De dynamiek van de Formule 1
In de wereld van de Formule 1 is het een komen en gaan van coureurs. Sommigen kiezen voor pensioen, terwijl anderen de sport verlaten omdat ze moeten, niet omdat ze willen. Deze ‘stoelendans’ maakt deel uit van de charme van de F1, met slechts 20 beschikbare stoelen en tientallen coureurs wereldwijd die deze willen bemachtigen. Interessant is dat sommige coureurs die de sport hebben verlaten, nog steeds de ambitie hebben om terug te keren. Een voorbeeld hiervan is Robert Kubica, die na acht jaar afwezigheid in 2019 weer een fulltime stoeltje bij Williams bemachtigde.
Het leven na de Formule 1
Verschillende voormalige F1-coureurs hebben hun carrière op diverse manieren voortgezet. Esteban Gutierrez, bijvoorbeeld, verloor zijn racestoeltje bij Haas eind 2016, maar bleef daarna actief in de F1-paddock als reserve- en ontwikkelingscoureur voor Mercedes. Andere coureurs, zoals Felipe Nasr en Nico Rosberg, hebben hun carrière buiten de Formule 1 voortgezet in respectievelijk endurance racing en ondernemerschap. Jenson Button, de wereldkampioen van 2009, heeft zich na zijn F1-carrière gestort op verschillende raceklassen, waaronder de Japanse Super GT, Extreme E, Le Mans, Nitro Rallycross, British GT, DTM en NASCAR.
De nieuwe richtingen van voormalige F1-coureurs
Sommige voormalige F1-coureurs hebben onverwachte carrièrewendingen genomen. Sergey Sirotkin, bijvoorbeeld, heeft zich gericht op het ontwikkelen van de autosport in Rusland. Stoffel Vandoorne, die het moeilijk had als teamgenoot van Fernando Alonso bij McLaren, heeft zich na zijn F1-carrière gericht op de Formule E en endurance racing. Romain Grosjean, wiens F1-carrière eindigde met een angstaanjagend ongeluk in Bahrein, heeft de overstap gemaakt naar de IndyCar.
De toekomst van recente F1-vertrekkers
Mick Schumacher, die eind 2022 Haas verliet, is momenteel reserve-coureur voor Mercedes en zoekt naar manieren om terug te keren op de grid. Sebastian Vettel, een viervoudig wereldkampioen, heeft zich na zijn pensionering gericht op duurzaamheidsinitiatieven. Nyck de Vries, die na slechts 10 races in de Formule 1 werd vervangen, is snel opgepikt voor drives in 2024 en keert terug naar de Formule E en het World Endurance Championship.