Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 teams Grootschalige upgrades aangekondigd voor de Dutch GP: F1-teams pakken uit in Zandvoort
F1 teams

Grootschalige upgrades aangekondigd voor de Dutch GP: F1-teams pakken uit in Zandvoort

186
mercedes
Foto: F1Unchained

De Nederlandse Grand Prix markeert een cruciaal moment in het Formule 1-seizoen van 2024, waar teams zoals Red Bull, Mercedes, Ferrari, McLaren, Aston Martin en Williams significante upgrades zullen introduceren om hun prestaties te verbeteren.

Deze updates variëren van aerodynamische verbeteringen tot mechanische aanpassingen en beloven de competitie tussen de teams verder te intensiveren. Red Bull, dat de afgelopen races te maken had met een afname in prestaties, brengt uitgebreide revisies aan de ondervloer en zal verdere aanpassingen doen aan de voorvleugel.

Mercedes heeft ondanks een moeizame start van het seizoen drie overwinningen behaald en introduceert een aangepaste ondervloer om hun recente problemen met stuiteren aan te pakken. Ferrari zal een nieuwe voorvleugel en aanpassingen aan de achterophanging introduceren, terwijl McLaren werkt aan een uitgebreide upgrade die in twee fasen wordt uitgerold.

Aston Martin en Williams hopen met hun updates hun positie in het veld te verbeteren. Met deze upgrades streven de teams ernaar om hun titelkansen levend te houden en hun positie in het kampioenschap te versterken.

“We hopen dat de nieuwe onderdelen ons in staat stellen om onze prestaties te verbeteren en een stap voorwaarts te zetten in de tweede helft van het seizoen.” – Team Principal Red Bull

Red Bull’s uitgebreide upgrades

Red Bull begon het seizoen 2024 met een dominante auto, maar gaandeweg verloren ze hun voorsprong aan rivalen zoals McLaren, Mercedes en Ferrari. Ondanks hun sterke start bij de Grand Prix van Bahrein, bleek de RB20 niet in staat om zijn voorsprong te behouden.

Volgens geruchten zou Red Bull gebruik hebben gemaakt van een grijs gebied in het reglement met betrekking tot het remsysteem, maar er is geen bewijs om deze claims te ondersteunen. Het team heeft in de loop van het seizoen moeite gehad om aanzienlijke vooruitgang te boeken met de upgrades die bij Imola en Hongarije zijn geïntroduceerd.

Hierdoor lijkt Red Bull het ontwikkelingsplafond van hun concept te hebben bereikt, terwijl andere teams zoals Mercedes en McLaren consequent verbeteringen blijven vinden.

Het grootste probleem van de RB20 ligt in het mechanische platform, waarbij de auto niet in staat is om over de curbstones te rijden zoals de concurrentie dat kan. Hoewel Red Bull erkent dat dit een conceptueel probleem is dat waarschijnlijk pas in 2025 kan worden opgelost, zijn ze van plan om met aerodynamische upgrades hun titelkansen te verdedigen.

De eerste stap hierin is het versnellen van bepaalde upgrades uit het Baku-pakket, die nu al bij Zandvoort worden geïntroduceerd. Dit omvat uitgebreide aanpassingen aan de ondervloer, zowel de bovenste als onderste delen, om een betere lastverdeling te realiseren en meer downforce te genereren.

Rond de Grand Prix van Austin zal het team ook een aangepaste voorvleugel introduceren die aansluit bij de eerdere wijzigingen aan de ondervloer.

“Onze focus ligt op het verdedigen van beide kampioenschappen, en deze upgrades zijn essentieel om competitief te blijven tegen McLaren en Mercedes.” – Team Red Bull

Red Bull’s upgrades

  • Revisies aan de ondervloer, zowel boven als onder
  • Geplande introductie van een nieuwe voorvleugel bij de GP van Austin
  • Problemen met het rijden over curbstones blijven een uitdaging
  • Fast-tracking van upgrades oorspronkelijk gepland voor Baku naar Zandvoort

Mercedes’ aanpassing van de ondervloer

Mercedes heeft na een moeizame start van het seizoen grote vooruitgang geboekt, met drie overwinningen in de laatste vier races. Echter, de recent geïntroduceerde upgrade in België bracht niet het gewenste resultaat, omdat de nieuwe ondervloer leidde tot stuiteren op het hogesnelheidscircuit van Spa.

