Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 nieuws Ferrari optimaliseert SF-24 setup voor snelheid en bandenbeheer in Baku
F1 nieuws

Ferrari optimaliseert SF-24 setup voor snelheid en bandenbeheer in Baku

164
Ferrari optimaliseert SF-24 setup voor snelheid en bandenbeheer in Baku
Foto: ScuderiaFans

Ferrari gaat met een duidelijk doel naar de Grand Prix van Baku: meer snelheid en beter bandenbeheer. Met de lange rechte stukken van het Baku City Circuit als sleutel voor succes, heeft Ferrari de SF-24 zo afgesteld dat hij niet alleen sneller is, maar ook de banden onder controle houdt.

Vooral de voorbanden, die altijd lastig op temperatuur komen, krijgen extra aandacht. Met een nieuw vloerontwerp en aanpassingen aan de ophanging wil Ferrari de grip in de bochten verbeteren en tegelijkertijd zorgen dat de banden langer meegaan.

Het team verwacht dat deze aanpassingen een groot verschil zullen maken tijdens zowel de kwalificatie als de race.

“Baku is een unieke uitdaging. We focussen op de juiste balans om competitief te blijven,” zegt Ferrari-teambaas Frédéric Vasseur.

Setup voor snelheid op het rechte stuk

Ferrari’s tactiek is simpel: snelheid is koning op het lange rechte stuk van meer dan twee kilometer in Baku. De SF-24 is geoptimaliseerd voor topsnelheid, met een setup die vooral gericht is op het benutten van de powerunit.

Door de auto met minder downforce te rijden, kan Ferrari de weerstand verminderen en beter profiteren van inhaalmanoeuvres.

Een voorbeeld hiervan is de low downforce achtervleugel, eerder getest in Spa, gecombineerd met een traditionele ophangingsinstelling.

Deze mix moet ervoor zorgen dat de Drag Reduction System (DRS)-efficiëntie omhoog gaat, iets wat vooral in de kwalificatie een doorslaggevende factor kan zijn.

Uitdagingen in de technische bochten

Maar snelheid is niet alles in Baku. In het historische stadsdeel van de stad wordt de SF-24 op de proef gesteld met scherpe, technische bochten. Hier komt het aan op grip en stabiliteit.

Lees ook:  Ferrari's kans op kampioenschap in 2024 en 2025: 'dat is ons doel'

Ferrari moet in deze sectoren een compromis vinden tussen snelheid en controle, omdat de auto goed moet reageren op de bochten zonder te veel downforce te verliezen.

Een belangrijk element is de voorwielophanging, die precies moet worden afgesteld zodat de auto voldoende ondersteuning heeft bij het insturen.

Dit is cruciaal in het kasteelgedeelte, waar scherpe bochten op hoge snelheid worden genomen. Om de SF-24 soepel door deze secties te sturen, is een zachte ophanging aan de achterkant noodzakelijk. Dit zorgt voor betere acceleratie uit de bochten, iets wat cruciaal is in het technische gedeelte van het circuit.

Bandenbeheer

Een van de grootste zorgen voor Ferrari dit weekend is het bandenbeheer, vooral de opwarming van de voorbanden.

Baku staat erom bekend dat het lastig is om de banden op temperatuur te krijgen, en dit kan grote gevolgen hebben voor de prestaties, vooral in de beginfase van de race. Als de banden niet snel genoeg opwarmen, kan de auto gaan ondersturen en verlies je grip in de bochten.

De ophanging van de SF-24 zorgt voor minder energie-inbreng in de banden, wat de levensduur verlengt maar de opwarming vertraagt. Het is een lastig compromis voor Ferrari: ze moeten ervoor zorgen dat de banden snel genoeg opwarmen zonder dat ze te veel slijten tijdens de race.

BandenuitdagingOorzaakGevolg
Trage opwarmingLagere energie-inbreng ophangingOnderstuur en gripverlies
Slijtage op rechte stukHoge snelheidTe lage temperatuur in bochten
Ongelijke prestatiesWisselende temperaturenOnvoorspelbaarheid tussen stints

Aerodynamica en remkoeling

Naast de ophanging speelt ook de aerodynamica een belangrijke rol. Ferrari zal niet alleen de auto zo afstellen dat hij goed door de lucht snijdt, maar ook zorgen voor efficiënte remkoeling.

Lees ook:  Leclerc moet 'als een robot rijden' na uitbarsting tijdens Las Vegas GP

Het koelsysteem van de SF-24 is een kritieke factor, omdat de hoge snelheden in Baku veel hitte genereren. Ferrari plant om extra ventilatieopeningen te gebruiken, afhankelijk van de temperatuur tijdens het raceweekend, om oververhitting te voorkomen en de auto optimaal te laten presteren.

Voor Ferrari ligt de focus dit weekend niet alleen op de race, maar ook op de kwalificatie. De SF-24 zal het volledige potentieel moeten benutten op de zachte banden die zijn geselecteerd voor het Baku-weekend.

Het vinden van de juiste balans tussen grip en snelheid is essentieel. Vooral na de lange rechte stukken koelen de banden snel af, wat een uitdaging vormt in de bochten.

Het doel voor Ferrari is duidelijk: het maximale uit de auto halen tijdens de kwalificatie door de banden optimaal te benutten en de auto perfect af te stellen voor zowel snelheid als grip.

Gerelateerd nieuws

Mercedes vervangt Kimi Antonelli voor post-seizoen test in Abu Dhabi

Mercedes heeft onverwachts een wijziging moeten doorvoeren in hun plannen voor de...

Verstappen bespaart $207.000 met FIA Super License-vergoeding voor 2025

Een FIA Super License is een essentiële vereiste voor alle Formule 1-coureurs...

Brundle en Croft bekritiseren Max Verstappen na botsing met Piastri

Tijdens de seizoensfinale van de Grand Prix in Abu Dhabi ontstond een...

Sainz over afscheid bij Ferrari: ‘het was geen gemakkelijk weekend’

Carlos Sainz sloot zijn vierjarige samenwerking met Ferrari af met een podiumplaats...

Verstappen verdedigt situatie Perez: ‘Hij is geen idioot’

Max Verstappen heeft zijn teamgenoot Sergio Perez verdedigd, zelfs nu zijn toekomst...

Alonso over zijn prestaties: ‘Ik zou mezelf een prijs geven’

Fernando Alonso heeft een opmerkelijk jaar achter de rug op het gebied...

Norris schittert in Abu Dhabi GP 2024: McLaren wint wereldtitel

Lando Norris heeft McLaren naar een historische overwinning geleid door zijn dominante...

Toto Wolff biedt excuses aan aan Lewis Hamilton na ‘idiote’ fout

Lewis Hamilton beleefde een teleurstellende laatste kwalificatie voor Mercedes. Na twaalf jaar...