Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
F1 nieuws F1 coureurs Antonelli blinkt uit, Bortoleto worstelt: hoe F1’s rookies het deden in 2025 tot nu toe

Antonelli blinkt uit, Bortoleto worstelt: hoe F1’s rookies het deden in 2025 tot nu toe

1.4k
Antonelli blinkt uit, Bortoleto worstelt: hoe F1’s rookies het deden in 2025 tot nu toe
Foto: Getty Images / Red Bull Content Pool / redbullcontentpool.com

Vier van de zes rookies spinden of crashten bij hun debuut tijdens de chaotische GP van Australië. Het zette de toon voor een Formule 1-seizoen waarin nieuwkomers onder een vergrootglas liggen — met pieken, dalen en alles daartussenin. De vraag hoe de F1-rookies van 2025 het tot nu toe doen, levert verrassende inzichten op.

In dit artikel volgt een coureur-voor-coureur analyse van de vijf belangrijkste debutanten van 2025: Antonelli, Bearman, Bortoleto, Lawson en Hadjar. Wat blijkt? Eén steekt er met kop en schouders bovenuit, anderen vechten tegen materiaal, druk of zichzelf.

Andrea Kimi Antonelli debuteerde bij Mercedes en deed dat met flair. In Melbourne reed hij van P16 naar P4, al werd hij uiteindelijk als vijfde geklasseerd na een pitstop-penalty. Toch viel zijn prestatie direct op — zowel door het aantal inhaalacties als zijn volwassen manier van racen.

“We kregen alle mogelijke slechte omstandigheden voor een eerste race… Ik ben echt blij met hoe ik het zelf en het team heb aangepakt.” — Andrea Kimi Antonelli

Nu staat Antonelli op 63 punten en is daarmee verreweg de beste rookie. Mercedes spreekt van “onbenut potentieel” en prijst zijn leercurve, ondanks dat hij nog met 6-0 onderdoet voor George Russell in kwalificaties. Zijn grootste uitdaging ligt in bandenslijtage en het leren managen van ground-effect auto’s, maar zijn talent is onmiskenbaar.

Bearman blijft overeind bij Haas

Oliver Bearman heeft al wat F1-ervaring uit 2024, toen hij als invaller uitkwam voor Ferrari en Haas. In 2025 is hij volwaardig coureur bij Haas, waar hij profiteert van steun vanuit Maranello. Zijn start is degelijk — niet spectaculair, maar solide.

Lees ook:  Red Bull overweegt complete coureurswissel bij Racing Bulls in 2026

Het team geeft aan tevreden te zijn zolang hij de auto uit de muur houdt. Zijn toekomst lijkt voorlopig veilig, zeker gezien zijn naam op de Ferrari-shortlist voor de komende jaren. Bearman is daarmee een van de rustigste verhalen onder de rookies: weinig drama, stabiele ontwikkeling.

Gabriel Bortoleto rijdt bij Kick Sauber en dat is op papier de minst competitieve auto van het veld. Toch blijft hij positief en laat hij regelmatig zien dat hij meer in zijn mars heeft dan zijn nul punten doen vermoeden. In China finishte hij als veertiende — zijn beste resultaat tot nu toe.

“Het is frustrerend, maar we zitten erg dicht bij elkaar. Ik zit op een goed niveau, maar er is nog veel ruimte voor verbetering.”

Ondanks het gebrek aan resultaat is zijn 4-2 kwalificatierecord tegen teamgenoot Nico Hülkenberg veelzeggend. Sauber waardeert zijn inzet en houding. Hij ontwikkelt zich in relatieve luwte — vergelijkbaar met George Russell in zijn beginjaren bij Williams — en dat geeft hem de ruimte om te groeien.

Lawson en Hadjar worstelen bij Racing Bulls

Bij Racing Bulls krijgen zowel Liam Lawson als Isack Hadjar te maken met een team dat schommelt tussen middenveld en achterhoede. De auto is onvoorspelbaar, de druk hoog. Beide coureurs moeten zich razendsnel aanpassen aan strategieën, weersomstandigheden en teamdynamiek.

Over hun prestaties zijn nog weinig harde cijfers beschikbaar, maar de eerste indrukken wijzen op een moeizaam begin. Ze worden omschreven als coureurs die “door de leerfase heen ploeteren” in een moeilijke omgeving.

Aanpassing aan het team en consistentie zijn voorlopig hun grootste struikelblokken. De instroom van jonge coureurs in 2025 is de grootste in vijftien jaar.

Lees ook:  Sainz woest over straf na crash met Antonelli: 'dit laat zien hoe zwak de regels zijn'

De omstandigheden waarin ze moeten presteren zijn verre van ideaal: de auto’s zijn fysiek zwaarder, de races strategisch complexer, en het aantal sessies met natte omstandigheden is toegenomen. Vier van de zes debutanten kregen daar meteen mee te maken in Australië — met incidenten tot gevolg.

Toch brengt deze lichting ook nieuw elan. Dankzij aangepaste regels krijgen rookies meer verplichte tijd in FP1-sessies, wat hen helpt in het leerproces.

Antonelli lijkt al klaar voor de subtop, Bearman bouwt rustig op, Bortoleto leert slim in de schaduw, en Racing Bulls’ duo moet vooral overleven in een instabiele setting. Na vijf races in het seizoen 2025 is de balans als volgt:

CoureurTeamPuntenBeste resultaatOpvallend
Andrea Kimi AntonelliMercedes635e – Australië (16 maart)Beste rookie, behield top 6 in 5 van zijn eerste 6 races
Oliver BearmanHaas611e – Canada/AustraliëEerste top‑10’s gemist, maar toont belofte; 3 keer top‑10 sprint/sprintstatistieken
Gabriel BortoletoKick Sauber414e – Monaco (25 mei)Kwalificeerde zich regelmatig goed (14e in Monaco), maar miste eigenlijk racegeluk
Liam LawsonRacing Bullsn.b.6e – Oostenrijk kwalificatieWisselt met Tsunoda; sterk in kwalificatie, best finish Q6 Oostenrijk
Isack HadjarRacing Bulls216e – Monaco Feature RaceGoede adaptatie, consistent in top-10’s en 21 punten

De tussenstand is duidelijk: Antonelli is het lichtpunt, Bearman en Bortoleto bouwen rustig op, terwijl Lawson en Hadjar zich nog moeten bewijzen. De rookies van 2025 hebben het zwaar, maar brengen ook frisse energie in de Formule 1 — en dat belooft nog wat voor de rest van het seizoen.

Gerelateerd nieuws

Fernando Alonso Aston Martin

De verblijvenplaatsen van coureurs tijdens de GP van Brazilië in 2025

Tijdens de GP van Brazilië in 2025 logeren Formule 1-coureurs in enkele...

Martin Brundle waarschuwt Red Bull voor gevaarlijk gokje met 2026-coureurskeuze

Martin Brundle heeft Red Bull gewaarschuwd voor wat hij een “gok” noemt...

Mclaren Lando Norris

Hoe dreigende motorstraffen van Norris, Piastri en Verstappen de titelrace kunnen beïnvloeden

Terwijl het kampioenschap van 2025 zijn climax nadert, hangt er een nieuw...

Lewis Hamilton Ferrari

Robert Doornbos over waarom de samenwerking tussen Hamilton en Ferrari niet klikt

Robert Doornbos heeft scherpe kritiek geuit op Hamilton’s samenwerking met Ferrari-race-engineer Riccardo...