De druk op Franco Colapinto neemt per race toe. Wat begon als een proefperiode van vijf races bij Alpine, is inmiddels verworden tot een race-voor-race gevecht om zijn stoeltje. En Flavio Briatore steekt zijn frustratie niet langer onder stoelen of banken.
Toen Colapinto werd aangekondigd als vervanger van Jack Doohan, klonk het alsof Alpine de Argentijn het voordeel van de twijfel gaf. Vijf races, om zich te bewijzen. Maar Briatore trok die belofte snel in. Het nieuwe beleid: hij rijdt zolang hij presteert — en geen race langer.
“Hij moet snel zijn, niet crashen en punten scoren, verklaarde Briatore voor Colapinto’s debuut in Imola. Als hij dat goed doet, rijdt hij voor altijd.”
Maar voorlopig is het tegenovergestelde gebeurd. Colapinto crashte al in zijn eerste kwalificatie, scoorde nog geen enkel punt en eindigde in Oostenrijk buiten de top tien na een matige race vanaf P14. Briatore was daar niet van onder de indruk.
“De auto was goed genoeg voor Q3, maar Franco haalde het niet. Dat moet beter als we competitief willen zijn met beide auto’s.”
Alpine zakt verder weg in het constructeursklassement
Terwijl Pierre Gasly af en toe nog punten pakt, blijft Colapinto achter. Alpine bungelt onderaan het constructeurskampioenschap en verloor in Oostenrijk opnieuw terrein ten opzichte van Sauber. De zorgen stapelen zich op.
“We hebben opnieuw terrein verloren op onze directe rivalen. En eerlijk gezegd: dit prestatieniveau baart ons steeds meer zorgen.”
Volgens meerdere bronnen heeft Briatore zelfs al met Toto Wolff gesproken over de beschikbaarheid van Valtteri Bottas, momenteel reservecoureur bij Mercedes. Een signaal dat Alpine serieus nadenkt over alternatieven voor de tweede auto.
Toch lijkt Colapinto zelf het hoofd koel te houden. Hij benadrukt dat hij dagelijks contact heeft met Briatore en dat er vertrouwen is. Of dat vertrouwen standhoudt, is een andere vraag.
“Ik maak me niet echt zorgen, verklaarde Colapinto. Hij steunt me en hij gelooft in zijn beslissing.”
De jonge coureur erkent wel dat de auto niet makkelijk te besturen is en dat de balans hem geen vertrouwen gaf op hoge snelheid tijdens het weekend in Oostenrijk.
“De auto is snel, maar de reacties zijn niet consistent genoeg om voluit te kunnen pushen, legde hij uit. Het was een lastig weekend, ook al hebben we kleine stappen gezet.”
Alpine zit in een lastige spagaat. Ze willen een jonge coureur de kans geven, maar kunnen het zich niet veroorloven om nog verder af te zakken. In 2025 is elk punt cruciaal — zeker met het oog op de veranderingen die eraan komen in 2026.
Colapinto heeft nog geen rampseizoen gereden, maar wel een kleurloze. En dat is precies wat een team in crisis niet kan gebruiken. Zijn toekomst hangt nu af van harde cijfers, niet van goede intenties. En Briatore heeft het al duidelijk gemaakt: vertrouwen is mooi, maar resultaten zijn beter.