Alpine’s nieuwe onderdelen in Las Vegas
Het Alpine F1-team heeft een aantal nieuwe componenten in een stroomversnelling door het productieproces geleid. Deze onderdelen worden zowel in Las Vegas als in de seizoensfinale in Abu Dhabi gebruikt. Interessant genoeg werd er niet verwacht dat deze items de prestaties van de A523 in Las Vegas zouden verbeteren. Het team had het moeilijk tijdens de tweede vrije training (FP2), waarbij Pierre Gasly als 15e en zijn teamgenoot Esteban Ocon als 16e eindigde, na een chassiswissel vanwege een incident in FP1.
Gasly’s mening
Gasly gaf aan dat het tot nu toe vrij lastig was. “Aan mijn kant van de garage zijn we aan het experimenteren voor de auto van volgend jaar. We proberen verschillende setups en proberen enkele antwoorden en richtingen voor volgend jaar te vinden.” Hoewel hij toegeeft dat het tot nu toe niet het meest comfortabel is, hoopt hij toch iets uit deze experimenten te halen. Gasly is bereid een tegenslag in Las Vegas te accepteren als dit op de lange termijn helpt:
“We kijken niet echt specifiek naar deze baan, dus we doen waarschijnlijk wat concessies dit weekend. Maar we weten dat het voor een groter doel is, voornamelijk voor volgend jaar. We proberen zo veel mogelijk te optimaliseren met wat we hebben. Vandaag was een beetje lastig.”
Harman over de impact van de onderdelen
Alpine’s technisch directeur Matt Harman deelde mee dat de testitems een aanzienlijke impact kunnen hebben op het ontwerp van volgend jaar. “We hebben wat experimenten die we dit weekend gaan proberen,” zei hij. “En die gaan allemaal over wat werk dat we recentelijk hebben gedaan, wat ons informeerde over een bepaalde richting die we zouden willen inslaan.” Hij is enthousiast om te zien wat het zal opleveren.
“Je gaat het niet zien in rondetijden, maar we gaan het zien in data. En ik denk dat het weer een van die dingen is die ons zullen helpen met de aerodynamische richting, de gevoeligheden, de effecten van onze aerodynamica op de auto, maar ook enkele van de mechanische systemen aan de achterkant van de auto die echt bepalen hoe deze auto’s door bochten kunnen manoeuvreren, wat belangrijk is.”
Het Alpine F1-team lijkt dus duidelijk te focussen op langetermijndoelstellingen, met een bereidheid om op korte termijn compromissen te sluiten voor grotere winsten in de toekomst. De komende races zullen uitwijzen hoe effectief deze experimenten zullen zijn voor de ontwikkeling van hun auto voor het volgende seizoen.