In de aanloop naar de Spaanse Grand Prix slaat de FIA keihard toe met een nieuwe technische richtlijn. De focus ligt op de zogeheten ‘flexi-wings’ – voorvleugels die tijdens races ogenschijnlijk buigen, ondanks dat ze keurig door alle statische tests komen.
Vooral McLaren en Mercedes staan nu onder druk. Red Bull heeft aangedrongen op actie, en die is er nu. Vanaf Barcelona zijn de marges voor vleugelflexibiliteit fors aangescherpt.
“Deze veranderingen treffen McLaren direct. Ze zullen moeten herdenken wat hun auto überhaupt is.”
Voor McLaren, dat zijn recente snelheid deels te danken had aan juist die technologie, dreigt een flinke terugval.
De FIA wil met de nieuwe testprocedure een einde maken aan vleugels die tijdens het rijden vervormen en daarmee aerodynamische voordelen opleveren.
Deze zogenoemde ‘flexi-wings’ zorgen voor extra stabiliteit op rechte stukken én in snelle bochten. Maar volgens concurrenten, vooral Red Bull, wordt daarmee gesjoemeld met het grijze gebied van het reglement.
Tot nu toe voldeden de vleugels aan alle controles. Ze waren legaal – op papier. Maar dankzij videobeelden en telemetriegegevens werd steeds duidelijker dat de vleugels zich anders gedroegen op volle snelheid. Dat moet nu stoppen.
“De tolerantie voor beweging is fors aangescherpt. Wie erboven zit, is simpelweg illegaal.” – FIA
Vanaf Spanje geldt: vleugels die tijdens de dynamische test meer dan de nieuwe norm bewegen, worden afgekeurd. Teams moeten dus ofwel hun vleugels aanpassen, of het risico nemen op diskwalificatie.
Waarom deze regelwijziging pijn doet
McLaren kende de afgelopen races een opvallende vormstijging. De auto blonk uit in topsnelheid en bochtstabiliteit – precies de eigenschappen die nu onder druk staan. Analisten schrijven dat grotendeels toe aan de flexibele voorvleugeltechniek die McLaren slim toepaste.
“De hele balans van de auto verandert als die vleugel stijver wordt. Het effect op de achterkant kan desastreus zijn.”
Zodra de neus meer downforce genereert zonder mee te buigen, ontstaat er meer druk aan de voorkant. Dit duwt de voorkant naar beneden en tilt de achterkant licht op – met als gevolg minder grip achterin. En dat is funest op circuits als Barcelona, waar hoge snelheid én stabiele tractie nodig zijn.
Experts waarschuwen voor ‘aerodynamische instabiliteit’ bij teams die hun set-up te veel baseerden op flexibele aero-oplossingen. De kans op overstuur, bandenslijtage en verminderde prestaties ligt op de loer.
Ironisch genoeg zijn het uitgerekend Red Bull en Ferrari die baat lijken te hebben bij deze verandering.
Beide teams vertrouwden minder op vleugelbuiging. Ferrari testte wel met een flexibele voorvleugel in Singapore 2023, maar besloot uiteindelijk niet op dat pad verder te gaan. Die keuze pakt nu goed uit.
Red Bull, dat zijn kracht vooral uit high-speed aerodynamica haalt, heeft nooit sterk geleund op deze controversiële technologie. Volgens Christian Horner kan dit hét moment worden waarop Red Bull zich weer stevig vooraan nestelt.
“We hebben geen moeite met de nieuwe regels. Misschien draaien sommige teams nu ineens achteraan.” – Christian Horner
Horner benadrukt dat de RB21 geen structurele wijzigingen nodig heeft. De auto is al stabiel, zeker op circuits als Barcelona, waar aerodynamische efficiëntie en mechanische grip samenkomen.
Barcelona wordt de lakmoesproef
De Spaanse Grand Prix wordt nu veel meer dan een normale race. Het wordt een meetmoment. Hoe hard treft de regelwijziging teams als McLaren? En hoeveel voordeel halen Red Bull en Ferrari uit hun stabiele ontwerpkeuzes?
Barcelona, met zijn lange rechte stukken, snelle bochten en afwisselende sectoren, legt genadeloos bloot waar auto’s tekortschieten.
Als McLaren inderdaad flink moet sleutelen aan de vleugelstructuur, dan zullen de gevolgen onmiddellijk zichtbaar zijn – niet alleen in rondetijden, maar ook in bandenslijtage en raceconsistentie.
“Het verschil zal misschien maar een paar tienden per ronde zijn. Maar dat is in deze sport het verschil tussen podium of pijn.”
Het komende weekend zal duidelijk maken wie hun kaarten goed gespeeld hebben. De rest zal terug naar de tekentafel moeten – letterlijk.