Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 nieuws Hamilton wint sprintace China in Ferrari-rood: ‘hij had nog tempo over’

Hamilton wint sprintace China in Ferrari-rood: ‘hij had nog tempo over’

580
Hamilton wint sprintace China in Ferrari-rood: ‘hij had nog tempo over’

Lewis Hamilton heeft in de sprint van de Chinese Grand Prix zijn eerste overwinning voor Ferrari gepakt.

De zevenvoudig wereldkampioen hield Oscar Piastri en Max Verstappen achter zich en domineerde het 19 ronden tellende sprintrace op het Shanghai International Circuit.

De start, het bandenmanagement en enkele fel bevochten duels bepaalden het verloop van deze openingssprint van het 2025-seizoen.

Zodra de lichten doofden, was Hamilton scherp. Hij verdedigde zijn polepositie resoluut door direct de binnenlijn te kiezen en Max Verstappen af te blokken richting bocht 1.

De eerste ronden verliepen zonder positiewisselingen in de top vijf: Hamilton bleef aan de leiding, gevolgd door Verstappen, Piastri, Charles Leclerc en George Russell.

Toch was het al snel duidelijk dat Russell de snelheid had om naar voren te schuiven. In ronde 5 plaatste hij een late inhaalactie op Leclerc in bocht 14 en schoof op naar de vierde plek.

PositieCoureurTeam
1Lewis HamiltonFerrari
2Oscar PiastriMcLaren
3Max VerstappenRed Bull
4George RussellMercedes
5Charles LeclercFerrari
6Yuki TsunodaRacing Bulls
7Kimi AntonelliMercedes
8Lando NorrisMcLaren
9Lance StrollAston Martin
10Alex AlbonWilliams

Lando Norris verloor juist terrein. Na een remfout in de openingsfase zakte hij terug naar de negende plaats. Hij raakte het gras bij het aanremmen en verloor meteen twee posities.

Zijn teamgenoot Piastri had meer succes: de jonge Australiër bleef Verstappen opjagen en toonde constante rondetijden.

Mid-pack duels en incidenten

Achter de top zes ontstonden meerdere gevechten. Liam Lawson, die onder druk staat na tegenvallende prestaties, liet zich van een agressieve kant zien.

Hij raakte Jack Doohan bij een gewaagde remactie, maar wist desondanks terrein te winnen. Even later haalde hij Esteban Ocon in en schoof op naar de zeventiende plek.

Lees ook:  Leclerc erkent: 'diskwalificatie Ferrari in China kwam door spelen met de limiet'

Ook Pierre Gasly en Gabriel Bortoleto leverden spektakel, waarbij Gasly zijn ervaring benutte om bij bocht 1 en de daaropvolgende bochten meerdere malen van positie te wisselen met de rookie.

Carlos Sainz had wederom een lastig weekend. De Williams-coureur werd zowel door Isaac Hajar als Lawson ingehaald en moest de pits opzoeken met een technisch probleem.

Via de boordradio klonk het duidelijk: “Ik ben voluit, maar ik heb geen tempo,” waarna hij zijn auto naar binnen stuurde en zijn sprint feitelijk beëindigd was.

Halverwege de race begon de impact van bandenmanagement zichtbaar te worden. Verstappen had moeite om het tempo van de leidende Ferrari te volgen, en gaf via de radio aan dat zijn voorbanden het begaven.

Hamilton liep ondertussen weg bij zijn achtervolgers en bouwde een voorsprong van meer dan 2,5 seconden op.

Oscar Piastri rook zijn kans. Met nog vier ronden te gaan wist hij de slipstream te pakken op Verstappen en passeerde hem bij het uitkomen van bocht 13.

De Red Bull kon niets terugdoen, mede door het verslechterende gripniveau. George Russell, inmiddels vierde, had geen zicht meer op het podium. Hij moest zich bezighouden met Leclerc, die echter net niet genoeg overhad om toe te slaan.

In de achtergrond viel ook op dat Norris terugviel tot achter Yuki Tsunoda en Kimi Antonelli. Zijn auto had duidelijk moeite met de banden, en hij verloor seconden per ronde.

Laatste ronde en slotfase

In de laatste ronde kwam Hamilton geen moment in gevaar. Ondanks dat Piastri nog wat wist in te lopen, bleef het gat te groot. Verstappen hield stand op P3, maar moest toegeven dat zijn banden hem parten speelden.

Lees ook:  Sainz ziet vorm uit wintertests volledig verdwijnen: 'ik ben een beetje in de war'

Russell en Leclerc maakten de top vijf compleet, terwijl Tsunoda, Antonelli en Norris de resterende punten pakten.

Hamilton kwam als eerste over de streep, en schreef daarmee een nieuw hoofdstuk in zijn carrière. Het is zijn eerste zege voor Ferrari en betekent dat hij nu voor drie verschillende teams een overwinning heeft geboekt: McLaren, Mercedes en Ferrari.

“P1, baby. Geweldig werk, jongens,” klonk het over de boordradio van Hamilton.

Pierre Gasly maakte eveneens indruk. Hij haalde maar liefst vijf auto’s in en eindigde net buiten de punten na een sterk optreden in het middenveld. Zijn inhaalactie op Oliver Bearman in bocht 1 was van hoog niveau.

In de slotmeters zorgde Doohan nog voor opschudding. Een late aanval op Bortoleto eindigde in een lock-up en een lichte tik, waardoor meerdere auto’s kort stil kwamen te staan bij het uitkomen van de laatste bocht.

Bortoleto, Hülkenberg en de herstelde Sainz kwamen er uiteindelijk langs.

Hamilton bewees dat hij het nog altijd in zich heeft. Zijn bandenmanagement, race-inzicht en constante rondetijden gaven hem een onbetwiste overwinning.

Piastri bevestigde het potentieel van de McLaren, terwijl Verstappen ondanks klachten toch zijn plek op het podium veiligstelde.

De sprint liet ook duidelijk zien welke auto’s worstelen met balans en degradatie. Williams moet zich zorgen maken over de vorm van Sainz, terwijl Racing Bulls met Tsunoda wederom een solide prestatie leverde.

De ogen gaan nu naar de hoofdrace, maar de toon is gezet. Ferrari heeft met Hamilton een winnaar binnengehaald, en hij lijkt het tempo nog steeds moeiteloos te kunnen vinden.

Gerelateerd nieuws

Red Bull Max Verstappen

Verstappen ‘bonus’ duikt op in McLaren-data: ‘hier zat meer dan verwacht in’

Na twee trainingssessies in Jeddah lijkt McLaren opnieuw de maatstaf te zetten,...

Lando Norris en Zak Brown

Longrun-data in Jeddah: McLaren meer dan een halve seconde sneller dan Red Bull

Red Bull eindigde de vrijdagtrainingen in Saoedi-Arabië op papier met een keurige...

Helmut Marko Red Bull Racing

Marko adviseert Verstappen over afstelling: ‘vertrouw op je gevoel, niet op de simulator’

Helmut Marko heeft Max Verstappen opgedragen om zijn eigen inschatting te volgen...

Max Verstappen Red Bull Racing

Verstappen sust woordenwisseling met Marko: ‘we mogen best eens boos worden’

Max Verstappen heeft de verhalen over een gespannen confrontatie tussen zijn manager...