Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
F1 nieuws Williams verrast met gedurfde onthulling van 2025-auto: ‘we zetten serieuze stappen’

Williams verrast met gedurfde onthulling van 2025-auto: ‘we zetten serieuze stappen’

1.2k
Williams verrast met gedurfde onthulling van 2025-auto: ‘we zetten serieuze stappen’
Foto: F1 REVERSE

Williams presenteerde zijn FW47 met een volledig uitgewerkte lancering op Silverstone, een aanpak die scherp contrasteert met de chaotische voorbereiding van het team een jaar eerder

In 2024 had Williams moeite om de auto op tijd klaar te krijgen voor de eerste testdagen in Bahrein. Dit jaar reed de auto al tijdens de presentatie, een teken van de vooruitgang die het team heeft geboekt in zijn productieprocessen.

De onthulling vond plaats in een groots opgezet evenement met een gecamoufleerde livery, een slimme zet binnen de beperkingen die F1-teams opgelegd kregen.

Hoewel teams hun definitieve kleurstellingen nog geheim moesten houden tot de gezamenlijke presentatie in de O2 Arena in Londen, wist Williams de regels te omzeilen door een speciaal ontworpen livery met subtiele details en sponsorstickers.

Hierdoor kreeg het team toch maximale media-aandacht en kon het zijn partners optimaal in de schijnwerpers zetten.

James Vowles, teambaas van Williams, sprak tijdens de lancering over de verbeteringen die het team heeft doorgevoerd. Een van de belangrijkste veranderingen is dat de auto nu op het minimumgewicht zit, in tegenstelling tot vorig jaar toen Williams op snelheid inleverde door overgewicht.

Ook op het gebied van productieprecisie heeft het team grote stappen gezet.

“Deze auto is het bewijs van waar we als team naartoe gaan,” zei James Vowles tijdens de lancering van de FW47.

De presentatie was ook het moment waarop Williams officieel zijn nieuwe titelsponsor onthulde: Atlassian.

Dit Australische softwarebedrijf wordt niet alleen zichtbaar op de auto, maar speelt ook een rol in de technologische modernisering van Williams. Vowles noemde de deal een van de grootste sponsorcontracten in de Formule 1 en zelfs binnen de hele sportwereld.

De technische veranderingen aan de FW47

Williams heeft met de FW47 enkele ingrijpende wijzigingen doorgevoerd, met name aan de achterkant van de auto.

Het team blijft klant van Mercedes voor zowel de powerunit als de versnellingsbak en achterwielophanging, maar waar het vorig jaar nog gebruikmaakte van de oudere 2023-configuratie, schakelt het nu over op de nieuwste specificatie.

Lees ook:  Marshal bijna aangereden tijdens GP Mexico – 'ik had iemand kunnen doden'

De overstap naar de pushrod-achterwielophanging, die Mercedes zelf in 2024 introduceerde, brengt meerdere voordelen met zich mee.

De ophanging bevindt zich onder een minder steile hoek, waardoor de belasting op de onderdelen toeneemt, maar het centrale gedeelte van de transmissie compacter wordt.

Dit geeft Williams meer ruimte om de luchtstromen rond de sidepods en de motorkap te optimaliseren, wat de aerodynamische efficiëntie ten goede moet komen.

Ook is er een subtiele wijziging aan de bovenste draagarm van de ophanging, met een nieuwe positionering die ervoor moet zorgen dat de achterkant van de auto minder kantelt tijdens remacties.

Dit kan zorgen voor een stabielere balans en meer vertrouwen voor de coureurs bij het insturen van bochten.

De voorvleugel is eveneens aangepast. De achterrand heeft een andere vorm gekregen en de overgang onder de neus is minder abrupt, wat de luchtstroom over de auto beïnvloedt.

De sidepods zijn langer doorgetrokken richting de achterkant, wat helpt bij het geleiden van de luchtstromen naar het midden van de auto. Dit kan vooral de prestaties van de ondervloer verbeteren, met als doel een consistentere hoeveelheid neerwaartse druk te genereren.

“Ik ben echt onder de indruk van hoe ze de auto hebben ingepakt,” zei Alex Albon over het ontwerp van de FW47.

