat het voor een jonge coureur vrijwel onmogelijk is om te presteren.

Lawson kreeg volgens hem simpelweg te weinig tijd in een veel te onvoorspelbare auto.

“Als de auto beter was geweest, had Liam geen twee races nodig gehad.”

De keuze om Yuki Tsunoda naast Verstappen te zetten, ondanks eerdere twijfels over zijn consistentie, is volgens Marko gebaseerd op diens recente mentale groei en fysiek uithoudingsvermogen.

Tsunoda had volgens hem zonder strategische missers zelfs vijfde kunnen staan in het kampioenschap. De kritiek van Ralf Schumacher dat Red Bull jonge carrières opoffert, veegt Marko resoluut van tafel. Hij ziet juist in Tsunoda de technische stabiliteit die op dit moment nodig is.

De timing van Tsunoda’s promotie – vlak voor de Japanse Grand Prix en dus ook vlak voor Honda’s thuisrace – werd volgens Marko toevallig bepaald:

“Het heeft niets te maken met Suzuka of Honda. Het gaat puur om Tsunoda’s prestaties.”

Toch is het moeilijk te geloven dat marketingbelangen geen rol spelen, zeker gezien de miljoenen die Honda nog in het project stopt.

Geen comeback voor Ricciardo of Pérez

Op vragen over mogelijke comebacks van Sergio Pérez of Daniel Ricciardo was Marko resoluut. Over Pérez zei hij dat hij alleen nog met hem sprak over tequila, en dat er nooit sprake is geweest van een rentree in de auto.

De suggestie dat Horner de verlenging van Pérez’ contract doordrukte, versterkt het beeld dat Marko steeds minder invloed heeft op cruciale beslissingen.

Wat Ricciardo betreft is Marko nog duidelijker. Hij noemde hem ‘met pensioen’ en stelde dat hij nooit voor een terugkeer in aanmerking is gekomen.

De test op Silverstone, opgezet door Horner, was volgens Marko een vergissing. Sindsdien is Ricciardo nooit meer op niveau gekomen.

“Daniel is niet meer de coureur die hij was. Die versie van hem is verdwenen.”

Ook voor Colapinto ziet Marko geen rol weggelegd. Hij gaf aan dat Isack Hadjar consistenter is en beter presteert in de opstapklassen.

De gesprekken rond Max Verstappen zijn intens. Volgens geruchten kan Verstappen zijn contract ontbinden als hij na de derde race – de Japanse GP – buiten de top drie in het klassement staat.

Lees ook:  Max Verstappen is de meest 'badass coureur' ooit, en deze video bewijst het

Marko bevestigde dat er prestatieclausules bestaan, maar benadrukte ook dat Verstappen eerder heeft aangegeven dat hij geen mediocriteit duldt.

“Max wil winnen. Daarom moeten we de auto beter maken.”

Tijdens een technische meeting in Milton Keynes gaf Verstappen direct aan wat er mis is. De balans is niet het probleem, maar pure snelheid. Hij wil een auto die snel is, zelfs als hij moeilijk te besturen is.

Marko wees op Verstappens talent om een onvoorspelbare auto toch onder controle te houden, iets waar andere coureurs moeite mee hebben.

De interne frustratie komt ook naar voren in Marko’s woorden over diezelfde meeting. Het besluit over Lawson was al genomen, zodat de focus volledig op het oplossen van de technische problemen kon liggen.

Flexibele vleugels en het vertrek van Rob Marshall

Tot slot ging Marko in op de impact van het vertrek van Rob Marshall naar McLaren. Hij bevestigde dat de aerodynamische efficiëntie van de Red Bull ten tijde van Marshall mede werd bereikt door flexibele vleugels.

Het feit dat McLaren nu over de snelste auto beschikt, schrijft hij deels toe aan Marshalls invloed.

“Toen Rob bij ons was, waren we overal flexibel. Nu is hij bij McLaren en zijn zij ineens snel.”

Marko wijst erop dat de FIA inmiddels strengere tests heeft ingevoerd, met name voor slot gaps en belastingstests, als reactie op McLaren’s ontwikkeling.

Hij gelooft dat dit rechtstreeks te maken heeft met de opmars van de MCL38 en dat men nieuwe dominantie probeert te voorkomen. Marko sluit het interview af met een belangrijke boodschap.

Als Max Verstappen vertrekt, valt zijn eigen motivatie om bij Red Bull te blijven volledig weg. Zijn band met Verstappen is diep en persoonlijk.

De onderlinge steun tussen coureur en adviseur heeft altijd centraal gestaan in het Red Bull-project. Als die verdwijnt, ziet Marko geen reden meer om door te gaan.

Het is de optelsom van botsende ego’s, verkeerde keuzes en een auto die tekortschiet. Alles wijst op interne chaos. De situatie binnen Red Bull Racing bereikt een breekpunt. En als het aan Marko ligt, is het duidelijk wie daar verantwoordelijk voor is:

“De beslissingen van Christian Horner hebben deze situatie gecreëerd.”

De interne oorlog bij Red Bull is openlijk verklaard. De gevolgen zijn nu al voelbaar.

Gerelateerd nieuws

Red Bull Max Verstappen

Verstappen ‘bonus’ duikt op in McLaren-data: ‘hier zat meer dan verwacht in’

Na twee trainingssessies in Jeddah lijkt McLaren opnieuw de maatstaf te zetten,...

Lando Norris en Zak Brown

Longrun-data in Jeddah: McLaren meer dan een halve seconde sneller dan Red Bull

Red Bull eindigde de vrijdagtrainingen in Saoedi-Arabië op papier met een keurige...

Helmut Marko Red Bull Racing

Marko adviseert Verstappen over afstelling: ‘vertrouw op je gevoel, niet op de simulator’

Helmut Marko heeft Max Verstappen opgedragen om zijn eigen inschatting te volgen...

Max Verstappen Red Bull Racing

Verstappen sust woordenwisseling met Marko: ‘we mogen best eens boos worden’

Max Verstappen heeft de verhalen over een gespannen confrontatie tussen zijn manager...