Lewis Hamilton benadrukte na de kwalificatie voor de Grand Prix van Monaco, waarin hij achter George Russell eindigde, dat zijn teamgenoot voordeel had van een nieuwe voorvleugel. Het verschil van 0,078 seconden tussen hen, met een vijfde en zevende startpositie, was volgens Hamilton te wijten aan de verschillende specificaties van hun auto’s.
Hamilton gaf aan dat het team hard had gewerkt om upgrades te brengen voor de laatste twee races en ook voor dit weekend. Echter, er was maar één nieuwe voorvleugel beschikbaar en die was toegewezen aan Russell. Hamilton legde uit dat hij geen realistische kans zag om Russell te verslaan vanwege dit verschil in onderdelen.
Frustratie en verwachtingen
Hamilton uitte zijn frustratie door te zeggen dat hij vanaf het begin van de kwalificatie wist dat hij ongeveer twee tienden van een seconde zou verliezen. Hij begreep niet waarom zijn prestaties op zaterdag tegenvielen en voelde dat de prestaties om een of andere reden wegvielen bij zijn auto, wat leidde tot een zevende startpositie.
Hamilton suggereerde dat hij niet verwachtte Russell dit seizoen nog te overtreffen in de kwalificatie. Dit riep de vraag op of er bij Mercedes sprake was van ongelijke behandeling en of Russell voorgetrokken werd omdat hij de nieuwe voorvleugel had.
De reden achter de keuze
Volgens Motorsport.com was de keuze om de nieuwe vleugel aan een van de coureurs te geven, geen kwestie van het voortrekken van een van hen. Beide coureurs kregen de optie aangeboden en Hamilton gaf duidelijk aan dat hij liever niet met de nieuwe vleugel wilde rijden. Hij wilde een stabiel platform hebben tijdens de trainingen en kwalificatie om zijn vertrouwen op te bouwen op het circuit, zonder risico te lopen door het wisselen van configuraties.
Daarnaast bracht de nieuwe vleugel, die anders was dan de versie die tot nu toe werd gebruikt, een risico met zich mee. Als de vleugel beschadigd zou raken tijdens de kwalificatie, zou een switch naar de andere specificatie leiden tot een overtreding van de parc ferme-regels en een start vanuit de pitlane.
Gelijke behandeling in de volgende race
Hoewel Hamilton enigszins gefrustreerd was omdat hij wist dat hij dit weekend een nadeel had, verzekerde het team dat de zaken volledig gelijk zouden zijn tijdens de volgende race in Canada. Andrew Shovlin, de trackside engineering director van Mercedes, verklaarde dat beide auto’s de nieuwe vleugel zouden hebben voor de volgende race in Montreal.