Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home Overig De redenen achter het wegen van F1 coureurs
Overig

De redenen achter het wegen van F1 coureurs

227
De redenen achter het wegen van F1 coureurs
Foto: AlphaTauriF1

F1-coureurs worden gewogen om eerlijke concurrentie te waarborgen en hun gezondheid in de gaten te houden. Sinds 2019 moeten coureurs, inclusief hun race-uitrusting, minimaal 80 kilo wegen. Dit voorkomt dat lichtere coureurs een oneerlijk voordeel hebben. Als een coureur onder dit gewicht zit, krijgt hij extra ballast mee.

Na elke race en kwalificatie worden ze opnieuw gewogen om te controleren of ze aan deze regel voldoen. Dit wegen geeft ook inzicht in het vochtverlies tijdens een race, wat kan oplopen tot wel 3-4 liter. In extreme gevallen, zoals bij de GP van Qatar, verliezen coureurs zelfs tot 5% van hun lichaamsgewicht.

“Volgens de F1 verloren de coureurs tussen twee en vier liter vocht, verbrandden 1.500 calorieën en verloren tot wel vijf procent van hun lichaamsgewicht,” aldus een rapport over de GP van Qatar.

Minimumgewicht zorgt voor gelijke kansen

Het minimumgewicht van 80 kilo voor F1-coureurs is een belangrijke regel die in 2019 werd ingevoerd om eerlijke concurrentie te garanderen. Voorheen hadden lichtere coureurs een aanzienlijk voordeel ten opzichte van hun zwaardere collega’s.

In de Formule 1, waar elke fractie van een seconde telt, kan dit gewichtsverschil grote impact hebben op de prestaties. F1-teams hebben berekend dat elke 10 kilo extra gewicht resulteert in een tijdsverlies van 0,3 seconden per ronde. Dit maakt duidelijk hoe cruciaal gewicht is in deze sport.

De 80 kilo geldt niet alleen voor de coureur, maar ook voor zijn stoeltje en complete race-uitrusting. Lichtere coureurs moeten ballast toevoegen om aan deze eis te voldoen. Deze ballast wordt strategisch in het stoeltje geplaatst om het gewicht optimaal te verdelen en de prestaties van de auto zo min mogelijk te beïnvloeden.

“Iedere 10 kilo extra zorgt voor 0,3 seconden tijdsverlies,” aldus F1-teams die tot het uiterste gaan om hun auto’s zo licht mogelijk te maken.

Aan het begin van elk seizoen is er een officieel weegmoment. De technische afgevaardigde van de FIA legt dan het gewicht van elke coureur, inclusief stoel en uitrusting, vast. Dit gewicht dient als referentie voor de rest van het seizoen.

Het is de verantwoordelijkheid van de teams om ervoor te zorgen dat hun coureurs gedurende het hele seizoen aan het minimumgewicht voldoen. Als een coureur onder dit gewicht komt, kan dit leiden tot straffen zoals een gridstraf of zelfs diskwalificatie.

Gewichtsverlies tijdens races

Het wegen van F1-coureurs na elke race en kwalificatie is niet alleen om te controleren of ze aan het minimumgewicht voldoen, maar ook om hun gewichtsverlies tijdens de race te meten. Dit is cruciaal voor het monitoren van de gezondheid en veiligheid van de coureurs.

Tijdens een Grand Prix verliezen coureurs vaak een aanzienlijke hoeveelheid vocht door de extreme omstandigheden in de cockpit. De temperaturen kunnen daar oplopen tot 50 graden Celsius, wat leidt tot overmatig zweten.

Gemiddeld verliezen coureurs tussen de twee en vier liter vocht tijdens een race.

GewichtstoenameTijdsverlies per ronde
10 kg0,3 seconden
20 kg0,6 seconden
30 kg0,9 seconden

In sommige gevallen kan het gewichtsverlies nog extremer zijn. Tijdens de GP van Qatar in 2023 verloren coureurs tot wel vijf procent van hun lichaamsgewicht. Dit is zorgwekkend en kan de prestaties en veiligheid van de coureurs ernstig beïnvloeden.

“Het was er zo warm en de luchtvochtigheid was zo hoog dat Sargeant zelfs moest opgeven,” meldde een verslag over de GP van Qatar.

Om de veiligheid te waarborgen, mogen coureurs niet meer dan drie kilo afvallen tijdens een race. Als dit wel gebeurt, moeten ze medische tests ondergaan voordat ze weer mogen racen. Dit strenge beleid toont aan hoe belangrijk de gezondheid van de coureurs is voor de Formule 1.

Het nauwkeurig monitoren van het gewichtsverlies helpt teams ook om hun hydratatiestrategieën te optimaliseren. Zo kunnen ze bepalen hoeveel vocht een coureur nodig heeft tijdens een race om optimaal te presteren zonder uitgeput te raken.

Coureurgewicht en autoprestaties

Het gewicht van een F1-coureur heeft een directe invloed op de prestaties van de auto. In een sport waar elke milliseconde telt, kan het verschil in gewicht tussen coureurs een grote impact hebben op de einduitslag van een race.

F1-teams doen er alles aan om hun auto’s zo licht mogelijk te maken. Ze hebben berekend dat elke 10 kilo extra gewicht resulteert in een tijdsverlies van 0,3 seconden per ronde. Dit verklaart waarom teams soms zelfs de verf van bepaalde onderdelen laten verwijderen om gewicht te besparen.

Het minimumgewicht voor een Formule 1-auto, inclusief brandstof, is vastgesteld op 752 kg. Dit gewicht omvat de coureur. Een lichtere coureur betekent meer ruimte om het gewicht strategisch te verdelen over de auto, wat kan leiden tot betere prestaties.

Hier is een overzicht van de impact van coureurgewicht op verschillende aspecten van de autoprestaties:

AspectImpact van lager coureurgewicht
AcceleratieVerbeterd
TopsnelheidHoger
BrandstofverbruikLager
BandenslijtageMinder
WendbaarheidVerbeterd

Ondanks deze voordelen zorgt de regel van het minimumgewicht van 80 kg ervoor dat lichtere coureurs niet oneerlijk bevoordeeld worden. Teams moeten creatief zijn in het verdelen van het extra gewicht bij lichtere coureurs om de prestaties te optimaliseren.

Gerelateerd nieuws

De gevolgen van onveilig uitrijden uit de pitstraat voor coureurs

Deze overtredingen leiden tot directe straffen, beïnvloeden raceprestaties en brengen veiligheidsrisico’s met...

Het verschil tussen een stop-and-go penalty en een drive-through penalty

De stop-and-go penalty is zwaarder dan de drive-through penalty. Bij een stop-and-go...

Waarom valse starts vaak leiden tot zware straffen

Een coureur die te vroeg vertrekt, krijgt een oneerlijk voordeel ten opzichte...

De rol van kerbstones in het maximaliseren van snelheid door bochten

Deze verhoogde randen langs de baan bieden coureurs extra ruimte om hun...

Waarom stratencircuits zo uitdagend zijn voor coureurs

Deze circuits, gelegen in stedelijke omgevingen, bieden weinig ruimte voor fouten en...

Hoe verschillende soorten asfalt de grip beïnvloeden op het circuit

De samenstelling, textuur en eigenschappen van het asfalt bepalen in hoge mate...

De risico’s van late remacties bij inhaalpogingen in smalle bochten

Late remacties vereisen vaardigheid en timing van coureurs. Het gevaar schuilt in...

Hoe coureurs omgaan met turbulente lucht in snelle bochten

Coureurs passen hun rijstijl aan, kiezen strategische racelijnen en werken nauw samen...