Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 nieuws Eerste details Ferrari’s 2025 design onthuld: Duidelijke invloed van Hamilton
F1 nieuws

Eerste details Ferrari’s 2025 design onthuld: Duidelijke invloed van Hamilton

197
Eerste details Ferrari’s  2025 design onthuld: Duidelijke invloed van Hamilton
Foto: Ressaca F1

Ferrari zal in 2025 overstappen naar een pull-rod voorwielophanging, een keuze die mede is ingegeven door de rijstijl van Lewis Hamilton. Dit besluit markeert een significante verschuiving in de ontwerpfilosofie van het team, vooral omdat de rijstijl van Hamilton beter aansluit bij die van Charles Leclerc.

Deze nieuwe ophangingsconfiguratie is bedoeld om de aerodynamische prestaties te verbeteren, met name door de luchtstroom onder de auto te optimaliseren, wat cruciaal is voor het genereren van neerwaartse druk. De verandering vereist ook de ontwikkeling van een geheel nieuw chassis, wat een aanzienlijke inspanning van het Ferrari-team betekent.

“Onze achterwielophanging verschilt in termen van boven- en onderliggende draagarmen in vergelijking met Red Bull,” aldus Enrico Cardile, voormalig technisch directeur van Ferrari. “We hebben goede aerodynamische resultaten behaald met deze richting.”

De overstap naar pull-rod voorwielophanging

De overstap naar een pull-rod voorwielophanging door Ferrari voor hun F1 2025 auto is een duidelijke breuk met hun eerdere ontwerpprincipes. Dit besluit werd grotendeels beïnvloed door de aankomst van Lewis Hamilton, wiens rijstijl meer overeenkomt met die van Charles Leclerc, dan met die van Carlos Sainz. Deze verandering betekent dat Ferrari nu de focus legt op een ophangingssysteem dat beter past bij de voorkeuren van hun nieuwe topcoureur.

Het implementeren van een pull-rod ophanging aan de voorkant is een technisch complexe uitdaging die Ferrari dwingt om een volledig nieuw chassis te ontwikkelen. Dit is geen kleine onderneming, aangezien de nieuwe ophanging niet alleen nieuwe bevestigingspunten vereist, maar ook van invloed is op de positie van de cockpit. Dit kan mogelijk leiden tot een andere gewichtsverdeling, wat cruciaal is voor de prestaties van de auto.

Het belang van aerodynamica in de huidige Formule 1-reglementen kan niet worden onderschat, en Ferrari’s keuze voor een pull-rod ophanging wordt gezien als een strategische zet om de luchtstroom onder de auto te optimaliseren. Deze configuratie is al met succes toegepast door teams als Red Bull en McLaren, die hebben aangetoond dat dit systeem aanzienlijke voordelen kan bieden op het gebied van neerwaartse druk en algehele voertuigstabiliteit.

Hamilton’s invloed op Ferrari’s ontwerpbeslissingen

De invloed van Lewis Hamilton op Ferrari’s ontwerpbeslissingen voor hun F1 2025 auto is duidelijk merkbaar. Na een succesvolle carrière bij Mercedes, waarin hij zes van zijn zeven wereldkampioenschappen behaalde, brengt Hamilton een schat aan ervaring en specifieke rijvoorkeuren met zich mee naar Ferrari. Zijn voorkeur voor een bepaald type ophanging is gebaseerd op zijn jarenlange ervaring en begrip van wat nodig is om op het hoogste niveau te presteren.

Lees ook:  Leclerc en Sainz meteen op het matje geroepen na Ferrari-conflict

Ferrari heeft in het verleden vaak de voorkeur gegeven aan een push-rod ophanging, maar de beslissing om over te stappen naar een pull-rod configuratie onderstreept de bereidheid van het team om hun aanpak te herzien in het licht van Hamilton’s input. Dit besluit komt op een moment dat Ferrari zijn technische team herstructureert, waarbij voormalig technisch directeur Enrico Cardile het team verlaat en wordt vervangen door Loic Serra, die naar verwachting de nieuwe technische leider zal worden na zijn overstap van Mercedes.

Technische uitdagingen en kansen

Het ontwikkelen van een nieuwe ophanging en het bijbehorende chassis brengt aanzienlijke technische uitdagingen met zich mee voor Ferrari. De implementatie van een pull-rod ophanging aan de voorkant vereist niet alleen precisie in het ontwerp, maar ook in de productie en afstelling. Deze ophanging biedt echter ook kansen voor Ferrari om hun aerodynamische efficiëntie te verbeteren, wat van cruciaal belang is onder de huidige F1-regels.

De beslissing om Hamilton’s rijstijl als uitgangspunt te nemen voor de ophangingsconfiguratie, kan Ferrari in staat stellen om beter gebruik te maken van zijn capaciteiten als coureur. Dit zou kunnen resulteren in een meer competitieve auto die beter in staat is om te concurreren met teams als Red Bull en Mercedes, die in de afgelopen seizoenen de toon hebben gezet.

