Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 teams VCARB02 shakedown: Racing Bulls test nieuwe F1-auto in Imola

VCARB02 shakedown: Racing Bulls test nieuwe F1-auto in Imola

728
VCARB02 shakedown: Racing Bulls test nieuwe F1-auto in Imola
Foto: Steffen Prößdorf

Het Visa Cash App Racing Bulls F1-team heeft op woensdag 19 februari 2025 de shakedown van de nieuwe VCARB02 uitgevoerd op het circuit van Imola, Italië.

Tijdens deze eerste testdag reden Yuki Tsunoda en Isack Hadjar elk een aantal ronden om de auto voor het eerst op snelheid te brengen. Dit vond plaats in het kader van een filming day, waarbij de bolide slechts beperkt kilometers mag afleggen.

De VCARB02 werd vergezeld door de AlphaTauri AT04 (2023), die gebruikt werd voor promotiedoeleinden.

De onthulling van de nieuwe auto vond enkele dagen na de presentatie van de nieuwe racepakken plaats. Daarbij werd meteen duidelijk dat er wijzigingen zijn doorgevoerd in het uiterlijk van de VCARB02.

Het Visa Cash App-logo is nog steeds prominent aanwezig op de auto, maar de samenwerking met Orlen is beëindigd. Vanaf dit seizoen is deze sponsor niet meer verbonden aan het Racing Bulls-team.

Technische samenwerking met Red Bull Racing

De VCARB02 laat een sterke connectie met de RB20 van Red Bull Racing zien. Dit komt tot uiting in verschillende technische componenten, die overgenomen zijn van het topteam.

De auto maakt gebruik van de achterwielophanging, versnellingsbak en de kenmerkende ‘shark-mouth’ sidepods, een ontwerp dat eerder al werd toegepast op de 2024 Red Bull RB20.

Deze integratie is een gevolg van de nauwe samenwerking tussen beide teams, een strategie die Red Bull al langer toepast met zijn zusterteam.

Dergelijke gedeelde componenten helpen Racing Bulls om direct competitief te zijn zonder zelf een volledig nieuw concept te hoeven ontwikkelen. Dit is toegestaan binnen het reglement en geeft het team een solide basis voor het nieuwe seizoen.

Lees ook:  Geruchten over wissel bij Red Bull laaien op: 'Tsunoda kan naast Verstappen komen'

Een filming day in de Formule 1 is strikt gereguleerd. Teams mogen maximaal 200 km afleggen, wat neerkomt op ongeveer 40 ronden op een circuit zoals Imola, dat een lengte heeft van 4,909 meter.

Zowel Tsunoda als Hadjar kregen de kans om hun eerste ronden in de nieuwe auto te rijden.

Tijdens een shakedown draait het niet om snelle rondetijden, maar om het verzamelen van basisgegevens. Teams controleren of alle systemen goed functioneren, waaronder de motor, versnellingsbak en aerodynamica.

Daarnaast wordt er gekeken naar de afstelling van de ophanging en de algemene balans van de auto.

Een van de belangrijkste punten tijdens een eerste test is het opsporen van kinderziektes. Kleine mechanische of elektronische problemen kunnen zich openbaren zodra de auto op het circuit rijdt.

Dit geeft de engineers waardevolle feedback om verbeteringen aan te brengen voordat de eerste officiële testdagen plaatsvinden.

De voorbereiding op het seizoen

Hoewel een filming day primair bedoeld is voor het verzamelen van promotioneel beeldmateriaal, heeft het ook een belangrijke rol in de voorbereiding van het team.

Dit is vaak de eerste keer dat de coureurs en monteurs werken met de nieuwe auto onder realistische omstandigheden.

Voor Yuki Tsunoda, die zijn vierde seizoen ingaat, is dit een kans om vertrouwd te raken met de nieuwe dynamiek van de VCARB02. Zijn ervaring binnen het team maakt hem een waardevolle referentie om de prestaties van de auto te beoordelen.

Voor Isack Hadjar is dit een compleet nieuwe ervaring. De jonge coureur maakt zijn debuut in de Formule 1 en moet nog wennen aan de snelheid, kracht en remcapaciteit van de auto.

Lees ook:  Tsunoda over 'vreemde mentorrol' met Hadjar bij Racing Bulls: 'heb nog geen grijze haren!'

De filming day biedt hem de mogelijkheid om op een gecontroleerde manier zijn eerste meters in een F1-auto te maken zonder de druk van een officiële testsessie.

De eerste tests geven nog weinig prijs over de werkelijke prestaties van de VCARB02, maar er zijn duidelijke signalen dat het team zich sterker positioneert dan vorig jaar.

De integratie van Red Bull-technologie en de toevoeging van een jonge, getalenteerde coureur als Hadjar wijzen op een gerichte strategie om progressie te boeken.

De shakedown in Imola vormt slechts het begin van een lang testproces. De echte prestatieniveaus zullen pas duidelijk worden tijdens de officiële wintertests, waar teams de volledige afstellingen kunnen doorvoeren en snelheid kunnen opbouwen.

Racing Bulls heeft met deze eerste meters een basis gelegd, maar de echte uitdaging begint pas zodra de concurrentie in beeld komt.

Gerelateerd nieuws

Charles Leclerc Ferrari

Ferrari voert ingrijpende wijzigingen door aan SF-25 richting Chinese GP: ‘we beginnen opnieuw’

Ferrari heeft na een tegenvallende seizoensstart een reeks gerichte aanpassingen aangekondigd aan...

Esteban Ocon Haas F1

Ocon verrast door matige snelheid van Haas: ‘dit hadden we niet verwacht’

Het seizoen is voor Haas begonnen met een teleurstellend resultaat in Australië....

Kevin Magnussen Haas

Haas gebruikt Toyota’s windtunnel niet ondanks technische samenwerking: ‘geen plannen voor’

Haas F1 heeft besloten om de windtunnel van Ferrari in Maranello te...

Charles Leclerc Ferrari

Ferrari ziet een sterke start in 2025 als ‘essentieel’ door aankomende regelwijziging

Ferrari-teambaas Fred Vasseur benadrukt dat een sterke start in 2025 noodzakelijk is,...