Dit probleem dwong het team om terug te keren naar de oude specificaties voor de rest van het weekend. Na de race werd vastgesteld dat het stuiteren werd veroorzaakt door een mechanische aanpassing, waarbij de gegevens wel in overeenstemming waren met de simulaties.

Om dit te bevestigen, zal Mercedes dezelfde ondervloer opnieuw gebruiken tijdens de Nederlandse Grand Prix in Zandvoort.

Hoewel deze update slechts gedeeltelijk is, zullen er verdere upgrades volgen richting de Grand Prix van Austin. De exacte details van deze upgrades zijn nog niet bekendgemaakt, maar technisch directeur James Allison heeft bevestigd dat het team van plan is om de W15 tot diep in het seizoen door te ontwikkelen. Dit zal helpen om de opgedane kennis mee te nemen naar het seizoen van 2025.

“We zien verbeteringen in onze prestaties, maar we moeten ervoor zorgen dat de W15 blijft evolueren om concurrerend te blijven in de resterende races.” – James Allison, technisch directeur Mercedes

Mercedes’ focuspunten

  • Herintroductie van de ondervloer die stuiterproblemen veroorzaakte in België
  • Verdere upgrades gepland voor Austin GP
  • Continuë ontwikkeling van de W15 om waardevolle inzichten te verkrijgen voor 2025

Ferrari’s technische aanpassingen

Ferrari kende een wisselvallige eerste helft van het seizoen 2024. Het team begon sterk met de SF24, die in Monaco zelfs een racewinst behaalde. Echter, upgrades geïntroduceerd tijdens de Grand Prix van Spanje veroorzaakten onverwachte problemen, waaronder stuiteren in hogesnelheidsbochten.

Dit stuiteren wordt toegeschreven aan een mechanische beperking die voorkomt dat de SF24 volledig kan profiteren van de verbeterde downforce die de vernieuwde ondervloer genereert.

Om dit probleem aan te pakken, heeft Ferrari een reeks nieuwe upgrades gepland, te beginnen bij de Nederlandse Grand Prix in Zandvoort. Een van de belangrijkste veranderingen is een volledig nieuw ontwerp van de voorvleugel, gericht op het verbeteren van de luchtstroom naar de Venturi-tunnels en rondom de voorbanden.

Dit moet leiden tot een schonere luchtstroom en minder turbulentie. Daarnaast worden er aanpassingen gedaan aan de randen van de vloer, die moeten zorgen voor een betere afdichting en het voorkomen van turbulente luchtstromen onder de auto.

Ook werkt Ferrari aan een herziening van de achterophanging, met de nadruk op de interne componenten, om de interactie tussen aerodynamica en mechanica te verbeteren.

“We hebben intensief gewerkt aan nieuwe onderdelen die ons moeten helpen om het maximale uit de SF24 te halen.” – Frederik Vasseur, teamprincipal Ferrari

Ferrari’s technische aanpassingen

  • Nieuwe voorvleugel voor verbeterde luchtstroom
  • Aanpassingen aan de randen van de vloer voor betere afdichting
  • Herziening van de achterophanging voor verbeterde aeromechanische interactie
  • Verdere upgrades mogelijk bij de GP’s van Monza of Singapore

McLaren’s geplande verbeteringen

McLaren is zonder twijfel een van de meest indrukwekkende teams van het seizoen 2024. Het team heeft aanzienlijke vooruitgang geboekt en lijkt op koers te liggen om Red Bull te onttronen in het constructeurskampioenschap. Na de introductie van een groot upgradepakket in Miami, heeft het team zich gericht op het ontwikkelen van meer gerichte onderdelen voor specifieke circuits.

De volgende grote stap komt bij de Nederlandse Grand Prix, waar McLaren het eerste deel van een nieuw upgradepakket zal introduceren.

Dit pakket, dat in twee fasen wordt uitgerold, is qua omvang vergelijkbaar met de upgrades die eerder in Miami werden geïntroduceerd. De tweede fase wordt verwacht tijdens de Grand Prix van Singapore. Het doel van deze upgrades is om de prestaties van de auto verder te verbeteren en McLaren in staat te stellen Red Bull te verslaan in het constructeurskampioenschap.

