Het iconische circuit van Monte Carlo
Het iconische stratencircuit van Monte Carlo nadert in 2029 zijn 100e verjaardag. Ondanks jaarlijkse klachten over de krappe faciliteiten en de gedateerde aard, blijft het circuit een favoriet onder coureurs. De beslissende kwalificatiesessie op zaterdag wordt hoog gewaardeerd als een unieke rijervaring die nergens anders op de drukke 24-race kalender te vinden is. Maar omdat inhalen vrijwel onmogelijk is en strategische opties minimaal zijn, denken de coureurs na over manieren om de show op zondag te verbeteren.
“Monaco blijft Monaco, het is niet echt veel veranderd,” antwoordde Lewis Hamilton toen hij door Motorsport.com werd gevraagd wat hij zou veranderen om de toekomstige relevantie van het evenement op de kalender te waarborgen. “De auto’s worden groter en je kunt eigenlijk niet echt inhalen zonder een groot risico op botsingen. Ik zou willen dat we grotere wegen hadden en dat het circuit breder kon zijn, maar ik denk niet dat dat ooit het geval zal zijn in Monaco omdat het gewoon een kleine plek is.”
Voorstellen voor verbetering
Hamilton, die twee keer winnaar is geweest in Monaco, stelde voor: “Misschien speciale banden voor deze race zodat je meer pitstops hebt, wat voor meer variatie zou zorgen. Ze kunnen zeker met een specifiek weekendformaat komen. Je hebt het sprintweekend dat ze hebben toegevoegd, maar voor dit specifieke weekend denk ik dat ze met een nieuwe formule moeten komen in plaats van dat het altijd hetzelfde is. Vallen jullie niet in slaap op zondag tijdens het kijken van de race? Ja, dus creëer iets anders, ik weet niet hoe je dat doet.”
Het perspectief van andere coureurs
Ferrari-coureur Carlos Sainz zei dat “niemand ooit Monaco zal verslaan” als evenement, maar erkende de noodzaak om de racedag spannender te maken. “Ik wil een beetje pushen, in de zin dat als er een kans is om een inhaalmogelijkheid rond Monaco te creëren, kijk dan naar de stad, kijk naar de layout, en doe je best om dat te realiseren,” zei de Spanjaard. “Het zou van Monaco een nog beter circuit maken, zodat we allemaal nog steeds uitkijken naar zondag, in plaats van te weten dat er niets gebeurt op zondag. Wetende dat Monaco de beste is en altijd de beste zal zijn in dat opzicht, zou ik de veranderingen die circuits als Imola en Monaco kunnen doorvoeren voor de toekomst niet onderschatten.”