Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 nieuws Ferrari wil Red Bull-kopstuk weglokken: ‘de druk is ondraaglijk geworden’

Ferrari wil Red Bull-kopstuk weglokken: ‘de druk is ondraaglijk geworden’

1.1k
Ferrari wil Red Bull-kopstuk weglokken: ‘de druk is ondraaglijk geworden’

Ferrari heeft volgens Italiaanse media opnieuw contact gezocht met Pierre Waché, de technisch directeur van Red Bull Racing. Dit zou gebeuren onder directe aansturing van teambaas Frédéric Vasseur, die zwaar onder druk staat na een teleurstellende seizoensstart.

Foto’s van een gesprek tussen beide mannen, genomen tijdens het raceweekend, zetten de paddock in vuur en vlam.

Waché wordt al jaren gezien als een van de sleutelfiguren achter de successen van Red Bull, en zijn expertise zou cruciaal kunnen zijn om de tegenvallende SF-25 weer op de rails te krijgen.

Het Italiaanse team heeft sinds het begin van 2025 moeite om stabiliteit te vinden. Zowel op aerodynamisch als mechanisch vlak schiet de auto tekort. De overstap naar pull rod-ophanging is te laat gekomen en onvoldoende geoptimaliseerd.

“Ze hebben geen 12 maanden meer om te leveren. Ze moeten nú leveren.”

De druk op Vasseur en technisch directeur Enrico Cardile is fors toegenomen, mede door de uitspraken van journalisten als Gary Anderson en Ed Straw.

Volgens hen mist de SF-25 ritme, voorspelbaarheid en grip, vooral onder wisselende omstandigheden. Ferrari wordt verweten de verkeerde ontwerpfilosofie te hebben gevolgd, waardoor men nu achter de feiten aanloopt.

Prestaties vallen tegen, Verstappen klaagt over tempo

Tegelijkertijd is er onrust bij Red Bull zelf. De RB21 is moeilijk af te stellen en mist snelheid, zelfs onder handen van Max Verstappen. Helmut Marko gaf onlangs in een interview toe dat de auto niet alleen lastig te besturen is, maar ook simpelweg niet snel genoeg.

Hij verklaarde dat Liam Lawson, ondanks meerdere opstellingen en aanpassingen, het vuurspuwende karakter van de RB21 niet kon temmen. De auto vertoont veel overstuur aan de voorkant en instabiliteit aan de achterkant.

“We probeerden alles. Verschillende set-ups, andere benaderingen. Maar hij kreeg geen grip op de auto. Het is als een bokser die op de touwen hangt – dan haal je hem uit de ring.”

Marko gaf daarnaast aan dat de beslissing om Lawson te vervangen unaniem was. Toch zette het besluit kwaad bloed. De disbalans tussen het talent van Verstappen en de onmogelijkheid voor andere coureurs om het maximale uit de auto te halen blijft een pijnpunt.

Lees ook:  Red Bull plant spoedvergadering na teleurstellende prestaties: 'we moeten snel handelen'

De RB21 wordt vergeleken met een ‘911 Widow Maker’ – een auto die slechts door één coureur onder controle gehouden kan worden.

Binnen Ferrari groeit het besef dat een interne oplossing niet langer volstaat. De hoop wordt nu gevestigd op externe versterking.

Pierre Waché zou met zijn kennis van aerodynamica en vehicle dynamics een directe verbetering kunnen brengen in de ontwikkeling van de SF-25. Zijn overstap zou bovendien Red Bull treffen op een moment waarop het team al worstelt met technische achterstand en interne spanningen.

Het gesprek tussen Vasseur en Waché komt niet uit het niets. Eerdere pogingen om de Fransman binnen te halen strandden. Nu echter, met de prestaties van Red Bull die onder druk staan, is het momentum anders.

Waché zelf ligt binnen Red Bull niet onomstreden, mede door de groeiende kloof tussen Christian Horner en de technische afdeling na de tegenvallende updates aan de RB21.

De Italiaanse pers ziet de toenadering als een poging om zowel het technische brein als het moreel van Red Bull aan te tasten.

Ferrari onder druk van eigen achterban: SF-25 brengt geen rust

Naast het technische falen kampt Ferrari met interne druk. De Tifosi verwachten na een redelijk 2024-seizoen eindelijk consistentie en podiumkansen. In plaats daarvan moet het team toezien hoe McLaren met de MCL39 domineert en Red Bull ondanks alles nog altijd voorblijft.

De Italiaanse pers is meedogenloos. Rob Smedley verwoordde het treffend:

“Als je wint voor Ferrari, betaal je nooit meer voor een maaltijd in Italië. Maar als je verliest, spugen ze naar je op straat.”

Met Leclerc en Hamilton in de auto heeft Ferrari op papier een van de sterkste line-ups. Toch slaagt het team er niet in om stabiliteit te vinden. De strategische keuzes, bandenslijtage en afstelling blijken elke race opnieuw achilleshielen.

Lees ook:  Verstappen prijst Honda terwijl Alonso en Stroll woede oproepen bij Aston Martin

De diskwalificatie van beide auto’s in China wegens technische overtredingen voedde de kritiek alleen maar. Dit roept vragen op over de rekenmodellen en kwaliteitscontrole binnen de technische staf.

Het potentieel vertrek van Waché is meer dan een gerucht. De combinatie van onrust bij Red Bull en de groeiende druk bij Ferrari maakt het een realistisch scenario. Ferrari heeft geen tijd om nog een seizoen af te wachten.

De aanstelling van Waché zou een signaal zijn aan de buitenwereld: dat men bereid is om te investeren in fundamentele verandering.

De timing is bovendien pikant. Max Verstappen zou, volgens geruchten, prestatieclausules in zijn contract hebben, die geactiveerd worden als de auto niet competitief is.

Een vertrek van Waché zou een domino-effect kunnen veroorzaken. Voor nu blijft het bij speculatie en foto’s van gesprekken in de paddock – maar het beeld is helder. Ferrari heeft haast. Red Bull wankelt. En Waché staat in het midden van die spanning.

Gerelateerd nieuws

Red Bull Max Verstappen

Verstappen ‘bonus’ duikt op in McLaren-data: ‘hier zat meer dan verwacht in’

Na twee trainingssessies in Jeddah lijkt McLaren opnieuw de maatstaf te zetten,...

Lando Norris en Zak Brown

Longrun-data in Jeddah: McLaren meer dan een halve seconde sneller dan Red Bull

Red Bull eindigde de vrijdagtrainingen in Saoedi-Arabië op papier met een keurige...

Helmut Marko Red Bull Racing

Marko adviseert Verstappen over afstelling: ‘vertrouw op je gevoel, niet op de simulator’

Helmut Marko heeft Max Verstappen opgedragen om zijn eigen inschatting te volgen...

Max Verstappen Red Bull Racing

Verstappen sust woordenwisseling met Marko: ‘we mogen best eens boos worden’

Max Verstappen heeft de verhalen over een gespannen confrontatie tussen zijn manager...