“We hebben een agressieve ontwikkelingsstrategie en blijven ons verbeteren om onze doelen te bereiken.” – Andreas Stella, teamprincipal McLaren

McLaren’s upgradestrategie

  • Eerste deel van een groot upgradepakket bij de Nederlandse GP
  • Tweede deel van het upgradepakket volgt in Singapore
  • Focus op het verbeteren van prestaties om Red Bull te verslaan in het constructeurskampioenschap

Aston Martin’s poging om te herstellen

Aston Martin kende een teleurstellend eerste deel van het seizoen 2024, vooral gezien hun sterke start in 2023. Het team begon met de AMR24 redelijk, maar upgrades die in de eerste helft van het seizoen werden geïntroduceerd, leverden niet de gewenste resultaten op.

Dit leidde ertoe dat Aston Martin terugviel naar het middenveld. Desondanks heeft het team een reeks upgrades gepland voor de tweede helft van het seizoen, te beginnen bij de Nederlandse Grand Prix.

Hoewel de exacte details van deze upgrades nog niet zijn onthuld, benadrukte teambaas Mike Krack dat deze verbeteringen cruciaal zullen zijn voor Aston Martin. Ze zullen niet alleen helpen bij het verbeteren van de prestaties in de resterende races, maar ook bepalen in welke richting het team zich moet ontwikkelen voor het seizoen 2025.

“Deze upgrades zijn van groot belang voor onze ontwikkeling en zullen bepalen welke koers we moeten varen.” – Mike Krack, teamprincipal Aston Martin

Aston Martin’s geplande verbeteringen

  • Eerste upgrades van het seizoen bij de Nederlandse GP
  • Focus op herstel en verbetering van de prestaties
  • Strategische beslissingen voor 2025 afhankelijk van de effectiviteit van deze upgrades

Williams’ bescheiden verbeteringen

Williams heeft, in tegenstelling tot andere teams, nog geen significante upgrades geïntroduceerd in het seizoen 2024. Dit zal veranderen bij de Nederlandse Grand Prix, waar het team hun eerste batch aerodynamische updates zal brengen.

Deze verbeteringen zijn gericht op drie kritieke gebieden: aerodynamica, ophangingsontwerp en gewichtsvermindering van de auto. Het verminderen van het gewicht is een belangrijke focus, aangezien dit een voortdurend probleem is geweest in de eerste helft van het seizoen.

Met deze updates hoopt Williams de prestaties van hun auto te verbeteren en een stap voorwaarts te zetten in hun strijd om uit het achterveld te geraken. Hoewel het team nog ver verwijderd is van het bereiken van de top van het veld, geven deze verbeteringen hen de mogelijkheid om hun seizoen enigszins te redden.

“We hebben updates gepland voor Zandvoort en hopen hiermee een stap vooruit te zetten.” – Team Williams

Williams’ verbeteringen

  • Eerste aerodynamische updates van het seizoen
  • Focus op gewichtsvermindering en ophangingsontwerp
  • Verwachting van verdere updates in Baku of Singapore

Gerelateerd nieuws

Red Bull Racing boekt recordomzet ondanks dalende winst

Red Bull Racing, het Formule 1-team dat de afgelopen jaren de sport...

Hamilton eerlijk over huidige situatie: “Mercedes worstelt met upgrades voor de W15”

Lewis Hamilton heeft openhartig gesproken over de recente prestatieterugval van het Mercedes...

Binotto neemt beslissing: Jonge F1-talent valt af voor Sauber-zitje in 2025

Mattia Binotto heeft een belangrijke beslissing genomen: hij overweegt een jonge Formule...

Red Bull’s dilemma: Focussen op 2024 of doorontwikkelen voor 2025?

De keuze die Red Bull nu maakt kan grote gevolgen hebben voor...

Norris bekritiseert afwezigheid Mercedes-coureurs: ‘iedereen had het zwaar’

De Grand Prix van Singapore 2024 was zonder twijfel een van de...

McLaren-baas waarschuwt voor ‘coalitiekampioenschap’ na Ricciardo’s snelste ronde

McLaren’s teambaas maakte zich zorgen over een mogelijke samenwerking tussen Red Bull...

Renault-gesprekken houden hoop levend voor Alpine’s F1-motorproject

De medewerkers van Alpine in Viry-Châtillon blijven vechten om hun werk aan...

Mercedes onthult speciale livery voor GP Singapore ter ere van Petronas’ 50-jarig jubileum

Mercedes AMG heeft iets bijzonders in petto voor de Singapore Grand Prix:...