Ferrari gaat met een duidelijk doel naar de Grand Prix van Baku: meer snelheid en beter bandenbeheer. Met de lange rechte stukken van het Baku City Circuit als sleutel voor succes, heeft Ferrari de SF-24 zo afgesteld dat hij niet alleen sneller is, maar ook de banden onder controle houdt.
Vooral de voorbanden, die altijd lastig op temperatuur komen, krijgen extra aandacht. Met een nieuw vloerontwerp en aanpassingen aan de ophanging wil Ferrari de grip in de bochten verbeteren en tegelijkertijd zorgen dat de banden langer meegaan.
Het team verwacht dat deze aanpassingen een groot verschil zullen maken tijdens zowel de kwalificatie als de race.
“Baku is een unieke uitdaging. We focussen op de juiste balans om competitief te blijven,” zegt Ferrari-teambaas Frédéric Vasseur.
Setup voor snelheid op het rechte stuk
Ferrari’s tactiek is simpel: snelheid is koning op het lange rechte stuk van meer dan twee kilometer in Baku. De SF-24 is geoptimaliseerd voor topsnelheid, met een setup die vooral gericht is op het benutten van de powerunit.
Door de auto met minder downforce te rijden, kan Ferrari de weerstand verminderen en beter profiteren van inhaalmanoeuvres.
Een voorbeeld hiervan is de low downforce achtervleugel, eerder getest in Spa, gecombineerd met een traditionele ophangingsinstelling.
Deze mix moet ervoor zorgen dat de Drag Reduction System (DRS)-efficiëntie omhoog gaat, iets wat vooral in de kwalificatie een doorslaggevende factor kan zijn.
Uitdagingen in de technische bochten
Maar snelheid is niet alles in Baku. In het historische stadsdeel van de stad wordt de SF-24 op de proef gesteld met scherpe, technische bochten. Hier komt het aan op grip en stabiliteit.
Ferrari moet in deze sectoren een compromis vinden tussen snelheid en controle, omdat de auto goed moet reageren op de bochten zonder te veel downforce te verliezen.
Een belangrijk element is de voorwielophanging, die precies moet worden afgesteld zodat de auto voldoende ondersteuning heeft bij het insturen.
Dit is cruciaal in het kasteelgedeelte, waar scherpe bochten op hoge snelheid worden genomen. Om de SF-24 soepel door deze secties te sturen, is een zachte ophanging aan de achterkant noodzakelijk. Dit zorgt voor betere acceleratie uit de bochten, iets wat cruciaal is in het technische gedeelte van het circuit.
Bandenbeheer
Een van de grootste zorgen voor Ferrari dit weekend is het bandenbeheer, vooral de opwarming van de voorbanden.
Baku staat erom bekend dat het lastig is om de banden op temperatuur te krijgen, en dit kan grote gevolgen hebben voor de prestaties, vooral in de beginfase van de race. Als de banden niet snel genoeg opwarmen, kan de auto gaan ondersturen en verlies je grip in de bochten.
De ophanging van de SF-24 zorgt voor minder energie-inbreng in de banden, wat de levensduur verlengt maar de opwarming vertraagt. Het is een lastig compromis voor Ferrari: ze moeten ervoor zorgen dat de banden snel genoeg opwarmen zonder dat ze te veel slijten tijdens de race.
Bandenuitdaging | Oorzaak | Gevolg |
---|---|---|
Trage opwarming | Lagere energie-inbreng ophanging | Onderstuur en gripverlies |
Slijtage op rechte stuk | Hoge snelheid | Te lage temperatuur in bochten |
Ongelijke prestaties | Wisselende temperaturen | Onvoorspelbaarheid tussen stints |
Aerodynamica en remkoeling
Naast de ophanging speelt ook de aerodynamica een belangrijke rol. Ferrari zal niet alleen de auto zo afstellen dat hij goed door de lucht snijdt, maar ook zorgen voor efficiënte remkoeling.
Het koelsysteem van de SF-24 is een kritieke factor, omdat de hoge snelheden in Baku veel hitte genereren. Ferrari plant om extra ventilatieopeningen te gebruiken, afhankelijk van de temperatuur tijdens het raceweekend, om oververhitting te voorkomen en de auto optimaal te laten presteren.
Voor Ferrari ligt de focus dit weekend niet alleen op de race, maar ook op de kwalificatie. De SF-24 zal het volledige potentieel moeten benutten op de zachte banden die zijn geselecteerd voor het Baku-weekend.
Het vinden van de juiste balans tussen grip en snelheid is essentieel. Vooral na de lange rechte stukken koelen de banden snel af, wat een uitdaging vormt in de bochten.
Het doel voor Ferrari is duidelijk: het maximale uit de auto halen tijdens de kwalificatie door de banden optimaal te benutten en de auto perfect af te stellen voor zowel snelheid als grip.