Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
F1 nieuws Helmut Marko ontvangt €10 miljoen ‘gouden handdruk’ van Red Bull na twintig jaar dienst

Helmut Marko ontvangt €10 miljoen ‘gouden handdruk’ van Red Bull na twintig jaar dienst

903
Helmut Marko ontvangt €10 miljoen ‘gouden handdruk’ van Red Bull na twintig jaar dienst
Foto: Getty Images / Red Bull Content Pool / redbullcontentpool.com

Na meer dan twintig jaar verlaat Helmut Marko zijn rol als senior adviseur bij Red Bull. De Oostenrijker, die een sleutelrol speelde in de opkomst van het team, krijgt volgens Duitse media een ‘golden handshake’ van maar liefst 10 miljoen euro mee.

De betaling geldt als een teken van waardering voor zijn uitzonderlijke bijdrage aan de Formule 1. Het nieuws komt kort na het seizoenseinde in Abu Dhabi, waar al geruchten rondgingen over zijn toekomst. Nu is het officieel: Marko vertrekt, maar niet met lege handen.

De aankondiging van Red Bull GmbH betekent het slotstuk van een van de langste en meest invloedrijke samenwerkingen in de Formule 1. Sinds het begin van de jaren 2000 was Marko betrokken bij vrijwel elke strategische beslissing binnen het team.

Als adviseur hielp hij bij de oprichting van het Red Bull Junior Team, het talentenprogramma dat coureurs als Sebastian Vettel en Max Verstappen voortbracht. Beiden groeiden uit tot viervoudig wereldkampioenen – het bewijs van Marko’s scherpe oog voor talent.

Zijn vertrek is volgens Red Bull een “buitengewoon tijdperk” waarin het team transformeerde tot een drievoudig constructeurstitelhouder en een vaste kracht aan de top van de sport.

Volgens het Duitse BILD ontvangt Marko zijn volledige jaarsalaris voor 2026, naar schatting 10 miljoen euro, als onderdeel van een royale afvloeiingsregeling.

De betaling wordt intern omschreven als een “teken van waardering” voor zijn decennialange inzet en successen. Marko was sinds de oprichting van Red Bull Racing een vaste waarde binnen de organisatie.

Zijn invloed strekte zich uit over zowel de sportieve strategie als de opleiding van jonge coureurs. De ‘golden handshake’ wordt gezien als een symbolisch gebaar, niet als een ontslagvergoeding.

Lees ook:  Intrekking Monaco-straffen veroorzaakt nieuwe FIA-procedures van Mercedes, McLaren en Red Bull

Red Bull bevestigde het bedrag niet officieel, maar benadrukte in een verklaring dat Marko’s vertrek “met volledige erkenning en respect” is verlopen.

Een indrukwekkende nalatenschap

Voordat Marko adviseur werd, had hij zelf een actieve racecarrière. Hij startte negen keer in de Formule 1 en won de 24 Uur van Le Mans. Zijn loopbaan als coureur kwam abrupt ten einde na een ongeluk tijdens de Franse Grand Prix van 1972, waarbij hij het zicht in zijn linkeroog verloor.

Buiten de autosport bouwde Marko een nieuw leven op als ondernemer. Hij bezit vier luxe hotels in zijn geboortestad Graz en staat in bedrijfsdocumenten vermeld als hotelier. Toch bleef zijn hart altijd bij de autosport.

Zijn vermogen om talent te herkennen was legendarisch. Onder zijn leiding groeide het Red Bull Junior Team uit tot een van de meest succesvolle opleidingsprogramma’s in de moderne autosport.

In de officiële verklaring van Red Bull GmbH liet Marko weten dat het “het juiste moment” was om afscheid te nemen. Hij verwees naar zes decennia in de motorsport en beschreef zijn jaren bij Red Bull als “een buitengewone en succesvolle reis”.

Hij benadrukte dat het seizoen van 2025, waarin Red Bull net naast de wereldtitel greep, hem aan het denken had gezet. Volgens hem was het tijd om dit lange hoofdstuk af te sluiten.

Marko sprak zijn trots uit over “alles wat samen is opgebouwd” en wenste het team veel succes voor de toekomst.

Oliver Mintzlaff, CEO van Red Bulls corporate projecten en investeringen, noemde Marko’s vertrek “het einde van een buitengewoon tijdperk”. Hij prees zijn rol in alle belangrijke strategische beslissingen en noemde zijn invloed “onvergelijkbaar”.

Lees ook:  Red Bull vreest dat nieuwe Oostenrijk-upgrade niet genoeg zal zijn: 'we zijn er nog lang niet'

Volgens Mintzlaff was Marko’s instinct voor talent cruciaal voor het succes van Red Bull Racing. Namen als Vettel en Verstappen, zei hij, symboliseren de vele coureurs die dankzij Marko’s begeleiding de top bereikten.

De CEO sprak van “diepe waardering en respect” voor Marko’s keuze om zijn functie neer te leggen. Zijn vertrek laat volgens hem een grote leegte achter, zowel professioneel als persoonlijk.

De 10 miljoen euro is meer dan een financiële regeling – het is een erkenning van een man die Red Bull hielp uitgroeien tot een racemonster. Van Vettel tot Verstappen, van juniorprogramma tot wereldtitels: overal was de hand van Helmut Marko voelbaar.

Zijn vertrek sluit een belangrijk hoofdstuk in de geschiedenis van Red Bull af. Toch blijft zijn invloed duidelijk merkbaar, in elke jonge coureur die droomt van succes onder de vlag van het energiedrankimperium.

Krijg als eerste toegang tot het laatste Formule 1-nieuws

Gerelateerd nieuws

F1 Grand Prix of Italy - Practice

Laurent Mekies benoemd criteria Max Verstappen voor langer verblijf bij Red Bull

Max Verstappen wil zijn hele loopbaan bij Red Bull Racing afsluiten, maar...

Mohammed Ben Sulayem FIA

FIA schrapt termijnlimiet: Ben Sulayem kan onbeperkt aan de macht blijven

Mohammed Ben Sulayem heeft gekregen wat hij wilde. De FIA stemde tijdens...

Lewis Hamilton Ferrari

FIA bevestigt bevindingen na uitgebreide inspectie Ferrari van Hamilton na Spaanse GP

De Ferrari SF-26 van Lewis Hamilton heeft een uitgebreide fysieke inspectie van...

Max Verstappen Red Bull Racing

Uitslag van Vrije Training 2 GP Oostenrijk 2026

Uitslag van de tweede vrije training Oostenrijk Coureur Nummer Team Snelste lap...

×