Ferrari heeft hun nieuwe upgradeplannen onthuld voor de Dutch en Italian Grand Prix, en deze updates zullen naar verwachting een significante impact hebben op de prestaties van de SF24. Het Marinello-team richt zich op het oplossen van de problemen met het stuiteren van de auto, wat tot nu toe een grote uitdaging was.
De geplande verbeteringen omvatten een nieuw ontworpen ondervloer, aanpassingen aan de achterophanging en een geheel nieuwe voorvleugel. Deze upgrades zijn cruciaal om Ferrari’s positie in de strijd met Red Bull, McLaren en Mercedes te versterken.
“Om het stuiteren op te lossen is een stap in prestaties. We duwen alsof we verdoemd zijn.” – Fred Vasseur, Ferrari-teambaas
De noodzaak van Ferrari’s upgrades voor Zandvoort en Monza
Ferrari staat voor een cruciale uitdaging met de aankomende Grand Prix in Zandvoort en Monza. Na een indrukwekkende overwinning in Monaco leek Ferrari klaar om Red Bull en andere topteams serieus uit te dagen. Echter, sinds die tijd zijn de prestaties van de SF24 achteruitgegaan, met name door de effecten van de upgrades die eerder in Barcelona zijn geïntroduceerd.
Deze upgrades zorgden voor meer downforce, maar introduceerden ook stuiteren bij gemiddelde en hoge snelheden, wat de auto uit zijn optimale werkvenster haalde.
Het is duidelijk dat Ferrari deze problemen serieus neemt, aangezien de technici in Maranello een uitgebreid upgradepakket in de windtunnel hebben ontwikkeld. Dit pakket is specifiek ontworpen om het stuiteren te verhelpen en de prestaties van de SF24 geleidelijk te verbeteren gedurende de komende races.
Volgens Ferrari-teambaas Fred Vasseur is het oplossen van het stuiteren een essentiële stap in het vergroten van de competitiviteit van de auto, vooral in races zoals Monza, waar hoge snelheden en stabiliteit van cruciaal belang zijn.
De technische aspecten van de Ferrari-upgrades
De upgrades die Ferrari naar Zandvoort en Monza zal brengen, richten zich op verschillende kritieke gebieden van de SF24. Een van de belangrijkste wijzigingen is de introductie van een nieuwe ondervloer met een herzien vloerprofiel. Deze aanpassing is bedoeld om de turbulente luchtstromen rond de vloer van de auto te verminderen, wat cruciaal is om het stuiteren tegen te gaan en de algehele stabiliteit te verbeteren.
Daarnaast zal de achterophanging van de SF24 worden herzien. Ferrari heeft aangekondigd dat ze de interne componenten van het pull-rod-systeem zullen upgraden om de interactie tussen de aerodynamica en de mechanica van de auto te verbeteren. Dit zal de auto in staat stellen om meer downforce aan te kunnen, wat leidt tot een betere stabiliteit en een evenwichtigere verdeling van de aerodynamische druk.
Een andere belangrijke verandering is de introductie van een volledig nieuw ontworpen voorvleugel. Deze vleugel zal niet alleen zorgen voor een betere luchtstroom naar de Venturi-tunnels onder de auto, maar ook de luchtstromen rond de voorbanden verbeteren.
Dit is van cruciaal belang om de zwakke punten van de SF24 in slow-speed bochten aan te pakken, waar de auto tot nu toe moeite heeft gehad om competitief te zijn.
Verwachte impact van de Ferrari-upgrades op de prestaties
De verwachtingen rondom deze upgrades zijn hooggespannen, vooral omdat de SF24 op dit moment worstelt met consistentie in zijn prestaties. De introductie van het nieuwe vloerontwerp, in combinatie met de herzieningen van de ophanging en de voorvleugel, moet ervoor zorgen dat Ferrari weer kan concurreren met de topteams in de Formule 1.
De focus ligt daarbij op het verbeteren van de downforce en het stabiliseren van de auto, met als ultiem doel om het stuiteren volledig te elimineren.
Volgens recente tests, zoals die in Spa, is het stuiteren al verminderd dankzij eerdere aanpassingen aan de ondervloer. Echter, het probleem is nog niet volledig opgelost, wat aangeeft dat de komende upgrades cruciaal zijn voor het verbeteren van de prestaties van de SF24 in de komende races. Het verminderen van de belasting op de auto en het verbeteren van de grip aan de achterkant zijn belangrijke doelen die Ferrari met deze updates hoopt te bereiken.
Ferrari’s focus op aerodynamische efficiëntie en grip
Ferrari heeft ook aangegeven dat de grootste uitdaging voor de SF24 ligt in het verbeteren van de grip aan de achterkant van de auto. Dit is een gebied waar grote verbeteringen te behalen zijn, en daarom zal Ferrari terugkeren naar een eerdere ontwerpmethodiek om de belasting rond de achterkant van de auto te vergroten. Dit moet de aerodynamische druk beter verdelen en het stuiteren verder verminderen.
Daarnaast zullen er ook aanpassingen worden gedaan aan de diffuser, wat onderdeel is van de grotere ondervloer-upgrades. Deze aanpassingen zijn bedoeld om de efficiëntie van de luchtstromen onder de auto te verbeteren en de downforce verder te vergroten. Hoewel deze upgrades veelbelovend zijn, blijft het de vraag of ze voldoende zullen zijn om Ferrari weer in de strijd om de podiumplaatsen te brengen.
In de komende races zullen we zien hoe deze technische veranderingen hun vruchten afwerpen voor Ferrari, en of het team in staat zal zijn om de kloof met Red Bull, McLaren en Mercedes te dichten.