Het vertrek van Enrico Cardile, die een belangrijke rol heeft gespeeld in de ontwikkeling van Ferrari’s eerdere ophangingssystemen, betekent dat het team nu nieuwe richtingen verkent. Dit biedt zowel risico’s als kansen, afhankelijk van hoe snel en effectief Ferrari zich kan aanpassen aan deze nieuwe technische uitdagingen.

Verandering in cockpitpositie en gewichtsverdeling

Een bijkomend effect van de overstap naar een pull-rod ophanging is de mogelijke verandering in de positie van de cockpit. Lewis Hamilton heeft eerder aangegeven dat de positie van zijn stoel in de Mercedes in 2023 niet ideaal was, en Ferrari lijkt nu maatregelen te nemen om ervoor te zorgen dat hij zich comfortabel voelt in hun auto.

Lees ook:  Waarom Leclerc woedend was op Ferrari na de Las Vegas GP

De aanpassing van de cockpitpositie kan ook gevolgen hebben voor de gewichtsverdeling van de auto, wat cruciaal is voor de balans en de algehele prestaties. Ferrari moet ervoor zorgen dat deze veranderingen niet alleen voldoen aan de eisen van Hamilton, maar ook bijdragen aan de algehele snelheid en wendbaarheid van de auto op het circuit.

De ophanging en de positie van de cockpit zijn nauw met elkaar verbonden in het ontwerp van een Formule 1-auto. Elke wijziging in de ophanging kan leiden tot aanpassingen in andere delen van de auto, en Ferrari moet deze veranderingen zorgvuldig afwegen om ervoor te zorgen dat ze geen negatieve impact hebben op de prestaties.

Technische en strategische wijzigingen binnen Ferrari

De overgang van Enrico Cardile naar Aston Martin en de aanstelling van Loic Serra als nieuwe technische leider markeert een periode van verandering en aanpassing binnen Ferrari. Deze verschuiving in het technische leiderschap kan van invloed zijn op hoe Ferrari zijn ontwerpfilosofie benadert, vooral met de komst van een ervaren coureur als Lewis Hamilton.

Cardile’s vertrek betekent dat Ferrari nu op zoek moet naar nieuwe manieren om hun auto te optimaliseren, waarbij ze mogelijk moeten afwijken van eerdere ontwerpkeuzes die onder zijn leiding zijn gemaakt. Het feit dat Hamilton een sterke voorkeur heeft voor een bepaalde rijstijl en ophanging, dwingt Ferrari om hun benadering te heroverwegen en aan te passen aan de eisen van hun nieuwe stercoureur.

Loic Serra, die van Mercedes naar Ferrari overstapt, brengt een schat aan ervaring mee, en zijn kennis van de Mercedes-systemen kan van onschatbare waarde blijken bij het ontwikkelen van een auto die niet alleen voldoet aan Hamilton’s wensen, maar ook in staat is om te concurreren met de topteams in de Formule 1. De komende maanden zullen cruciaal zijn voor Ferrari, aangezien ze proberen de juiste balans te vinden tussen technische innovatie en de eisen van hun coureurs.

Gerelateerd nieuws

Verstappen naar Mercedes? Montoya voorspelt onverwachte overstap

Max Verstappen startte zijn Formule 1-carrière in 2015 bij Toro Rosso, een...

Waarom McLaren denkt zijn windtunneltekort in 2025 te kunnen overwinnen

McLaren heeft te maken met een vermindering in windtunneltijd voor 2025, een...

Leclerc stelt vraagtekens bij Ferrari’s ‘perfecte seizoen’ ondanks titel

Charles Leclerc heeft verklaard dat zelfs het behalen van de Constructeurs’ titel...

Horner voorspelt: ‘Formule 1 wordt de grote winnaar in 2025’

Christian Horner, teambaas van Red Bull Racing, verwacht een uiterst competitieve strijd...

Eddie Jordan krijgt zware kritiek na ‘je bent genaaid’-waarschuwing aan Hamilton

Eddie Jordan heeft fel gereageerd op zijn eigen controversiële uitspraken over Lewis...

Russell: ‘uitbarsting in Hongarije leidde tot opstappen Red Bull-personeel’

De uitbarsting van Max Verstappen tijdens de Hongaarse Grand Prix heeft volgens...

Alonso erkent gebrek aan progressie Aston Martin in 2025: ‘je moet geduldig zijn’

Fernando Alonso heeft zijn verwachtingen voor het Formule 1-seizoen van 2025 bijgesteld....

Horner bevestigt: Tsunoda en Lawson als mogelijke vervangers voor Perez in 2025

Red Bull Racing-teambaas Christian Horner heeft duidelijk aangegeven dat, mocht het team...