Tijdens de seizoensfinale van de Grand Prix in Abu Dhabi ontstond een incident in de eerste bocht tussen Max Verstappen en Oscar Piastri. Verstappen, die een uitstekende start maakte, probeerde aan de binnenkant van de McLaren van Piastri een gat te vinden.
Echter, toen hij eenmaal de bocht naderde, bleek dat gat niet langer aanwezig te zijn, wat leidde tot een botsing waarbij beide coureurs spinden en posities verloren.
De stewards oordeelden dat Verstappen “volledig schuldig” was aan het incident. Hij ontving een straf van tien seconden die hij in de pits moest uitzitten. Daarnaast kreeg Verstappen ook twee strafpunten op zijn Superlicentie, waarmee hij op een totaal van acht strafpunten kwam binnen een periode van twaalf maanden.
Martin Brundle, voormalig F1-coureur en commentator voor Sky F1, was kritisch op Verstappen na het incident. Hij wees op het risico van Verstappens actie en betwijfelde of Piastri Verstappen überhaupt had kunnen zien aankomen.
“Piastri had hem misschien iets meer ruimte kunnen geven, maar wist hij dat hij daar was? Het was een late uitvalpoging. Max hoefde dit echt niet te doen.” – Martin Brundle
David Croft, medekommentator bij Sky F1, ondersteunde deze analyse en benadrukte dat Verstappen niet ver genoeg naast Piastri zat om de bocht te claimen.
“Wanneer hij zegt dat hij volledig naast hem zat, was dat niet het geval.” – David Croft
De stewards bevestigden deze observatie en verklaarden dat Verstappen “nooit ver genoeg naast de andere auto kwam” om de bocht te claimen.
Verstappens radioreactie en emotionele uitbarsting
Tijdens de race liet Verstappen duidelijk merken dat hij het niet eens was met de straf. Over de teamradio reageerde hij geïrriteerd en noemde hij de stewards “stomme idioten”. Deze uitspraak werd door Brundle sterk afgekeurd.
“Je kunt dat niet zeggen, dat is gewoon niet eerlijk – ze passen de regels toe. Als je niet tegen anderen aanrijdt, krijg je ook geen straffen.” – Martin Brundle
David Croft wees op de positie van Verstappen als viervoudig wereldkampioen en benadrukte dat zijn reactie niet past bij iemand van zijn kaliber.
“Ik begrijp de emoties. Hij is geïrriteerd, maar hij is een viervoudig wereldkampioen. Dit gaat zijn positie in het kampioenschap niet veranderen, en hij was degene die aan de binnenkant naar beneden stormde en contact maakte met een andere auto. Kom op Max, je bent beter dan dit.” – David Croft
De straf van tien seconden en de twee strafpunten op zijn Superlicentie waren niet de enige consequenties van het incident. Verstappen verloor ook een aanzienlijk aantal posities, wat zijn race sterk beïnvloedde. Het incident had niet alleen gevolgen voor zijn eigen race, maar ook voor die van Oscar Piastri, die eveneens tijd verloor.
Hieronder een overzicht van de belangrijkste gevolgen van het incident:
Gevolg | Details |
---|---|
Tijdsverlies | Beide coureurs verloren posities door de spin. |
Straf | Verstappen kreeg een straf van 10 seconden. |
Strafpunten op Superlicentie | Verstappen heeft nu 8 strafpunten in 12 maanden. |
Na afloop van de race erkende Verstappen zijn fout en bood hij zijn excuses aan Piastri aan. Hij legde uit dat hij zich al snel realiseerde dat de actie niet haalbaar was, maar dat hij te laat was om een botsing te voorkomen.
“Mijn start was goed en ik probeerde de binnenkant te pakken, maar ik realiseerde me snel dat het gat kleiner werd. Ik wilde eruit stappen omdat ik natuurlijk niet met Oscar wilde botsen, maar helaas raakten we elkaar toch.” – Max Verstappen
Verstappen gaf aan dat de positie waarin hij zich bevond, leidde tot een verkeerde inschatting.
“Wanneer je in die positie bent, focus je je op de auto voor je. Ik ging ervoor, maar besefte toen dat hij me niet zag. Ik probeerde nog weg te sturen, maar we raakten elkaar alsnog.” – Max Verstappen
Kritiek op de boordradio-uitbarsting
Het incident heeft opnieuw de vraag opgeroepen over hoe Verstappen met tegenslagen omgaat. Zijn uitbarsting over de boordradio, waarin hij de stewards “stomme idioten” noemde, werd door zowel Brundle als Croft scherp bekritiseerd. Brundle wees op de verantwoordelijkheid die Verstappen draagt als meervoudig kampioen en zijn voorbeeldfunctie binnen de sport.
Croft benadrukte dat Verstappen een positie heeft waarin hij boven dergelijke reacties zou moeten staan. Hoewel emoties begrijpelijk zijn, werd zijn reactie gezien als een teken van frustratie die zijn positie als ervaren coureur niet rechtvaardigt.
Met de strafpunten die Verstappen ontving, komt hij dichter bij een mogelijke raceban. Dit onderstreept het belang van incidentbeheersing en het vermijden van onnodige risico’s tijdens races. Hieronder een overzicht van Verstappens huidige strafpuntenstatus:
Datum | Incident | Strafpunten |
---|---|---|
Abu Dhabi GP | Botsing met Oscar Piastri | 2 |
Totaal | Strafpunten binnen 12 maanden | 8 |
Het risico van een raceban bij 12 strafpunten in een periode van 12 maanden benadrukt de noodzaak voor Verstappen om zijn agressieve rijstijl in bepaalde situaties te heroverwegen.