Ferrari staat voor een reeks complexe taken in de komende weken om de prestaties van hun SF-24 Formule 1-auto te verbeteren. De huidige situatie is verre van ideaal, met het team dat terrein heeft verloren ten opzichte van topteams als Red Bull, McLaren en Mercedes. De focus ligt op het begrijpen van de verzamelde data, het vinden van de juiste balans in de auto-setup en het aanpakken van diverse technische problemen.
Het team moet de correlatie tussen simulatordata en prestaties op de baan verbeteren, aangezien de SF-24 in de fabriek meer downforce liet zien dan in werkelijkheid. Daarnaast worstelt Ferrari met betrouwbaarheidsproblemen en suboptimale setup-keuzes, wat heeft geleid tot teleurstellende resultaten in recente races.
Carlos Sainz benadrukte de uitdagingen die het team tegenkwam:
“Het was een lastige vrijdag, zoals altijd hier in Barcelona wanneer de zon schijnt en de baan snel verandert. We hadden in beide sessies moeite om de juiste balans in de auto te vinden, maar ik denk dat iedereen vandaag vergelijkbare problemen had.”
Charles Leclerc voegde toe:
“Over het algemeen een lastige dag voor mij. We hadden behoorlijk wat moeite met de balans van de auto, dus het afstellen zal onze hoofdfocus zijn voor morgen. We reden met een nieuw pakket in VT2, maar we hebben nog veel werk te doen omdat ik me nog niet volledig comfortabel voel.”
Technische uitdagingen en aerodynamische updates
Ferrari worstelt met een reeks technische uitdagingen die de prestaties van de SF-24 beïnvloeden. Het team heeft onlangs aerodynamische updates geïntroduceerd, waaronder een nieuwe vloer, gestroomlijnde sidepods en een achtervleugel voor gemiddelde tot hoge downforce.
Deze updates hebben echter niet de verwachte verbeteringen opgeleverd. Een van de belangrijkste problemen is de discrepantie tussen de simulatordata en de prestaties op de baan. In de fabriek toonde de SF-24 een hoger downforce-niveau dan wat daadwerkelijk op het circuit werd waargenomen. Dit heeft ertoe geleid dat bepaalde aerodynamische updates niet werden gebruikt tijdens de Britse Grand Prix op Silverstone.
Het vinden van de juiste balans in de auto-setup is cruciaal geworden, vooral omdat de aerodynamische weerstand bepaalde beslissingen beïnvloedt. Ferrari moet nu werken aan het verbeteren van de correlatie tussen simulatie en realiteit om het volledige potentieel van de auto te benutten.
Teamdynamiek en managementbeslissingen
De recente ontwikkelingen binnen het Ferrari-team hebben geleid tot veranderingen in de teamdynamiek en managementstructuur. Het vertrek van Enrico Cardile, het voormalige hoofd van de aerodynamica-afdeling, heeft een vacuüm achtergelaten dat nog niet adequaat is opgevuld. Teambaas Frederic Vasseur heeft tijdelijk de leiding over de chassis-afdeling op zich genomen, wat vragen oproept over de verdeling van verantwoordelijkheden binnen het team.
Ferrari-president John Elkann heeft opgeroepen tot een meer samenhangende teaminspanning en heeft Vasseur gevraagd deze gecompliceerde situatie snel op te lossen. Er is ook aandacht besteed aan de samenwerking tussen de coureurs, Carlos Sainz en Charles Leclerc.
Elkann heeft gevraagd om een extra inspanning van beide rijders, met nauwkeurige en tijdige feedback op de baan, vrij van persoonlijke doelstellingen. Deze aanpak is cruciaal voor het vergroten van de kennis over de SF-24 en het verbeteren van de teamprestaties.
Toekomst en ontwikkelingsstrategieën
Ferrari staat voor cruciale beslissingen wat betreft de ontwikkeling van de SF-24 en de plannen voor toekomstige seizoenen. Het team heeft tot nu toe niet overwogen om de ontwikkeling van de 2024-auto te staken, ondanks de huidige moeilijkheden. De focus ligt op het vinden van een technische doorbraak, ook al kan dit midden in het huidige Formule 1-seizoen een uitdaging zijn. Ferrari’s strategie omvat de volgende punten:
- Nauwkeurige analyse en interpretatie van verzamelde data
- Verbeteren van de auto-balans en het terugvinden van het optimale werkpunt
- Aanpakken van betrouwbaarheidsproblemen die in recente races aan het licht zijn gekomen
- Verbeteren van de correlatie tussen simulatordata en prestaties op de baan
- Optimaliseren van aerodynamische updates voor betere on-track prestaties
Het team richt zich op het presenteren van een verbeterde aanpak tijdens de aankomende Hongaarse Grand Prix, met als doel uit de technische impasse te komen waarin de SF-24 momenteel verkeert. De komende maanden zullen cruciaal zijn voor Ferrari, aangezien de beslissingen en ontwikkelingen van nu de prestaties in de wereldkampioenschappen van 2026 en 2027 zullen beïnvloeden.
Personeelswisselingen en technische leiding
De recente personeelswisselingen binnen Ferrari hebben geleid tot speculaties over de toekomstige technische leiding van het team. Het vertrek van Enrico Cardile naar Aston Martin heeft een vacature gecreëerd in de chassis-afdeling. Momenteel vervult teambaas Frederic Vasseur deze rol op interim-basis, maar er zijn zorgen dat dit een te grote werklast voor hem betekent naast zijn andere verantwoordelijkheden.
Er gaan geruchten over mogelijke high-profile aanwervingen, waaronder speculatie over Adrian Newey. Echter, de huidige geruchten suggereren dat Newey mogelijk naar andere teams zoals Aston Martin of McLaren zou kunnen gaan. Het niet kunnen aantrekken van een topingenieur als Newey zou een aanzienlijk probleem kunnen vormen voor Ferrari, aangezien het de moeilijkheden bij het vinden van een geschikte vervanger voor Cardile zou onderstrepen.
De komende maanden zullen cruciaal zijn voor Ferrari om de juiste technische leiding te vinden en de structuur van het team te versterken voor toekomstige successen in de Formule 1.