Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 nieuws George Russell uit zorgen over ‘stuiteren’ bij de Mercedes W15
F1 nieuws

George Russell uit zorgen over ‘stuiteren’ bij de Mercedes W15

72
george russell
Foto: Formula 1 Inside

Een nieuwe start met de W15

Aan de vooravond van het nieuwe Formule 1-seizoen brengt George Russell zowel goed als slecht nieuws voor Mercedes. Terwijl de W15 meer aanvoelt als een echte raceauto, is het probleem van het stuiteren, dat het team vorig seizoen parten speelde, teruggekeerd. Mercedes heeft tijdens het tussenseizoen hun Formule 1-auto grondig herzien, met een innovatieve W15 die op de baan verschijnt, uitgerust met een legale draadvoorkantvleugel en verstelbare voorwielophanging. Dit is echter slechts een stap in de goede richting.

Terugkeer van het stuiteren

Ondanks een solide voorseizoen, waarin Lewis Hamilton de auto omschreef als een “werk in uitvoering” en opmerkte dat deze “nog steeds stijf en hobbelig” was, heeft het team te maken gekregen met stuiteren. Dit was vooral merkbaar in de afdaling naar bocht 8, waar de Mercedes-coureurs moesten remmen voor de strakke bocht naar rechts tijdens het testen. Russell erkent dat het stuiteren, dat Mercedes’ 2022-seizoen overschaduwde en hen op achterstand zette in het eerste jaar van F1’s grondeffect aerodynamische auto’s, is teruggekeerd.

Een totaal andere raceauto

Russell merkt op dat de auto van dit jaar een totaal andere raceauto is. De benadering van de auto-instellingen, geleerd van vorig jaar, moet dit jaar anders zijn, wat betekent dat er veel te leren valt. De auto voelt veel meer aan zoals een raceauto zou moeten, maar het stuiteren blijft een aandachtspunt. Het team werd vorige week geconfronteerd met stuiteren terwijl ze de auto agressief pushten. Volgens Russell is de auto van dit jaar echter een “totaal ander beest” vergeleken met de auto’s van 2022 en 2023.

Nog niet snel genoeg

Ondanks de verbeteringen is er nog steeds werk aan de winkel. Russell geeft toe dat de auto tekortschiet in downforce en pure prestaties. Toch is het niet allemaal negatief. Hij is ervan overtuigd dat de auto, die nu meer aanvoelt als een raceauto, hen in staat stelt om agressiever te zijn met de afstellingen en de mapping van de auto. De afgelopen twee jaar leken alle aanpassingen slechts tijdelijke oplossingen die de onderliggende problemen van de auto niet aanpakten. Nu, voor het eerst in twee jaar, voelt het team dat de cijfers ondersteunen dat dit meer een raceauto is.

Het enige dat echter telt, is hoe snel de auto rond het circuit kan gaan, en op dit moment is de auto simpelweg niet snel genoeg. Russell is echter optimistisch over de ontwikkelingstraject van de auto, die naar zijn mening groter zou moeten zijn dan bij de vorige twee auto’s, dankzij een beter platform. Het grootste probleem blijft echter de pure prestatie: de auto voelt goed aan om te rijden, maar mist downforce.

Gerelateerd nieuws

McLaren F1-team bereidt zich voor op “schadebeperking” tijdens Chinese GP

Uitdagingen voor McLaren in Shanghai McLaren heeft een sterke start gemaakt in...

Max Verstappen stelt vragen bij ‘niet de slimste’ beslissing voor Chinese Grand Prix

Max Verstappen waarschuwde dat het “niet de slimste” beslissing was om een...

De mogelijke vervangers van Lewis Hamilton bij Mercedes

Verandering aan de top: Hamilton verlaat Mercedes voor Ferrari Als je nog...

Lewis Hamilton verliest geloof in Mercedes, volgens Ralf Schumacher

Ralf Schumacher, zes keer winnaar van Formule 1-races, ziet het totale verlies...

Andretti’s cruciale hoofdstuk nadert: een nieuwe stap richting Formule 1

De uitdaging van Andretti Global en Cadillac om het F1-veld te betreden...

Red Bulls Formule 1-voordeel kan verdwijnen door upgrades van Ferrari, zegt Sainz

Uitdagingen en kansen voor Ferrari Ferrari heeft zich dit seizoen opgeworpen als...

Ocon erkent dat Alpine een stap terug heeft gedaan sinds het begin van het F1-seizoen

Ocon en Gasly getroffen door tegenslagen Esteban Ocon en zijn teamgenoot bij...

Fernando Alonso gelooft dat Aston Martin het beste project heeft voor de nieuwe F1-regelgeving in 2026

Fernando Alonso heeft onlangs zijn contract bij Aston Martin verlengd tot het...