Carlos Sainz zat er goed bij. In Montreal voelde de auto solide aan, zijn tempo leek genoeg voor een plek in Q3. Maar nog vóór de kwalificatie goed en wel op gang kwam, ging alles mis. De Spaanse Ferrari-coureur werd opgehouden door F1-rookie Isack Hadjar in Q1 en strandde op een frustrerende zeventiende plaats.
Het contrast kon bijna niet groter. Sainz had volgens eigen zeggen de snelheid om mee te strijden met teamgenoot Albon voor een plek in de top-10. De Ferrari oogde competitief, en op basis van de eerste sectoren zag het er veelbelovend uit.
Tot Hadjar ineens opdook. Niet op een afstand, maar midden op de ideale lijn. De Racing Bulls-coureur kreeg later een gridstraf van drie plaatsen voor het incident, maar die sanctie bracht Sainz geen stap verder. Zijn kwalificatie zat erop, zonder dat hij écht kon laten zien wat hij in huis had.
“Ik zag hem al tussen bocht drie en vier. Hij ging niet opzij. Ik verloor meteen een paar tienden door vuile lucht,”
Geen ruimte, geen respect
Wat begon als irritatie over ‘dirty air’ — vuile lucht waardoor de Ferrari minder grip had — eindigde in regelrechte frustratie. In bocht vijf werd pijnlijk duidelijk dat Hadjar niet van plan was aan de kant te gaan. Sainz moest liften, stuurde aan de binnenkant van bocht zes en reed zijn ronde alsof het een race was.
“Ik verloor nog eens twee of drie tienden. Alles bij elkaar misschien vier tienden op één ronde,”
Het verschil met de benodigde tijd voor Q2? Twintig milliseconden. Een paar centimeter in de verkeerde richting, veroorzaakt door een coureur die zijn spiegels niet leek te gebruiken.
Na afloop was Sainz niet in staat om verder te kijken dan het incident. Zijn weekend was naar eigen zeggen “verwoest”. Op de vraag of hij nog kansen zag voor de race op zondag, was hij kort en fel.
“Ik geef op dit moment niks om morgen. Mijn hoofd zit vol frustratie. We waren snel dit weekend, maar ik ben 17e door iets wat buiten mijn controle lag,”
Ferrari zelf liet weinig los over het incident, maar intern zal de woede ongetwijfeld leven. In een seizoen waarin elk punt telt en elke sessie zwaar bevochten is, is het extra pijnlijk als externe factoren je uitschakelen.
Een rookiefout met grote gevolgen
Voor Hadjar zal het incident niet zonder gevolgen blijven. De jonge coureur staat nog maar aan het begin van zijn Formule 1-carrière, maar zulke momenten blijven hangen. De gridstraf is een signaal, maar niet genoeg om de schade voor Ferrari te compenseren.
Het incident is opnieuw een voorbeeld van hoe een ogenschijnlijk kleine fout in de Formule 1 enorme consequenties kan hebben. Eén verkeerde inschatting, en een weekend waar maanden aan voorbereiding in zit, is ineens waardeloos geworden.
Carlos Sainz had snelheid, ritme en motivatie. Maar geen ruimte. En dus ook geen resultaat.