De bazen van de Formule 1-teams, Toto Wolff van Mercedes en Christian Horner van Red Bull, hebben hun reacties gegeven op de conceptversie van de nieuwste Concorde-overeenkomst. Deze overeenkomst bindt de sport samen en vormt de basis voor de komende jaren. Greg Maffei, de CEO van Liberty Media, de houders van de commerciële rechten van de Formule 1, heeft onlangs bevestigd dat de teams een concept van de nieuwe Concorde-overeenkomst voor 2026 hebben ontvangen.
De eerste reacties van de teambazen
Tijdens de Grand Prix van Emilia Romagna in Imola gaven Wolff en Horner hun eerste feedback op de voorgestelde nieuwe overeenkomst. Toto Wolff benadrukte dat de basisvoorwaarden voor de komende vijf jaar een goed uitgangspunt bieden voor verdere onderhandelingen. Hij zei: “Er zit wat goeds in, er zijn een paar zaken die we zullen bespreken, voor- en nadelen, en natuurlijk zullen er wat onderhandelingen zijn. Maar fundamenteel willen we allemaal hetzelfde bereiken: de sport laten groeien. Dat betekent dat de ondergrens groeit, en als de ondergrens groeit, profiteren de teams en de sport.”
Het belang van evolutie
Christian Horner legde de nadruk op de noodzaak van evolutie in plaats van revolutie na een productieve periode sinds de laatste Concorde-overeenkomst. Hij verklaarde: “Het zal de gebruikelijke discussie zijn van teams die meer willen en de promotor die meer wil, maar wat we hebben werkt relatief goed. Ik denk dat de basisprincipes allemaal redelijk solide zijn. Naarmate de sport zich blijft ontwikkelen en groeien, zijn er gebieden waar we de overeenkomst kunnen afstemmen. Maar ik denk dat de fundamentele basis ervan tuning zal zijn in plaats van revolutie. Soms, als het niet kapot is, moet je het niet repareren.”
Toekomstige onderhandelingen
Greg Maffei sprak zijn vertrouwen uit dat de onderhandelingen met de teams “relatief gemakkelijker” zouden moeten verlopen dan de besprekingen over de vorige Concorde-overeenkomst, die in augustus 2020 werd ondertekend en eind 2025 afloopt. Hij wees op de populariteitsboom van de sport in de afgelopen jaren als een positief teken. “Ik ben ervan overtuigd dat de goodwill die we hebben gecreëerd, en het feit dat ze allemaal niet alleen meer geld verdienen met de F1, maar ook hun eigen sponsorcontracten enorm sterker zijn geworden, zal helpen.
Kijk maar naar het succes van sponsoring bij Red Bull, McLaren, zelfs Ferrari nu met hun nieuwe HP-deal. De teams doen het veel beter dan voordat wij betrokken raakten, dus hopelijk zet die goodwill zich voort.” Tot slot benadrukte Horner dat er weliswaar altijd spanningen zullen zijn over financiële kwesties, maar dat de teams en de sport in een goede positie verkeren om verder te bouwen op het succes van de afgelopen jaren.