Lewis Hamilton heeft meer voordeel gehaald uit de verbeteringen van de Mercedes W15 dan zijn teamgenoot George Russell. Dit komt doordat Hamilton aanvankelijk meer moeite had met de auto aan het begin van het seizoen. Terwijl het Mercedes-team de geheimen van het potentieel van de W15 ontgrendelde, was het Hamilton die het meest profiteerde van deze vooruitgang.
De vroege problemen van de W15, waaronder inconsistentie en een smal prestatieraam, zorgden ervoor dat Hamilton meer worstelde met de afstemming van de auto in vergelijking met Russell. Deze uitdagingen hebben echter geresulteerd in een snellere verbetering voor Hamilton naarmate het seizoen vorderde.
“In het begin vond Lewis de auto waarschijnlijk moeilijker om mee om te gaan,” verklaarde Andrew Shovlin, trackside engineering director bij Mercedes.
Mercedes’ moeilijke seizoensstart en de doorbraak
Mercedes begon het seizoen met grote uitdagingen. De W15, de F1-wagen van 2024, bleek inconsistent te presteren en had een smalle prestatiemarge. Deze problemen manifesteerden zich vooral in de vroege races, waar kleine aanpassingen in de set-up van de auto vaak leidden tot een verstoorde balans. Dit betekende dat het team niet de gewenste resultaten behaalde, ondanks dat ze dicht bij de top van het veld zaten.
De eerste races van het seizoen waren bijzonder frustrerend voor Mercedes. Het team eindigde vaak op posities zoals vijfde, zesde en zevende, terwijl een kleine verbetering in prestaties hen meerdere plaatsen hoger had kunnen brengen. De teleurstelling werd nog groter door het feit dat de auto potentie had, maar niet in staat was om consistent op het podium te eindigen.
Met de tijd begon het team echter de kern van de problemen te begrijpen. Ze ontdekten de manier om de set-up van de auto beter aan te passen en het prestatieraam te verbreden. Hierdoor konden ze een basis leggen in de eerste trainingssessie (P1) die als fundament diende voor verdere verbeteringen tijdens het raceweekend. Deze vooruitgang zorgde ervoor dat Mercedes in staat was om drie van de laatste vier races te winnen en hun positie aan de top van het veld te heroveren.
Hamilton’s worstelingen en herstel
In het begin van het seizoen had Hamilton het moeilijk met de karakteristieken van de W15. De auto, met zijn specifieke eisen en het smalle prestatieraam, was niet ideaal voor Hamilton’s rijstijl. Vooral tijdens het remmen kon Hamilton zijn volledige potentieel niet benutten, wat leidde tot tegenvallende prestaties in de vroege races.
Hamilton’s moeilijkheden met de W15 waren een gevolg van de manier waarop de auto reageerde op set-up aanpassingen. Terwijl kleine veranderingen bij Russell beter uitpakten, zorgden dezelfde veranderingen bij Hamilton voor problemen met de balans van de auto. Dit verschil in ervaring tussen de twee coureurs leidde tot verschillende prestatieniveaus, waarbij Russell aanvankelijk beter presteerde dan Hamilton.
Naarmate Mercedes echter meer snelheid wist te ontgrendelen, begon Hamilton het potentieel van de W15 beter te benutten. De verbeteringen in de set-up en het bredere prestatieraam zorgden ervoor dat Hamilton zijn prestaties kon verbeteren en dichter bij zijn teamgenoot kwam. Dit resulteerde uiteindelijk in betere resultaten op de baan, met podiumplaatsen en overwinningen.
Samenwerking tussen Hamilton en Russell
Hoewel Hamilton aanvankelijk meer moeite had met de W15, heeft de samenwerking tussen hem en Russell een cruciale rol gespeeld in de ontwikkeling van de auto. Beide coureurs hebben nauw samengewerkt om het meeste uit de auto te halen, ondanks de uitdagingen die ze tegenkwamen. Deze samenwerking was vooral belangrijk in de vroege fase van het seizoen, toen het team nog aan het worstelen was met de prestaties van de auto.
Het gedeelde doel van beide coureurs om niet tevreden te zijn met hun posities in het middenveld heeft geleid tot een gezamenlijke inspanning om de set-up en rijstijl aan te passen. Hierdoor konden ze experimenteren met verschillende instellingen en rijtechnieken, wat uiteindelijk heeft bijgedragen aan de vooruitgang van het team.
Shovlin merkte op dat, naarmate het seizoen vorderde en de auto beter werd, beide coureurs steeds meer naar dezelfde set-up neigden. Dit betekende dat de verbeteringen in de auto gelijkmatig gunstig waren voor zowel Hamilton als Russell, wat leidde tot een gelijkmatiger prestatieniveau tussen de twee.
“Nu de auto in een goede staat verkeert, werkt hetzelfde principe goed voor beide coureurs,” aldus Shovlin.
Hamilton’s comeback
De snelle verbetering van Hamilton’s prestaties kan worden toegeschreven aan zijn aanpassingsvermogen en doorzettingsvermogen. Ondanks de aanvankelijke moeilijkheden met de W15, heeft Hamilton laten zien dat hij in staat is om zich aan te passen aan de veranderingen in de auto en zijn rijstijl te verfijnen om het meeste uit de verbeteringen te halen.
De drie overwinningen in de laatste vier races zijn een duidelijk teken van Hamilton’s comeback. Deze successen zijn niet alleen een bewijs van de vooruitgang van de W15, maar ook van Hamilton’s vermogen om zijn prestaties te verbeteren in uitdagende omstandigheden. Terwijl Russell aanvankelijk de betere resultaten behaalde, heeft Hamilton uiteindelijk het meeste voordeel gehaald uit de verbeteringen van de W15.
De vooruitgang die Mercedes heeft geboekt met de W15 en de hernieuwde kracht van Hamilton tonen aan hoe belangrijk het is om als team samen te werken en door te zetten, zelfs in moeilijke tijden. Het succes dat ze nu ervaren, is een direct resultaat van de inspanningen van zowel het team als de coureurs om de uitdagingen te overwinnen en te blijven streven naar verbetering.