Daarnaast wijst de grotere motorkapvin erop dat er wijzigingen zijn in de koeling, mogelijk om onderdelen lager in de auto te plaatsen en het zwaartepunt verder te verlagen.

Dit moet bijdragen aan betere rij-eigenschappen en een efficiëntere luchtgeleiding aan de achterzijde.

Carlos Sainz’s eerste indrukken bij Williams

De onthulling van de FW47 was niet alleen een mijlpaal voor Williams, maar ook voor nieuwkomer Carlos Sainz, die zijn eerste officiële ronden reed voor het team. De Spanjaard, die overkomt van Ferrari, had eerder nog niet met de media gesproken sinds zijn overstap.

Sainz was positief over de vooruitgang die Williams heeft geboekt en merkte op dat het verschil tussen de topteams en het middenveld steeds kleiner wordt.

Lees ook:  F1 verdedigt tv-uitzendingen na kritiek van coureurs en fans: 'we zijn geen spreekbuis'

Volgens hem ligt het verschil per bocht nog maar op honderdsten van een seconde, in plaats van de halve seconde die eerder gangbaar was.

“Het is duidelijk dat de middenveldteams stappen zetten,” zei Sainz na zijn eerste testkilometers met Williams.

Hij gaf ook aan dat er een sterke dynamiek is binnen het team en dat hij en Albon al intensief samenwerken om de FW47 beter te begrijpen.

Op een sponsorevenement de avond voor de lancering waren beide coureurs lang in gesprek over set-ups en rijhoogtes, wat volgens insiders een goed teken is voor de samenwerking binnen het team.

De komst van Sainz is een belangrijke stap voor Williams. De Spanjaard brengt ervaring mee uit een topteam en zal de interne processen verder aanscherpen. Hoewel er geen directe podiumkansen worden verwacht, ziet Williams hem als een cruciale schakel in de verdere opmars van het team.

Hoe de FW47 Williams in 2025 vooruit moet helpen

Met de lancering van de FW47 heeft Williams een duidelijke boodschap afgegeven: het team is klaar om de volgende stap te zetten. De auto is eerder klaar dan in voorgaande jaren, voldoet aan het minimumgewicht en bevat technische verbeteringen die de prestaties moeten verbeteren.

Belangrijke veranderingen zoals de overstap naar een pushrod-achterwielophanging, de geoptimaliseerde luchtstromen en de aangepaste voorvleugel moeten helpen om de aerodynamische efficiëntie en stabiliteit van de auto te verbeteren.

Het feit dat de FW47 zonder problemen tijdens een live-evenement op de baan kon worden gezet, onderstreept de verbeteringen in het productieproces van Williams.

De komst van Atlassian als titelsponsor biedt daarnaast financiële stabiliteit en technologische ondersteuning voor verdere modernisering. Samen met de ervaring van Albon en Sainz lijkt Williams sterker dan ooit tevoren.

Waar het team exact zal staan in de rangorde van 2025 moet nog blijken, maar de voorbereiding en uitvoering van de lancering laten zien dat Williams zijn ambities serieus neemt en de basis legt voor een competitieve toekomst.

Gerelateerd nieuws

F1 Grand Prix of Azerbaijan - Previews

Hoe een contractclausule van Verstappen een Red Bull-exit in 2027 kan afdwingen

Een weinig bekende clausule in het contract van Max Verstappen zou de...

Max Verstappen Red Bull Racing

Data laat zien waarom Verstappen’s Braziliaanse GP een van zijn meest briljante races ooit was

De Braziliaanse Grand Prix leverde opnieuw een demonstratie van pure klasse van...

FIA

Webber woest op FIA: ‘ze breken Oscar’s vertrouwen’ – Piastri verliest titelritme na bizarre straf

Oscar Piastri’s titeldroom kreeg in São Paulo een nieuwe klap. Een omstreden...

F1 Grand Prix of Italy

Zo ziet de WK-stand eruit na de GP van Brazilië: Norris loopt verder uit op Piastri

Lando Norris verstevigde zijn leidende positie in het wereldkampioenschap Formule 1 na...